Tre av deltakerne i Yrkes-NM for kokk-, servitør- og resepsjonsfagene 2018: Oline Østebø Mæland (kokk), Aleksander Christensen (resepsjonist) og Thomas Brandtzæg Godø (servitørlærling, til høyre). (Foto: Privat/NHO Reiseliv)

Klare for Yrkes-NM

Kokken Oline Østebø Mæland (22) fra Sola, resepsjonisten Aleksander Christensen (20) fra Bergen og servitørlærling Thomas Brandtzæg Godø (19) fra Ålesund er blant deltakerne i årets Yrkes-NM.

Publisert

Onsdag 24. oktober går startskuddet for årets Yrkes-NM, der blant annet beste kokk, servitør og resepsjonist skal kåres.

350 lærlinger påmeldt

350 lærlinger og unge faglærte fra over 35 yrker er påmeldt årets Yrkes-NM, som arrangeres på kongress- og messesenteret X Meeting Point Norway utenfor Oslo fra onsdag 24. til fredag 26. oktober.

Målet med Yrkes-NM er å styrke rekrutteringen av ungdom til yrkesfag. Konkurransene arrangeres i forbindelse med en utdanningsmesse for niende- og tiendeklassinger i Oslo og Akershus. Cirka 30 000 ungdommer er ventet til messen fra onsdag til fredag.

Bygger stolthet

NHO Reiseliv har ansvar for å arrangere Yrkes-NM for kokk-, servitør- og resepsjonsfagene - godt hjulpet av samarbeidspartnere fra både skoler, leverandører, medlemsbedrifter og opplæringskontor. Vinnerne av hver disiplin kvalifiserer seg til Yrkes-EM om to år.

– Konkurranser er svært viktig for å få erfaring og bygge kunnskap og stolthet. Det bidrar også til å synliggjøre yrker der etterspørselen etter faglærte er høy. Særlig er faglærte kokker etterspurt over hele landet, så kokkeutdanning gir mange spennende jobbmuligheter, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

– Kjøkkenet har stått sentralt gjennom hele oppveksten

NHO Reiseliv har snakket med tre av deltakerne i de ulike reiselivskonkurransene, og spurt dem hvorfor de har valgt å bli – eller er i prosess med å bli – kokk, servitør eller resepsjonist.

– Jeg har villet bli kokk fra jeg var liten. Å lage mat og stå på kjøkkenet er der jeg alltid har følt meg hjemme. Gjennom hele oppveksten har kjøkkenet stått sentralt, og jeg har gode minner fra matlaging med bestemødre fra barndommen. Jeg liker at en alltid fortsetter å lære, sier Østebø Mæland.

– Resepsjonen er hotellets knutepunkt, der alt starter og slutter når det gjelder hver gjest. Man har et stort ansvar og en stor påvirkning på gjestenes opphold og inntrykk av hotellet. Det ansvaret er jeg veldig stolt av, sier Christensen.

– Jeg har lyst til å bli servitør på grunn av fascinasjonen jeg har over hvordan en kan skreddersy gjestens matopplevelse gjennom delene av seg selv man legger i og viser gjennom arbeidet og servicen, sier Brandtzæg Godø

Les hele intervjuet med de tre deltakerne på NHOReiseliv.no

Yrkesfagenes år 2018

Regjeringen bevilget i 2018 fem millioner kroner til WorldSkills Norway for å fremme yrkesfagene gjennom kampanjen Yrkesfagenes år 2018.

Målet med kampanjen er å gi økt innsikt om yrkesfag og arbeidsliv. Den skal også øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og øke antall lærebedrifter og læreplasser.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS