Tom Young og Tore Nybø med to av Nøgne Ø sine alkoholfrie storselgere, Inferial Stout til venstre og det tyske Weihenstephaner Hefeweissbier til høyre.

Alkoholfritt mangfold er trendy

Vi drikker mer og mer alkoholfritt øl, og i likhet med vanlig øl, ønsker vi å teste flere varianter. Helsetrenden ser ut til å ha nådd ølbryggeriene.

Publisert
Det kommer stadig flere varianter av alkoholfritt øl i Norge. (Foto: Heidi Fjelland)

Denne saken er skrevet av Heidi Fjelland

– Trenden er soleklar. Salget har tatt helt av i 2016, og vi regner med at utviklingen fortsetter inn i 2017, sier markedssjef og ølekspert hos Strag-Gruppen, Patrick Pelsholen.

Arnstein Nilssen hos Strag-Gruppen.

Daglig leder hos Strag-Gruppen, Rimma Røys Stranden, tror at det store søkelyset på helse de siste årene, har fått folk til å velge øl uten alkohol.

Økte omsetningen med 61,6 prosent

Ølsommelier Pelsholen fortsetter:

– Vi økte salget av alkoholfritt øl i 2015 med rundt 30 prosent, men i 2016 har vi økt omsetningen på salg av alkoholfritt øl med 61,6 prosent. Til sammenligning har Strag økt salget av vanlig øl med 20,7 prosent og vin med 8 prosent i 2016. Men, også øltyper med lavere alkoholprosent og glutenfrie øl er i sterk vekst.

Bestselgeren blant de alkoholfrie øltypene hos Strag er hveteølet Erdingers Alkoholfrei.

– I 2016 nådde vi vårt høyeste salg av Erdinger Alkoholfrei noensinne i Norge, sier Arnstein Nilssen i Strag entusiastisk.

Tilbudet av alkoholfritt øl på Vinmonopolet bare øker. (Foto: Heidi Fjelland)

– Vi solgte 200 000 liter med Erdinger Alkoholfrei fordelt på alle kanaler, det vil si Vinmonopolet (10 %), dagligvare (35 %) og uteliv (55 %), og fortsatt har vi et uforløst potensiale i dagligvare, og satser på å holde veksten det kommende året, sier han.

Første alkoholfrie stout i Norge

Erdinger Alkoholfrei er godt synlig på på idrettsarrangementer, spesielt i Tyskland.

Nøgne Ø har siden etableringen for drøye 10 år siden, markert seg som ett av de mest kjente mikrobryggeriene i Norge. Bryggeriet har stort sett produsert øl med alkohol, men tilbyr nå også alkoholfrie varianter, deriblant Inferial Stout som er den første alkoholfrie stouten i Norge. Selges kun på boks, i dagligvare og på Vinmonopolet.

– Vi lanserte Inferial Stout på Vinmonopolet i januar 2016 og ble tatt litt på senga av det overraskende, store salget. Salget var mye større enn først antatt, så vi måtte starte å brygge mer, sier markedsansvarlig Tom Young og eier/global eksportssjef Tore Nybø.

Flere valgmuligheter

Clausthaler og Munkholm er de to alkoholfrie øltypene som er mest kjent og som har vært lengst på markedet, og som selger mest i Norge. Kommunikasjonsansvarlig Anette Karlsen, i Hansa Borg Bryggerier, som distribuerer blant andre Clausthaler, tror at økningen kommer av flere årsaker.

– Det kan virke som om interessen for spesialøl nå også gjør seg gjeldende innenfor alkoholfritt øl, der flere spesialøl å velge i har bidratt til økt interesse for alkoholfrie ølvarianter, nå er utvalget i Norge større enn noensinne, sier Karlsen.

Smak og nytelse har blitt viktigere

– Innenfor denne trenden ser vi også at smak og nytelse er langt viktigere enn tidligere, slik at smak fremfor mengde er med på å gjøre det lettere å velge alkoholfritt, fortsetter Karlsen.

I tillegg til selve nytelsen, er også det alkoholfrie alternative et praktisk valg for folk flest.

Petter Nome. (Arkivfoto: Morten Holt)

– Vi vet at det generelt er mer fokus på sunnhet og helse, og at folk kanskje drikker litt mindre enn før fordi man har en sunnere livsstil og er mer helsebevisste. I tillegg ønsker man å «beholde kontrollen» og bytter kanskje ut den siste ølen med noe alkoholfritt, sier hun.

Boks blir stadig mer utbredt

Hansa Borg har lansert flere nye alkoholfrie øl det siste året, og har nå et pilsnerøl, et juleøl, et hveteøl og Hansa null, som er et alkoholfritt pilsnerøl.

– Dessuten lanserte vi i fjor Clausthaler Pale Lager som har blitt godt mottatt. Denne varianten er kun tilgjengelig på boks, men selger likevel bra i utelivskanalen, opplyser hun.

– At det nå er mange alkoholfrie varianter å velge i ser ut til å veie opp for at ikke alle av disse lenger er tilgjengelig på flaske. Boks blir stadig mer utbredt i utelivskanalen.

Spania ligger foran Norge

Administrerende direktør i Bryggeri- og drikkeforeningen, Petter Nome, opplyser at i løpet av de siste 12 månedene har øl klasse A, hatt en vekst på 7,1 % og vørterøl på 4,5 %.

Dette er høyt sammenlignet med de fleste europeiske land, bortsett fra Spania, der veksten for alkoholfritt har vært voldsom de siste 10 årene. 13 % av spanjolenes ølkonsum er nå alkoholfritt, melder han.

Nome tror også at økningen i salg av alkoholfritt øl skyldes økt fokus på helse i befolkningen som helhet, og mindre fyllekultur blant ungdom.

Du kan lese hele saken i magasinet Horeca (nummer 1 2017, som hadde i januar)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS