Du er her

Sjefen for de gode Scandic-tider

For fire år siden var Scandic Hotels en forholdsvis liten hotellaktør i Norge. Under Svein Arild Steen-Mevolds ledelse er hotellkjeden blitt markant, mye takket være en vellykket Rica-integrasjon.
Av Morten Holt
Publisert 22.09.2017 06:02


Svein Arild Steen-Mevold har ledet Scandic Hotels i Norge siden 2011. (Foto: Morten Holt)

Etter nesten 10 år borte fra kjeden, hovedsakelig i konsernledelsen hos konkurrenten Nordic Choice Hotels, overtok Steen-Mevold styringen av Scandic i Norge 21. februar 2011.

Siden har det gått slag i slag, og han var sterkt medvirkende da norgeshistoriens største hotellkjøp var et faktum i 2014: Rica Hotels ble en del av Scandic.

Nådde målet

I portrettet i Horeca i 2012 sa Steen-Mevold at målet var å løfte Scandic Norge til milliardbutikk i løpet av fire år.

– Oppkjøpet av Rica har uten tvil bidratt til at målet er nådd. Fra en omsetning på rundt 600 millioner kroner, har vi nå en omsetning på over fire milliarder kroner i Norge. Samtidig har antall «scandianere» i Norge har økt fra 700 til over 5000! sier Steen-Mevold.

Han utdyper:

– Frem til 2011-12 var Scandic en stabil, god kjede som var «til stede» i det norske markedet. Men med bare 17-18 hoteller var kampen om hegemoniet nesten tapt. Derfor husker jeg godt at jeg sa ja til å ta over ledelsen i Norge kun hvis det var snakk om å ekspandere. På det tidspunktet var det ingen strategi å kjøpe Rica, men først å fremst og bli vesentlig sterkere i de seks største norske byene, og samtidig få god geografisk dekning.

Mange likhetstrekk

Likevel, ledelsen i Scandic Norge hadde lekt med Rica-tanken, og regnet på forskjellige scenarioer og muligheter.

– Vi så at Rica hadde mange fellestrekk med Scandic, forteller Steen-Mevold.

Så da Rica ringte Scandics daværende konsernsjef Anders Ehrling 29. september 2013, begynte ballen å rulle – fort. Ehrling tok raskt kontakt med Steen-Mevold, og forhandlinger ble igangsatt fra EQT (Scandics eier i 2013) side med et stort team fra Scandic, inkludert meg selv og under ledelse av Frank Fiskers, som hadde kommet tilbake som konsernsjef.

– Da det hele var i boks klokka 17.02 på lille julaften i 2013 kunne vi puste lettet ut, sier en smilende Scandic-sjef, som selv fikk beskjeden over fiskedisken på CC vest over telefon fra Fiskers.

Det ble en ekstra akevitt til lutefisken den kvelden.

400 mennesker holdt kjeft!


Svein Arild Steen-Mevold på sitt Scandic-kontor. (Foto: Morten Holt)

Like viktig var det da at de 400 (!!) som da visste at oppkjøpet kunne bli et faktum, holdt dette for seg selv.

– Ingenting måtte ut; da kunne hele prosessen gå i grus, men vi klarte det! 400 personer klarte å holde tett, helt frem til oppkjøpet ble offentliggjort 11. februar 2014, sier 51-åringen.

– Nå pleier jeg å si at jeg har hatt to jobber i Scandic; «før og etter Rica-oppkjøpet». For det ble definitivt et annet driv i kjeden etter at dette skjedde. «Før Rica» følte jeg at jeg hadde full kontroll på det som skjedde i kjeden. «Etter Rica» har jeg måttet slippe en hel del – vi ble for store til at jeg kunne ha den samme fulle oversikten. Men livet som hotelleder har blitt mye mer spennende og utfordrende.

«Tja» var ikke noe alternativ

Den aller viktigste jobben startet i februar 2014. Tusenvis av Rica-medarbeidere, mange av dem Rica-ansatte gjennom flere tiår, skulle overbevises om at den videre veien var med Scandic, som tidligere hadde vært en konkurrent.

– Det var en del Rica-patrioter som måtte overbevises. Det var langt fra noen enkel jobb, og vi måtte sette hardt mot hardt. Enten var de med – eller ikke. «Tja» var ikke noe alternativ. Vi var tydelige og ærlige. Jeg tror det har bidratt til at prosessen har gått så bra som den har gjort, mener Scandic-sjefen.

Trofaste «scandianere»


– Vi fant «gull» i Rica. Det var mange med meget høy kompetanse, men noen måtte vi naturlig nok skille lag med. Andre tidligere Rica-medarbeidere er i dag mer «scandianere» enn meg selv, sier Svein Arild Steen-Mevol. (Foto: Morten Holt)

For hotellene skulle omprofileres raskt; det meste skjedde i løpet av siste halvår i 2014, og Scandic ville ikke ha noen «tvilere» med seg videre.

– Det var et «sinnsykt» rotterace. Jeg føler at jeg arbeidet døgnet rundt fra mai 2014 til juni 2015. For meg var det viktig at overgangen skulle gå på skinner, selv om jeg visste at det var særdeles komplisert. Oppi det hele kom oljekrisen, med nedskjæringer i hotellbransjen i spesielt Stavanger og Bergen. Det tok heldigvis litt av søkelyset bort fra integrasjonen, og det samlet nok heller troppene, forklarer han.

– Vi fant «gull» i Rica. Det var mange med meget høy kompetanse, men noen måtte vi naturlig nok skille lag med. Andre tidligere Rica-medarbeidere er i dag mer «scandianere» enn meg selv, sier Steen-Mevold humrende.

– Frokosten har vært katalysatoren

– I dag er jeg ufattelig glad for at vi tok valget om å kjøpe Rica. Scandic har blitt en mye bedre hotellkjede. Vi har etter min mening klart å integrere de to kjedene på best mulig vis. Rica var bedre enn Scandic på spesielt to områder; frokost og rollen som «det gode vertskapet». Frokosten har uten tvil vært katalysatoren i integrasjonen. Nå er hele Scandic-frokosten bygd på arven etter Rica; og de tidligere Rica-ansatte ser at vi har tatt dette på alvor, fortsetter Scandic-sjefen.

Men den norske tidligere Rica-frokosten har også båret frukter ut av landet. For i tillegg til at Scandic-frokosten er hevet mange hakk i Norge, så ser også Scandic-hotellene i Sverige, Finland og Danmark til Norge – noe som har resultert i bedre Scandic-frokost også i resten av Norden.

Bedre struktur

Samtidig som Rica har gjort Scandic bedre, har Scandic også styrket tidligere Rica-hoteller.

– Det dreier seg om plattform, struktur og lønnsomhet.  Den kommersielle plattformen som Scandic har, med blant annet svært gode avtaler, har sørget for at tidligere Rica-hoteller er blitt mer solide, forklarer han.

Steen-Mevold fortsetter: – Rica var hele tiden flinke på vedlikehold, men tok sjelden veldig store grep og renoverte hele hoteller. Der har Scandic-konsernet virkelig gått inn. Mange av hotellene som tidligere var i Rica, er blitt totalrenovert. Det har blitt tatt helhetlige grep, noe som har vært et klart signal til dem som kom fra Rica om at vi virkelig tar integrasjonen på alvor.

Du kan lese hele intervjuet med Svein Arild Steen-Mevold i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 5 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her