ClarionTrondheim1

Michelin-kokk og svensk vinekspert inntar Trondheim

Når Clarion Hotel & Congress Trondheim åpner dørene 27. april, er det Daniel Franzén og Miri Sumiq som utgjør spydspissen i det nye kjøkkenteamet. Med Michelin-stjerner og internasjonal erfaring i bagasjen, ønsker de å sette en ny matstandard i byen.

Publisert

Når Clarion Hotel & Congress Trondheim åpner dørene 27. april, er det Daniel Franzén og Miri Sumiq som utgjør spydspissen i det nye kjøkkenteamet.

– Daniel Franzén og Miri Sumiq utgjør et spennende to-spann som jeg er utrolig stolt over å ha fått på plass her hos oss, sier Stig Hillestad, hotelldirektør ved Clarion Hotel & Congress Trondheim.

Bygget opp Michelin-restaurant

Daniel Franzén har utmerket seg i flere internasjonale konkurranser, med blant annet seier i det Nordiske kokkemesterskapet. Franzén kommer direkte fra kjøkkenet til Maaemo, som nettopp har høstet to stjerner i Michelin-guiden.

– Vi vil gi byen en ny og spennende matopplevelse, og løfte frem det beste Trøndelag har å by på. Vårt fokus ligger i førsteklasses råvarer som vi i størst mulig grad får fra lokale produsenter i Trøndelag. Samtidig henter vi inspirasjon fra det sofistikerte asiatiske og det rustikke amerikanske, med en touch av trønderske DNA, sier Franzén.

– Trønderske råvarer er verdens beste

Franzén kjenner godt til de lokale råvarene som finnes i Trøndelag, og under hans tid hos Maaemo fant han ut at verdens beste råvarer finnes nettopp her.

– Jeg har jobbet mye med lokale råvarer, både her i Norge og i Sverige, men de beste råvarene jeg har brukt kommer fra Trøndelag. Mitt kjøkken kommer til å være tuftet på bruk av disse, og jeg er stolt over å ha knyttet til meg dyktige leverandører som tar råvarene på alvor, sier Franzén.

Ny vri på vinkartet

Miri Sumiq regnes for å være en utradisjonell vinekspert fra Sverige, og har jobbet med mange spennende matkonsepter tidligere. Hans lidenskap er vindruen, og derfor er vinkartet på Clarion Hotel & Congress Trondheim kategorisert etter druer i stedet for land.

– Jeg har lenge hatt lyst til å lage et vinkart basert på de ulike druestilene. Hos oss står druen i fokus og det er den vi skal fremheve. Folk er vant til å forholde seg til land som Frankrike, Italia og Tyskland, men hos oss får de en ny vinopplevelse. Våre gjester vil velge vin på bakgrunn av hvilken drue de liker og som selvfølgelig passer godt til maten, sier Sumiq.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS