Heide Corneliussen Drammen Maleklubb

Heide fra Drammen dekorerer Ars Vitis

I et halvår skal Heide Corneliussens kunst dekorere den tyske vinen Ars Vitis. Vinen er Norges mest solgte hvitvin på flaske. – Smigrende. Jeg kan nesten ikke fatte at mitt bilde ble plukket ut, sier Drammens-kunstneren.

Publisert

Juryen trekker blant annet frem dybden, detaljene og de lyse, klare fargene i bildet som de viktigste årsakene til at de tror bildet vil fungere godt som vinetikett.

Hvert halvår endres motivet til den populære hvitvinen Ars Vitis, og det neste Moseldal-motivet kommer fra penselen til Drammens-kunstneren Heide Corneliussen. 69-åringen var en av flere norske kunstnere som ble utfordret av vinhuset Moselland til å male den nye etiketten.

– Det er nærmest ubegripelig. Jeg trodde rett og slett ikke jeg var fantasifull nok til dette, men det er smigrende å vite at mitt bilde skal dekorere vinflasken i et halvt år fremover, sier Heide Corneliussen fra Drammen maleklubb.

Fantastiske turer i Moseldalen

Alle som ble utfordret i malekonkurransen fikk tre bilder fra Moseldalen til inspirasjon. Heide malte slottet Burg Landshut ved Bernkastel Kues og landskapet rundt. Det var ikke tilfeldig at valget falt nettopp på dette motivet.

– Jeg har hatt tre fantastiske turer til Moseldalen, og det første stoppet vi alltid har, er faktisk Bernkastel Keus. For meg var det en fordel å ha opplevd naturen, fargene og det spesielle landskapet som preger Moseldalen, sier Corneliussen.

Bilde som passer til vin

Juryen trekker blant annet frem dybden, detaljene og de lyse, klare fargene i bildet som de viktigste årsakene til at de tror bildet vil fungere godt som vinetikett.

– Dette er et bilde som passer godt til en god flaske vin, slår en enstemmig juryen fast.

Ars Vitis veksler mellom sommer- og vintermotiver to ganger i året, og det er bare andre gang vinhuset Moselland har invitert til en malekonkurranse for å gi Ars Vitis-flasken et nytt ansikt. Vinen med den norske kunsten vil bli solgt i hele Skandinavia, samt på Island og i Canada.

Bruker vin i malingen

De første Ars Vitis-flaskene med kunstmotiver fra Moseldalen ble lansert i 2000. Den lokale kunstneren og vinbonden Heinz Amez er mannen bak kunstflaskene, som etter hvert har endt opp som samleobjekter. Motivene henter han fra spennende steder i Moselregionen. Amez lar rieslingvin erstatte vann når han maler, og ett av kravene til de norske kunstnerne i konkurransen var nettopp at de skulle bruke denne spesielle teknikken.

Spennende erfaring

– Innslaget av rieslingvin gjorde at malingen fløt ut og oppførte seg annerledes enn den vanligvis gjør. Det var absolutt en spennende erfaring å bruke vin i stedet for vann, sier Corneliussen.

Dette er bare andre gang at en annen enn den lokale, og faste kunstneren Heinz Amez fra Moseldalen får smykke flaskene fra Ars Vitis. I fjor var det Oslo-kunstneren Bjørn Imislund som fikk oppdraget.

Juryen

I juryen satt følgende personer: Bjørn Imislund som vant konkurransen i fjor og som for tiden pryder årets Ars Vitis, Veronica Samuelsen fra Drammen, blogger med stor interesse for kunstvin, Tom Uhlmann, kunstkjenner og daglig leder i Artgate, Kristin E. Fostervold, ,Brand Manager Wine Pernod Ricard Norge, og Michael Probst, fra vinhuset Moselland.

Ars Vitis

Ars Vitis er Norges mest solgte hvitvin på flaske på femte året på rad og i 2009 kjøpte nordmenn rundt 265 000 liter av den populære vinen.

Ars Vitis er en lettdrikkelig vin med god balanse mellom syre og sødme. Den har en frisk duft av grønne epler og sitrus, og passer svært godt til retter fra det asiatiske kjøkkenet, lette fiskeretter og salater. Kan også drikkes som aperitiff eller når du skal kose deg. Vinen skal serveres kjølig, mellom åtte og ti grader.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS