Leske-gründerne: Håkon Kjeldsen (fra venstre) Alexander Jansen og Christian Jansen. (Foto: Tommy Andresen)
Leske-gründerne: Håkon Kjeldsen (fra venstre) Alexander Jansen og Christian Jansen. (Foto: Tommy Andresen)

– Det skal ikke være kjedelig med alkoholfritt

De to brødrene valgte for noen år siden å kutte ut alkohol. Nå har de startet selskapet Leske, som har ett stort mål: Å tilby et stort utvalg av alkoholfritt drikke, og å inspirere til et alkoholfritt alternativ.

Publisert

Alexander (32) og Christian Jansen (30) syntes at utvalget av alkoholfrie drikker var elendig, spesielt i restaurantene. Derfor tok de to, sammen med Håkon Kjeldsen, saken i egne hender, og stiftet selskapet Leske AS (Leske.no med base i Ski). I tillegg til alkoholfrie drikkevarianter, skal Leske også hjelpe og inspirere dem som ønsker et alkoholfritt alternativ.

Leske har også planer å etablere et eget alkoholfritt bryggeri.

Stadig vekst

– Leske ble startet høsten 2016. Vi er tre ildsjeler som jobber hardt for å skape et rikere og mer spennende utvalg av premium drikke uten alkohol. Vi opplever nå vekst fra måned til måned, både via privatmarked (abonnements-kasser og nettbutikk) og b2b (restauranter, kafeer, andre serveringssteder, firmafester, osv.). Vi har f.eks. Gutta på Haugen, Maschmanns, Der Peppern Gror, Mesh, Nordvegan Grefsenkollen, Mat og Drikke Gruppen, Tataki, Lille Tøyen Kolonial, Holy Cow og mange flere på kundelista, melder daglig leder for Leske, Christian W. Jansen.

Les også: Alkoholfritt mangfold er trendy (publisert mars 2017)

Hjelper serveringssteder

«Det har i altfor lang tid vært et stusselig utvalg for voksne som av ulike årsaker ikke ønsker alkohol. Dette skal vi gjøre noe med, fordi vi vet at det finnes så utrolig mye mer enn kjedelig alkoholfri øl og tilfeldig eplemost. I tillegg mener vi at det er på tide å bytte ut den klassiske brus-rekka, og heller tilby noe spennende og variert, hvor det ikke er tvil om hva ingrediensene er, og smaken er fortreffelig. Vi hjelper serveringsstedene med et godt alkoholfritt drikketilbud, gode råd og veiledning i sesonger», skriver Leske i en melding.

Luscombe Hot Ginger Beer. (Foto: Leske.no)
Luscombe Hot Ginger Beer. (Foto: Leske.no)

Leske per i dag distribusjonsavtale på fire produsenter som importeres fra England: Luscombe Drinks, Cawston Press, Organico og Kineta Matcha.

Les også: Lanserer alkoholfritt øl med lime (publisert august 2018)

Luscombe Hot Ginger Beer

I mai ble Leskes mest solgte produkt, alkoholfrie Luscombe Hot Ginger Beer, lansert hos Vinmonopolet.

– Vi i Leske har jobbet i snart to år for å gi folk gode og varierte alternativer til alkohol, og vi føler virkelig at denne lanseringen er en milepæl for å kunne oppnå nettopp dette. Luscombe Hot Ginger Beer er en av våre personlige favoritter, og jeg tror dette kan bli en øyeåpner for veldig mange som er på jakt etter et perfekt alkoholfritt alternativ som passer til både mat og fest, sier Christian Jansen.

Les også: Mikrobryggeri satser på alkoholfritt øl (publisert juni 2018)

En tydelig trend

Kategorisjef for alkoholfri drikke i Vinmonopolet, Ann Kristin H. Bakkeng, ser en soleklar utvikling i både etterspørsel og interesse for alkoholfri drikke.

Det er økende interesse for alkoholfritt – både i Norge og internasjonalt. På Vinmonopolet ser vi det spesielt innenfor leskedrikk (ingefærøl/limonade/tonic) og musserende. Internasjonalt ser vi stor interesse for mocktails (alkoholfrie cocktails) og alkoholfritt øl, forteller Bakkeng (Leske serverte mocktails på Øyafestivalen, red.anm.).

Bakkeng forteller videre at Vinmonopolet forventer vekst i årene fremover, og at det spesielt blant de yngre målgruppene er stor interesse for alternativer, som for eksempel Luscombe Hot Ginger Beer.

Les også: Kraftig salgsvekst for alkoholfritt øl (publisert juli 2018)

Les også Ringnes satser på alkoholfritt (publisert april 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS