Du er her

Satser på alkoholfritt øl

I mylderet av mikrobryggerier som kjemper om kundens gunst er det ett som skiller seg ut: Klokk & Co vil være best på alkoholfritt øl.
Av Morten Holt
Publisert 05.06.2018 09:00


Kristine Lund er en av gründerne bak Klokk & Co. (Foto: Klokk & Co)

Nylig lanserte bryggeriet «FRIPA», en alkoholfri IPA, som de selv omtaler som Norges beste alkoholfrie øl. Og det er bare starten.


FRIPA, IPA uten alkohol. 

– Horecamarkedet «skriker» etter gode alkoholfrie ølvarianter, mener en av gründerne bak bryggeriet, Kristine Lund.

3000 liter i sluket

Det hele begynte da Lund gikk gravid. Nesten daglig klaget hun til de andre om hvor få alkoholfrie alternativer det var på markedet.

– Mens gutta fikk smake på masse godt mikrobrygg, måtte jeg ta til takke med alkoholfritt. Det er kjedelig når utvalget er så dårlig, sier Lund.

Til slutt sa bryggemesteren til henne: «OK, jeg skal lage Norges beste alkoholfrie øl» Det skulle vise seg å være vanskeligere sagt enn gjort.

For bryggemester Leif Klokk ble det prøving og feiling, og til sammen 3000 liter gikk i sluket. Men han ga ikke opp, og til slutt hadde han et brygg han ville presentere for de andre.

– Jeg må jo innrømme at vi var litt skeptiske siden alle sa at det er umulig å lage et bra alkoholfritt øl. Men da FRIPA kom på bordet, viste det seg å være knallgodt, sier Lund.

Les også: Alkoholfritt mangfold er trendy (publisert mars 2017)

Økende etterspørsel

Det er stadig flere som drikker alkoholfritt. Den alkoholfrie andelen av det totale ølkonsumet i Norge går opp, og stadig flere serveringssteder er på jakt etter flere gode alternativer. Men det er fortsatt få aktører på markedet, spesielt når det gjelder håndverksøl.

Lund tror noe av grunnen er at det er vanskelig å lage godt alkoholfritt øl som skiller seg positivt ut.

– Å lage et smaksrikt og fyldig øl uten alkohol er vanskelig. Det har blant annet med gjæringsprosessen å gjøre, sier hun.

Med FRIPA mener hun at de har knekt koden.

– Det smaker som en ekte IPA. Vi har kjørt blindtester på barsjefer i Oslo, som har vanskelig for å tro at ølet er alkoholfritt. Det er den beste bekreftelsen vi kan få, sier Lund.


So Amigos, et alkoholfritt alternativ.

Les også: Ringnes satser på alkoholfritt

Vil utfordre det etablerte

For mange forbindes alkoholfritt øl med et dårlig kompromiss til «ekte vare». Denne oppfatningen ønsker Bryggerikompaniet Klokk & Co å utfordre.

Våre alkoholfrie øl skal være fullgode alternativer til alkoholholdig øl. Allerede i juni kommer vi med vår neste alkoholfrie øl, denne gangen i Corona-stil. Den heter Dos Amigos og smaker ekstra godt med en limebåt i. Produktet er utviklet i samarbeid med Magne Furuholmen og Simen Staalnacke, gjennom deres selskap S&M Feelgod Factory, sier Lund.

Går alt etter planen er dette bare starten på en spennende alkoholfri portefølje.

– Det kommer mer – vi skal være best på alkoholfritt, sier hun bastant.

Folk kjøper mer alkoholfritt øl

Ifølge Bryggeriforeningen har salget av alkoholfritt øl i Norge har økt med 20 prosent de fem siste årene. Oppgangen er særlig stor fra 2017 til i år. I første kvartal steg salget med 13 prosent sett i forhold til i 2017.

Jeg tror det handler mye om helse, og at utvalget av alkoholfritt har blitt større. Og kanskje begynner det å bli mer akseptert blant ungdom å drikke alkoholfritt også, sier direktør i Bryggeriforeningen, Petter Nome, til E24.no.

Bryggekompaniet Klokk & Co



Etablert: 2016

Eiere: De tre gründerne Leif Klokk, Kristine Lund og Håkon Olsen (eier 1/3 hver).

Omsetning: Ca. 3 millioner (2017)

Selger produkter til horeca, samt i Norgesgruppen, Kolonial.no og Gulating. Lanserer snart produkter på Vinmonopolet

Distribuerer gjennom ASKO, Vinhuset og Servicegrossistene

Produktportefølje:

FRIPA – alkoholfri IPA

Dos Amigos – alkoholfri meksikansk lager (lanseres i juni)

Juicy IPA – IPA med toner av grapefrukt og tropiske frukter (4,5 %)

IPA – Klassisk vestkyst-IPA (4,5 %)

Hvete – Belgisk citrushveteøl (4,5 %)

Lys – Kölsch (4,5 %)

Pils – en frisk og fruktig pils (4,5 %)

Juicy stuff – 6,5 % New England IPA (lanseres i juni)

Classic stuff – 7,5 % Dobbel IPA (lanseres i juni)

Tilbyr også at eventer og serveringssteder kan få sitt eget øl med egne etiketter

Les mer på Klokkco.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her