Scandic-teamet kunne juble over mange priser under HSMAI-utdelingen onsdag kveld. (Foto: Camilla Bergan/HSMAI)
Prisdryss på Fornebu
Hotelldirektør på The Thief, Jarle Moen, ble «Årets Hotelier», kjøkkensjefen på Scandic Nidelven, Sigve Eliassen ble «Årets unge leder i reisebransjen», mens hotelldirektør på Comfort Hotel Trondheim, Espen Ravnå, ble «Årets unge hotelier».Onsdag kveld ble HSMAI-prisene, ofte betegnet som «reiselivets Oscar-utdeling i Norge», delt ut på Scandic Fornebu.
– Jeg vil dele denne prisen med alle kollegaene mine på The Thief. Det er et privilegium å lede et lag som hver dag går på jobb for å levere gjesteopplevelser i verdensklasse, sier hotelldirektør på The Thief, Jarle Moen.
– Moen fornyer og forbedrer bransjen, til stor inspirasjon for alle oss som er en del av den. Som leder er han en mester i å bygge gode team og få folk til å prestere sammen. Han har allerede oppnådd mer enn de fleste gjør i løpet av en karriere, men overgår likevel seg selv år etter år, sier juryleder Svein Arild Steen-Mevold, som er administrerende direktør i Scandic Norge.
– Siden vi ansatte Jarle Moen i 2006, har han vært en sentral profil og ledestjerne i Nordic Hotels & Resorts. Han har ledet snuoperasjoner, bygd opp og lansert prestisjeprosjekter og de siste årene plassert THE THIEF på kartet som et at verdens beste hoteller. Jarle er en av de beste lederne vi har, og denne prisen er så velfortjent som den kan bli, sier eier og styreleder i Nordic Hotels & Resort, Petter A. Stordalen.
Dette er jurybegrunnelsen for kåringen av Moen:
Vinneren har holdt stort tempo og vært en effektiv hotelleder gjennom en årrekke. Han har stor kunnskap om bransjen, som han bygger på, enten det gjelder den daglige drift, eller mer omfattende snuoperasjoner. Teambuilding er også en av hans sterke sider, noe som er avgjørende for å få et hotell til å fungere optimalt. I det daglige trives han best ute blant gjester og medarbeidere. I mange år har han vært en trofast og høyt skattet medarbeider i kjeden. Han har fått mange utfordringer, som han har løst til eiernes store tilfredshet. I dag leder han, på fjerde året, et unikt hotell og har klart å sette det på kartet som et av verdens beste. Hotellet på Tjuvholmen har oppnådd svært gode resultater og opplevd internasjonalt prisdryss. Vinneren gir sine medarbeidere mye tillit og ansvar og er dyktig til å dyrke frem talenter og gi folk muligheter. Disse sterke lederegenskapene er nok også mye av grunnen til at han ble invitert til å være mentor i HSMAIs internasjonale mentorprogram. Som styreleder for NHO Reiseliv i Oslo og Akershus tar han bransjeansvar, kjemper for gode rammevilkår for næringen og er en synlig og god talsperson i mediene.
Se prisvinnerne lengre ned i saken
Årets unge hotelier
Espen Ravnå, som leder Comfort Hotel Trondheim ble kåret til «Årets unge hotelier». Den talentfulle og fremgangsrike hotellederen vant kategorien i konkurranse med mange gode kandidater.
Ravnå har ledet Comfort Hotel Trondheim siden juni 2016, og kom til hotellet i Trondheim etter å ha vært salgs- og markedsjef på Quality Hotel 33 i Oslo i nesten fem år.
Dette er jurybegrunnelsen for kåringen av Ravnå:
«Årets Unge Hotelier» har de siste årene forbedret sitt hotell på en måte som er blitt lagt merke til. Hotellet hadde flere utfordringer, som systematisk er blitt adressert og løst. Det er foretatt store organisasjonsendringer, uten at man har mistet fokuset på de viktige detaljene. I alle deler av organisasjonen, fra økonomistyring til frokost, er det tatt grep for å skape et enda bedre hotell, der både gjester og ansatte trives. «Årets Unge Hotelier» har på rekordtid løftet sitt hotell fra det som beskrives som bekymring og våkenetter, til en eneste stor fest. RevPar er økt med 33% fra 2015 til 2017. Gross Revenue har økt med 41% og DA1 med hele 72%, fra 2015 til 2017. «Årets Hotelier» har rett og slett skapt en helt ny arbeidsplass for seg selv og sine medarbeidere. I april ble det foretatt insourcingen av hotellets husøkonomavdeling. I juni fulgte også hotellets frokost etter, så fra å ha et hotell der de ansatte hadde tre forskjellige arbeidsgivere, var nå alle endelig samlet. Fra å ligge nederst i kjeden på gjestetilfredshet på frokost, har han, sammen med sitt «nye» team, løftet nivået måned for måned – og i november endte de på 1. plass i kjeden. «Årets Unge Hotelier» har gjort en innsats som det står respekt av og som vil inspirere mange bransjekollegaer.
