KimDanielBergersen

Vant prestisjetung bartenderkonkurranse

Norge vant nylig International Master Bartender for andre gang. Ved siden av den prestisjetunge prisen, et trofé, og tittelen som International Pilsner Urquell Master Bartender 2012, vant Kim Daniel Bergersen 10 000 euro, og et to-ukers opphold i London for å oppleve Pilsner Urquell i en av Europas største og mest internasjonale byer.

Publisert

Kim Daniel Bergersen.

– Nivået på konkurransen blir bedre hvert år, og ytelsen av årets deltakere er klare bevis på det. Konkurransen bidrar til å bevare denne nasjonale skatten, og spesielt for oss, bryggerimesterne, er en slik respons og en dedikert tilnærming til å servere Pilsner Urquell et bevis på styrking av vårt arbeid, sier Václav Berka, Senior Marketing Brewmaster hos Plzeňský Prazdroj, og langtidsmedlem av det internasjonale panelet for IMB-konkurransen.

Vant også i 2007

Hittil har mer enn 16 000 bartendere fra 17 ulike land deltatt i den internasjonale konkurransen, og engasjementet blant verdens ledende bartendere er sterkere enn noen gang. Sist Norge hadde en internasjonal vinner, var i 2007, hvor Erik Jönsson tok hjem den gjeve tittelen.

Norge er i dag eneste land med to titler.

Testet på mange felt

Pilsner Urquell fortsetter sitt engasjement for bartendere og kvalitet, og det var tydelig å se at finalistene i årets konkurranse hadde kunnskap om den originale Pilsner, som første gang ble brygget i 1842 - og som i år er 170 år.

Årets internasjonale finalister har blitt testet innen flere felt. De har vært igjennom skriftlige kunnskapsprøver, personlige intervjuer, blindtest av øl, og test av bryggekunnskap. I tillegg har finalistene måttet bevise sin kunnskap om den perfekte tappeteknikken, Perfect Pilsner Pour, en unik teknikk som gir den perfekte tappede pils.

Dommerne

Dommerpanelet som har vurdert finalistenes ferdigheter, er av prestisjetung karakter. Václav Berka (Senior Marketing Brewmaster), Robert Lobovský (European Marketing Manager), Alastair Gilmour (forfatter og frilansjournalist) og Fearghus McCormack (IMB-vinner 2011), har, individuelt og samlet, vurdert alle finalistene i hver kategori.

Etter de innledende rundene var det tid for finalenes finale. Foran 250 innbudte gjester ble de følgende tre finalister pekt ut: Bryan Panzica fra USA, Ota Haurythun fra Tsjekkia og Kim Daniel Bergersen fra Norge.

Etter en ny intervjurunde og demonstrasjon av Perfect Pilsner Pour, sto Kim Daniel Beregrsen som årets vinner.

– Kim Daniel er en person som oser av dedikasjon, pasjon og kunnskap. Det var tett blant finalistene, men Kim Daniel brakte det lille ekstra som gjorde at valget til slutt ble ganske enkelt, uttalte Fearghus McCormack etter konkurransen.

- Dra nytte av min kunnskap

På det klassiske spørsmålet om hvordan dette føles, svarte Kim Daniel:

– Det er en spesiell følelse som er vanskelig å beskrive. Man kan nok ikke kalle det en guttedrøm, hadde ikke sett for meg dette under studietiden innen spesialpedagogikk. Håper, med dette, at jeg kan bidra til at interessen og nysgjerrigheten for Pilsner Urquell og andre typer øl, vokser og at folk vil ta nytte av min kunnskap.

Kim Daniel Bergersen har bachelor i spesialpedagogikk og jobber i dag som servitør på Akersberget Restaurant og ølguide i Ølakademiet. 1. oktober tiltrædte han som en av eierne for Øltorget på den nye Mathallen i Oslo.

– International Master Bartender konkurransen er en viktig aktivitet i det norske markedet. Pilsner Urquell er et produkt som stiller høye krav til oppfølging og kvalitet. I tillegg stiller vi høye krav til kunnskap og forståelse fra menneskene som tilbyr produktet til konsumenten. Kim Daniel har vist pasjon og dedikasjon fra første dag, og vi er stolt av hans velfortjente, nye tittel. Ikke minst er vi glade for at hans kunnskap og dedikasjon er en av drivkreftene bak Øltorget, som åpnet 2. oktober i Mathallen på Vulkan. Dette burde folk dra nytte av, sier Børge Olsen, assisterende Brand Manager i Multibev AS.

PS! Ølfestivalen i Mathallen på Vulkan har pågått de siste dagene, med stor respons fra publikum.

Presssemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS