Erik Isum Grøtprisen
Erik Isum Grøtprisen

Kulturpris til grøtkoker

Meierisjef Erik Isum hos Norges største grøtprodusent, ble tildelt årets kulturpris for Gudbrandsdalen på den internasjonale grøtdagen 23. oktober. En overrasket meierisjef delte æren umiddelbart med alle ansatte.

Publisert

Sjefredaktør i Gudbrandsdalen Dagningen, Kristian Skullerud, deler ut Årets kulturpris for Gudbrandsdalen til meierisjef Erik Isum på Tine Tretten. Tretten-meieriet er Norges største produsent av grøt og lager all ferdiggrøten til Fjordland. Isum delte umiddelbart æren og prisen med alle ansatte på Tretten.

Begivenhetene sto i kø på grøtdagen 23. oktober på Tine-meieriet på Tretten. Meieriet lager all Fjordland ferdiggrøt og mellommåltid av grøt for Tine og Fjordland. Meierisjef Erik Isum trodde han «bare» skulle åpne ny grøtlinje. Overraskelsen var stor da han i tillegg fikk overrakt Kulturprisen for Gudbrandsdalen av sjefredaktør Kristian Skullerud i Gudbrandsdalen Dagningen.

Kulturpris

Kulturprisen er på 50.000 kroner, heder og ære og et tresnitt av Einar Sigstad.

– Grøt er hverdagsmat, grøt er festmat, grøt er tradisjonsmat, grøt er kultur. Grøt skaper arbeidsplasser, identitet og er tradisjoner. Men uten en overbevist og utholdende Erik Isum hadde vi ikke hatt grøteventyret på Tretten og grøtbølgen som ruller over landet, sa Kristian Skullerud.

– Det ville være vanvittig urettferdig om bare én skulle ha prispengene. Selvfølgelig skal pengene deles med de ansatte og bilde skal henge i kantina, sa Isum umiddelbart.

Isum er opptatt av at grøten produseres i god gammel tradisjon, og på en måte som er tilpasset både dagens forbruksmønster og dagens krav til effektivitet

Husmora med ny grøtlinje

Ordfører Brit K. Lundgård åpner ny grøtlinje på Tine Tretten.

Ordfører Brit K. Lundgård, som var til stede for å åpne den fjerde grøtlinjen på Tretten, skrøt også over Fjordland-grøten.

– I sin tid ble husmora målt etter grøten hun kokte. Jeg vil si at dere alle er dyktige husmødre, sa ordføreren i sin tale, før hun trykket på startknappen «klokka tretten», og med det ble produksjonen satt i gang.

Siden oppstart i 1993 har det blitt produsert 80 millioner tonn grøt. På fem år har salg av Fjordland ferdiggrøt fordoblet seg. I 2011 ble det spist 11 millioner porsjoner Fjordlandgrøt. Nå spises det 20 millioner porsjoner Fjordland-grøt i året.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"