Scandic forsynte seg godt
Scandic Hotels forsynte seg godt av premiefatet på sitt eget hotell.
Totalt mottok Scandic hele tre gull og tre hederlige omtaler, i tillegg til prisen for årets unge leder i reiselivsbransjen.
– Jeg er både stolt og ydmyk over å motta prisen som årets unge leder i konkurranse med så mange dyktige kandidater. Jeg har alltid vært opptatt av å utfordre meg selv og stadig fornye meg innenfor mitt felt, og denne anerkjennelsen er til stor inspirasjon for veien videre. Jeg er heldig som får lov til å jobbe sammen med et fantastisk team på Scandic Nidelven. Det er ikke mulig å være en god leder uten gode kolleger, sier Eliassen.
Se prisvinnerne lengre ned i saken
«Litt bedre hver dag»
Sjef for Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold mener prisen til Eliassen var svært fortjent.
– Eliassen har vist en eksepsjonell evne til å lede sitt team på Scandic Nidelven og levere fantastiske resultater gjennom flere år under mottoet «litt bedre hver dag». Han har tross sin unge alder tatt stafettpinnen på Scandic Nidelven videre med høye ambisjoner, og forvaltet arven fra Rica Nidelven på en fantastisk måte, sier Steen-Mevold en pressemelding.
Dette er jurybegrunnelsen for kåringen av Eliassen:
«Årets Unge Leder i Reisebransjen» har høye ambisjoner for seg selv og sitt hotell. Vinneren er opptatt av å levere høy, gjennomgående kvalitet i alle ledd. Ingen utfordring er for stor. Arbeidsplassen har vært under omforming i de senere år. «Årets Unge Leder» har tatt utfordringen på strak arm. Det innebar et stort lederansvar i en vanskelig tid for staben. Han videreførte arbeidet, bygget på det som var gjort, men ville samtidig ta et steg videre. Han er et ledertalent som er opptatt av å leve etter sitt eget motto «litt bedre hver dag». Vinneren har et sterkt engasjement for lokale råvarer, egenprodusert mat og god service. Noe som blant annet førte til at hotellet, nok en gang, gikk til topps i kåringen av Norges beste hotellfrokost i 2017. Seieren var viktig for å bygge intern stolthet i hele kjeden. Han mener suksessen skyldes et fantastisk team som jobber knallhardt hver eneste dag. Som han selv sier; «Det er ikke mulig å være en god leder uten å ha gode kollegaer». Sammen med et hardtarbeidende team, har han satt sitt hotell på matkartet. Det er ingen tvil om at han brenner for reiselivs- og hotellbransjen, med sitt sterke engasjement for ansatte, gjester og ikke minst gode matopplevelser.
Gjenerobret frokosttronen
Scandic Nidelven ble i fjor kåret til Norges beste hotellfrokost i det uoffisielle NM i frokost, Twinings Best Breakfast. Etter at Scandic Nidelven hadde vunnet kåringen 10 år på rad, ble det en skuffende tredjeplass i 2016. Da brettet Sigve og teamet opp armene. Etter et år med hardt arbeid på kjøkkenet og stort pågangsmot lyktes de med å gjenerobre frokosttronen.
– Eliassen har et sterkt engasjement for lokale råvarer, egenprodusert mat og god service, som har vært helt avgjørende for hotellets seier. Han er en sentral nøkkelperson når det kommer til Scandic Nidelvens unike posisjon, som i dag er kjent langt utenfor Norges grenser for sin frokost. Sammen med et hardtarbeidende team har Sigve satt Nidelven på matkaret. Det er ingen tvil om at Sigve brenner for reiselivs- og hotellbransjen. Han er et ungt ledertalent med en lys fremtid, sier hotelldirektør på Scandic Nidelven, Kjetil Vassdal.
Scandic-sjef årets veiviser
Scandic Hotels ved administrerende direktør Svein Arild Steen-Mevold mottok prisen årets veiviser for den fantastiske reisen hotellkjeden har vært gjennom de siste årene. Juryen trekker frem at Scandic på få år har utviklet seg til å bli den største og mest ekspansive hotellkjeden i Norge – en utvikling mange trodde var umulig få år tilbake. Juryen trekker også frem at Steen-Mevold er rask til å tilpasse seg svingninger og trender i markedet. Dessuten har hotellkjeden effektivisert driften på hotellene under hans ledelse.
– Dette er definitivt en lagseier. Da vi en januardag for fire år siden annonserte overtagelsen av Rica var det spesielt to viktige ting vi tok med oss inn i «nye» Scandic. Det var Ricas flotte medarbeidere og det var frokosten. Å få denne anerkjennelsen av bransjen er et tegn på at vi har lyktes med å forene det beste av begge selskaper, og det er hotellgjestene som til syvende og sist nyter godt av dette, sier Steen-Mevold.
