Ost setter Norge på det internasjonale matkartet

«Say cheese»»! Norge har stort potensial som matdestinasjon. Nå begynner den store mengden av internasjonale mat-turister å få øynene opp for hva vi har å tilby av unike opplevelser her i nord. Og det er ost som er nøkkelen! I november arrangeres oste-VM i Bergen.

Publisert
Bo Jensen er en av dem som satser knallhard på oste-VM. (Foto: Privat)
Bo Jensen er en av dem som satser knallhard på oste-VM. (Foto: Privat)

Gammalost, pultost og brunost. Matkultur sier mye om historien til et land og et folk. Og for Norge er mange av våre mattradisjoner knyttet opp mot det skrinne og steinrike bondelandet, man måtte klare seg på det man hadde av en geitemelkeskvett.

Les også: Super Gold til Bo Jensen og oste-VM til Norge (publisert november 2017)

I dagens Norge er historien litt annerledes, og det preger også maten. Og osten. I 2016 ble den helnorske blåmuggosten Kraftkar kåret til verdens beste, til stor begeistring for oss her i gamlelandet og til overraskelse i verden for øvrig.

Agnete Linden Moen hos Up Norway. (Foto: Fredrik Bye/Up Norway)
Agnete Linden Moen hos Up Norway. (Foto: Fredrik Bye/Up Norway)

Les også: Verdens beste norsk er norsk (publisert november 2016)

Oppsving for Norge som matland

– Vi ser et klart oppsving i interessen for Norge som matland, sier lokalmatekspert Agneta Linden Moen i Up Norway, som har spesialisert seg på kvalitetsreiser i Norge.

Illustrasjonsfoto: Bo Jensen/privat
Illustrasjonsfoto: Bo Jensen/privat

– Interesserte tar kontakt fra alle verdens hjørner – USA, India, Emiratene. Vi har fått overveldende positive tilbakemeldinger på de skreddersydde matopplevelsene vi har satt sammen, såkalte Taste of Local Secrets. Nå lanserer vi helt nye ostereiser rettet mot internasjonale reisende. Her kommer gjestene tett på produsentene og får smake og lære om kvalitetsprodukter direkte fra gården. Det gir en helt spesiell nærhet til råvarene, og gir fantastiske historier og opplevelser som våre reisende setter stor pris på, sier hun videre.

Gullalder for norsk mat-turisme

Linden Moen har bakgrunn fra Spesialitet, kvalitetsmerking av lokalmatprodukter gjennom Matmerk, og kjenner markedet godt gjennom mange år. Hun ser for seg en gullalder for norsk matnæring og norsk matturisme i årene framover.

– Det er alt for få som kjenner Norge som matdestinasjon. Våre internasjonale kontakter blir overrasket når vi forteller om tilbudet. Her er det et stort uutnyttet potensial. Ja, vi har stempel som et dyrt land blant internasjonale reisende. Men vår erfaring er at betalingsvilligheten for kvalitet er god, og gjestene er overrasket over verdien de får for pengene, sier Linden Moen.

– Kraftkar har uten tvil satt Norge på det internasjonale matkartet. Å få oppleve både osten, og hvor den kommer fra, bør være på alle osteelskeres ønskeliste, sier John Farrand, administrerende direktør for «The Guild of Fine Food», som har vært arrangør for The World Cheese Awards i 30 år.

Les også: Bo Jensen satser knallhardt på oste-VM

Oste-VM til Norge

Ost setter Norge på det internasjonale matkartet. (Foto: Bo Jensen/privat)
Ost setter Norge på det internasjonale matkartet. (Foto: Bo Jensen/privat)

World Cheese Awards er en av verdens største ostekonkurranser. I begynnelsen av november 2018 skal konkurransen arrangeres i Bergen.

– Denne sjansen kommer kun én gang i livet. Mer enn 3000 oster fra hele verden samles i Grieghallen hvor ostene skal bedømmes av 230 internasjonale ostedommere, og kjempe om å bli kåret til verdens beste. Her må vi bruke alle muligheter til å fortelle om Norge som matdestinasjon og det unike vi har å tilby, sier Linden Moen.

Les også: Utvikler oster til oste-VM på hjemmebane

Kvalitetsprodukter på bondens bord

– Det unike med Norge er også opplevelsene knyttet til mat. Det gjør noe med deg når du smaker kvalitetsprodukter på kjøkkenbordet hjemme hos bonden, og stikker ut for å hilse på kuene som står for råvarene etterpå. Kulturformidling gjennom produsenter og økende interesse for lokale mattradisjoner, småskalaproduksjon, bærekraft og folkene bak er viktige drivere internasjonalt. Her er Norge perfekt som destinasjon, sier Linden Moen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca