Du er her

Bo Jensen satser knallhardt i 2018

Fjoråret ble et suksessår for osteprodusent Bo Jensen – som toppet seg med utmerkelsen «Super Gold» i World Cheese Awards i London i november. Nå satser han enda mer i 2018.
Av Morten Holt
Publisert 05.01.2018 10:00



Lille Aske, som har høstet heder både her til lands og til utlandet, blir «flaggskipet» også i 2018, og tidligere hedrede Fjelltopp skal det fortsatt produseres tusenvis av, men i tillegg satser Bo Jensen på nye oster i år.

Les også: Super Gold til Bo Jensens Lille Aske og World Cheese Awards til Norge i 2018 (publisert november 2017)

20 000 Lille Aske i 2018


Bo Jensen i ysteriet. (Foto: Morten Holt)

– Lille Aske blir det store i 2018. Etter utmerkelsen «Super Gold» er det om å gjøre «å smi mens jernet er varmt». Det vil nok bli produsert rundt 20 000 Lille Aske inneværende år. Men Fjelltopp er også populær, og jeg kommer nok til å produsere rundt 5000 av den også, forteller Bo Jensen.


Lille Aske. (Foto: Morten Holt)

To ganger har han også gått seirende ut av kategorien «Årets ost» under Det Norske Måltid for de to ostene; i 2011 for Knudeosten (som senere fikk navnet Fjelltopp), og i 2016 for Lille Aske.

Les også: Lager geitost i verdensklasse (publisert oktober 2017)

Ost med kastanjeblader og multelikør

Nå skal han også prøve ut nye ostetyper.

– Kastanjeblader fra Frankrike er snart i hus. Planen er å utvikle et lite antall oster med kastanjeblader som er dyppet i multelikør. Det vil bli en annerledes osteopplevelse, lover Bo Jensen, som produserer ost i et lite ysteri på Aurenes på Høg-Jæren.

Læremesteren skal hjelpe


Super Gold til Lille Aske i World Cheese Awards.

Etter suksessen de siste årene, er det nå også bestemt at han som lærte Bo Jensen å yste ost i Frankrike nå kommer til Rogaland for å utvikle produksjonen.

– Han skal komme opp for å hjelpe med litt med nye ostetyper, deriblant den nevnte osten med kastanjeblader, samt en type som ligner med på Rocamadour, forklarer Jensen, som fyller 45 år 4. februar. Det skal feires med en tur til London, der nye avtaler med kjente ostepersonligheter er laget.

– Jeg kommer til å satse knallhardt på 2018, og håper å få mine produkter enda mer kjent, sier Bo Jensen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her