Scandic vant også gull i kategorien utendørs/gerilja/stunt for «Norges luftigste frokost» der de fem Scandic-hotellene i Stavanger serverte en fullverdig hotellfrokost på toppen av Preikestolen til mer enn 200 intetanende turgåere. Frokosten fikk bred oppmerksomhet i sosiale og tradisjonelle medier, og for dette stuntet vant også Scandic gull i kategorien PR. I tillegg mottok Scandic hederlig omtale i kategoriene PR og sosialt ansvar for OD-dagen, der de lot en skoleklasse ta over et helt hotell for en dag. Scandic fikk også hederlig omtale i kategorien annonser, print og digital.
Se prisvinnerne lengre ned i saken
«Årets Innovative produktutvikler»
Atle Hovi hos Beitostølen Resort, og Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene gikk til topps i kategorien «Årets Innovative produktutvikler», for arbeidet de har lagt ned i destinasjonsutviklingen av Beitostølen, som har hatt fantastiske trafikktall de siste årene.
– Dette er veldig stor stas. Strålende utvikling i trafikktallene for Beitostølen er alltid en fin belønning, og så er det naturlig nok ekstra stas når man vurderes og vektes av sine egne; en særs kompetent jury bestående av fagfolk fra PR-bransjen, reklamebransjen, reiselivet og akademia, sier Atle Hovi og Bjørn B Jacobsen.
I motivasjonen bak Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgenes gull, sier juryen blant annet: «Innen reiselivsbransjen er en av de store utfordringene å utvikle og tilby produkter som treffer, og som kundene vil benytte igjen og igjen. Særlig er dette krevende utover høysesong. Vinnerne har gjennom flere år jobbet svært målbevisst med sitt tilbud, nettopp for å kunne skape inntjening gjennom hele året. Vinnerne operer i et tøft marked med mange konkurrenter. Likevel har man gjennom hardt arbeid og ikke minst med særlig fokuspå å utvikle nye tilbud på et etablert sted, lykkes med å skape en svært attraktiv destinasjon. Dette arbeidet er noe mange kan la seg inspirere av, både sommer og vinter».
– Vi startet et løp sammen, Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene, høsten 2012. I denne perioden, fra 2012 og ut 2016, forteller Statistisk Sentralbyrås gjestedøgnstatistikk at Beitostølen har øket med storstilte 104.000 gjestedøgn. Vi var landets beste destinasjon i 2016 med pluss 16,5 prosents økning, og vi er nesten den eneste destinasjonen i fjellet som også øker i 2017. Snø, vinter og flotte naturopplevelser vår, sommer, høst og vinter er noe stort sett alle fjelldestinasjonene kan by på. Når Beitostølen likevel stikker seg ut som en vinnerdestinasjon, er det ikke tilfeldig eller noe hokuspokus, men resultatet av en klar strategi og beinhardt arbeid over lang tid. Da er det ekstra moro med inspirerende skulderklapp som reiselivets Oscar-statuett er, sier Bjørn B Jacobsen i en pressemelding.
«We Are Clarion» hedret
Merkevarebygging er summen av alt en bedrift gjør. Sterke merkevarer bygges på innsiden av organisasjonen. Clarion Hotel jobber langsiktig med merkevaren sin og har utviklet et sjarmerende kommunikasjonskonsept som virkelig viser innsiden ut. Vi lar oss imponere av fantastiske medarbeidere som brenner for å gi kundene sine en unik opplevelse. Dette er ekte og ærlig, slik god merkevarebygging skal gjøres,” skriver juryen i sin begrunnelse.
Kampanjen #WeAreClarion består av filmer og portretter av over 70 ansatte ved Clarions 11 hoteller i Norge, som ble delt via hotellenes og kjedens Facebook- og Instagram-kontoer høsten 2017. Seerne har fått bli med bak kulissene på hotellet og blitt bedre kjent med noen av de entusiastiske medarbeiderne som hver dag brenner for å gi gjestene gode hotellopplevelser. Over 500.000 har hittil sett filmene på sosiale medier.
– Vi ville vise frem det som gjør Clarion-hotellene til gjestefavoritter. Det er våre fantastiske kollegaer, med alle sine ulike bakgrunner, drømmer og personligheter. Det har vært utrolig gøy å oppleve den overveldende mottakelsen i sosiale medier, med varme tilbakemeldinger fra gjester og følgere. Så er det ekstra stas å motta en pris fra bransjen selv, sier driftsdirektør i Clarion Norge, Terje Ropstad.
#WeAreClarion til Danmark, Sverige og Finland
Kampanjen har ikke bare vært en markedsføringskampanje, men viktig for å bygge intern stolthet og tilhørighet. Nå spres kampanjen til Clarion i Danmark, Sverige og Finland, der lokale ansatte kan dele sine historier, opplevelser og drømmer. Clarion Norge ønsker å lage flere #WeAreClarion-filmer i 2018.
Clarion Norge har utviklet kampanjen i samarbeid med StoryDays, Corporate Communications og Kandidat.
Prisvinnerne
Dette er prisvinnerne under HSMAI-kåringen for 2017:
Årets hotelier: Jarle Moen, hotelldirektør på The Thief, Oslo.
Årets unge hotelier: Espen Ravnå, hotelldirektør på Comfort Hotel Trondheim.
Årets unge leder i reisebransjen: Sigve Eliassen, kjøkkensjef Scandic Nidelven .