Nytt Horeca-magasin på vei til abonnentene

Årets andre utgave av magasinet Horeca i 2016, magasinets 48. årgang, er nå på vei til abonnentene.

Publisert
Forsiden på Horecas andre utgave i 2016. (Foto: Morten Holt/Layout: Tove Sissel Larsgård)

Hva slags norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter skal vi spise om 15 til 20 år? For flere av råvarene og sortene må det bestemmes allerede nå.

Harald Osa (forsidebildet) i staben for smak og matkultur i Bama-gruppen forteller at det gjøres en svært grundig jobb for å kartlegge hvilke sorter som kan dyrkes i Norge, og som skal være tilgjengelige i markedet langt frem i tid.

Les mer om sortsutvikling i Horeca nummer 2 2016

Nye løsninger i baren

Himkok, en av de mest populære barene i Oslo sentrum for tiden, presenterer en bardisk uten den tradisjonelle serveringsplaten – der gjestene kommer tettere på bartenderne.

I mange av de mest trendy barene finner du utradisjonelle løsninger, og det er ofte Temoco AS som står bak løsningene i mange nordiske barer.

– Poenget med de nye og mer moderne løsningene er at kundene «flyter mer i ett» med bardisken, sier Morten Hovde Larsen i Temoco AS.

Les mer i Horeca nummer 2 2016

Lokal mat fra Hasle Gård

De aller fleste av oss kjenner til rødbetene, men Roy Hasle (54) på Hasle gård er også en foregangsmann når det gjelder utprøving av nye og spennende sorter tilpasset gårdens vekstvilkår, og dermed får kokker og kjøkkensjefer utsøkte råvarer – også i form av hvite beter, gule beter og polkabeter (også kalt chioggiabeter).

Les mer om Hasle Gård i magasinet Horeca, nummer 2016.

BFSNs datasystem sprer seg globalt

BFSN spådde at deres nye datasystem, basert på QR-merking, ville revolusjonere storkjøkkenbransjen. Det er i ferd med å skje.

Ikke bare har systemet ført til en ny hverdag for mange av BFSNs medlemsbedrifter og deres kunder, men ideen har ført til etablering av nye selskaper, både i Norge og globalt.

Dessuten har flere markante aktører tatt i bruk systemet, deriblant det nye sentralsykehuset på Kalnes i Østfold og McDonald’s, både i Norge og internasjonalt.

Les mer i Horeca nummer 2 2016.

Grand Hotel i filmens sentrum

Det meste foregår selvfølgelig på ærverdige Grand Hotel når filmen med samme navn har norgespremiere i april.

I Grand Hotel følger vi hovedkarakterene, med Atle Antonsen i spissen, overalt på hotellet; i resepsjonen, korridorene, på rommene, kjøkkenet, i restaurantene, garasjen, bassenget og på taket. Naturlig nok blir da også mange av de ansatte på hotellet statister når kamera sneier forbi!

Les mer om filmprosjektet i Horeca nummer 2 1016

Dahl Jansen til «Vin-VM»

Vinkelneren Henrik Dahl Jansen er Norges deltaker i «Vin-VM» i Argentina i april. En av landets mest kjente sommelierer, Liora Levi, har intervjuet den fremadstormende sørlendingen.

Den historien kan du lese i Horeca nummer 2 2016.

Lysebus sjef

Han har fagbrev som kokk, men på Hurtigruten valgte han å ta servitørjobb fordi det var bedre i tilfelle han skulle bli sjøsyk. Nå er Flemming Nilsen helt sjef. Ikke bare er han sjef på Lysebu; han sanker også internasjonale priser. På hotellets vegne, selvsagt. Luksushotellprisene er heder som hele staben står sammen om. Men det hjelper med en kravstor sjef.

Les hele portrettet i med Flemming Nilsen i Horeca nummer 2 2016.

Mye å lese

Ellers i dette nummeret kan du lese større reportasjer fra Da Stefano i Bergen (typebedrift), tilbakeblikk på Grüne Woche, om bedre matomsorg på institusjoner, om den kommende Bocuse d’Or-konkurransen, om Michelin-utdelingen i februar, vin fra Lombardia, frokost og om Matmerks tilbud «Markedstjenester» - for å nevne noen av de større reportasjene.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Bransjenytt, Nytt om navn, Landet Rundt, Norden Rundt, Verden Rundt, Produkter, Bransjejus og Bransjekalender.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Du kan også abonnere gratis på nyhetsbrev fra Horecanytt.no her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Horeca

* Horeca er Norges største fagmagasin rettet mot hotell, restaurant, kafé, uteliv, kantine, catering og storkjøkken.

* Bladet er velrenommert som forum. Det ble etablert som bladet Storkjøkken i 1969 (48. årgang i 2016), og har opp gjennom årene hatt flere navn, deriblant Bedre Storkjøkken, Horeca Storkjøkken og Horeca Meny. Siden 2004 har bladets navn vært Horeca.

* Magasinet har også nettstedet Horecanytt.no, som stadig vokser og blir mer og mer brukt av folk for å holde seg oppdatert om hva som rører seg i bransjen.

* Bladet har i hvert nummer normalt mellom 64 og 92 sider (Smak-nummeret i 2014 var på over 100 sider) fullspekket med spennende, interessante og nyttig artikler som berører bransjen, og kommer ut sju ganger i året (fire før og tre etter sommerferien).

* Det er trykket på glanset papir, er limfrest og gjennomgående i fire-farger.

* Horeca er ett av mange fagblader i Ask media, som har hovedkontor på Grøset like ved Kirkenær i Grue kommune i Hedmark.

Les mer om Ask media her

Les mer om hvem som arbeider i magasinet Horeca og nettstedet Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS