Hovedkomiteen SMAK 2011_lav
Hovedkomiteen SMAK 2011_lav

Flying start for Smak 11

11 måneder før Smak 2011 åpner dørene på Norges Varemesse i Lillestrøm, er mer enn en tredjedel av utstillingsarealet innsolgt og 85 utstillere er på kontrakt eller i ferd med inngå avtale. – Interessen er helt forbløffende stor tatt i betraktning hvor tidlig vi er i prosessen, sier prosjektleder Trond Andersen i Norges Varemesse. Smak 11 arrangeres fra 8. til 11. februar neste år.

Publisert

Hovedkomiteen for Smak 2011 er allerede i fullt arbeid. Fra høyre Trond Andersen, Linda Lindhphaintner og Christine Hellerud, Norges Varemesse, videre Arild Johansen og Per Engen, ASKO, Jörg Otto Stehl, NHO Reiseliv, Per-Arne Grime og Jack Roar Andersen, Vectura, John Einar Bakketun, NHO Reiseliv, Einar Kvalheim, Norges Varemesse, Erik Gjør, Nortura og Erik Skau Hovde, Hobart Norge. Fraværende på bildet: Odd H. Vanebo, FastFood/Horeca, Ask Media, Britt Sørø, Kost- og ernæringsforbundet, Arne Dalseng, BFSN og John Arne Jørgensen, Norsk Storhusholdning.

– Per dags dato er 65 utstillere på kontrakt, med til sammen 3500 kvadratmeter utstillingsareal. Vi er i sluttforhandlinger med 20 firmaer, som vi vil ha avtale med før påske. Det betyr at ytterligere 1000 kvadratmeter utstillingsareal vil være innsolgt. Sammenlignet med Smak09 på samme tid, ligger vi godt foran i innsalg, sier Trond Andersen.

Dagligvare igjen med

Smak het tidligere 4 Messer, og før det igjen Storhusholdning. I år er det i praksis fem temamesser som er slått sammen til én stor.

Nykomlingen er dagligvare, som slutter seg til mat og drikke, utstyr, interiør og design samt vin og brennevin. Parallelt arrangeres NEF-dagene (messen omhandler næringsmiddelindustrien, emballering og foredling).

– Når vi på nytt velger å ta med dagligvare som eget temaområde, er det et direkte resultat av en markeds- og brukerundersøkelse vi gjennomførte i tilknytning til Smak09. Det er markedet som ønsker å få med dagligvare. Dessuten viskes jo skillene mellom bransjene ut. Måltidsindustrien beveger seg inn også i dagligvare, i KBS ikke minst, sier Andersen.

”Skandinavias beste”

Trond Andersen fotografert under Smak09. (Foto: Morten Holt)

Smak09 ble i mediene karakterisert som ”Skandinavias klart beste messe for horecabransjen og storkjøkken”, som samlet over 26 000 besøkende.

– Smigrende, selvsagt, men vi hviler ikke på våre laurbær. Flying start på Smak 2011 lover godt, kommenterer Andersen, som har realistiske forventninger om en like god oppslutning om Smak 2011.

Trenger utvidelser

Samtlige temamesser har behov for utvidelser, sammenlignet med 2009.

– Det illustrerer også hvor sterk posisjon Smak er i ferd med å vinne når vi vet at vi fremdeles sliter med litt finansuro og er i en lavkonjunktur. Heldigvis begynner pilene å peke oppover igjen, og de tidlige påmeldingene er vel et signal om at optimismen nå vender tilbake, sier Trond Andersen.

Konkurranser og seminarer

Smak 2011 vil romme en rekke konkurranser, blant annert Årets Kokk, NM i konditorkunst, NM for institusjonskokker lag og NM i maskinoppvask, og det blir et stort, differensiert seminarprogram.