GuroHelgesdotterRognså
GuroHelgesdotterRognså

Tar doktorgrad ved GI

Guro Helgesdotter Rognså (26) er ansatt som doktorgradsstudent (PhD) i molekylær gastronomi ved Gastronomisk Institutt (GI). Doktorgraden er et samarbeid mellom Rognså, GI, NCE Culinology, Nofima og Københavns Universitet.

Publisert

Guro Helgesdotter Rognså (26) er ansatt som doktorgradsstudent (PhD) i molekylær gastronomi ved Gastronomisk Institutt (GI).

Helgesdotter Rognså som er oppvokst i Valdres, er utdannet sivilingeniør ved NTNU i Trondheim, med en mastergrad i kjemi og bioteknologi med fordypning i organisk kjemi. Guro har også studert samme fagfelt ved INSA i Toulouse der hun tok sin bachelorgrad.Foruten å studere og arbeide med prosjekter på Gastronomisk Institutt, skal Guro bidra til at våre kokker øker sin forståelse om næringsmiddelkjemi og molekylær gastronomi, og målet er at kokkene videre kan omsette dette i sitt arbeid og overfor våre gjester, på landslagssamlinger og i konkurranser.

– Utfordrende og spennende

– Jeg er veldig fornøyd med at alt har falt på plass og at jeg er i gang med doktorgrad på GI. Veien videre blir utfordrende og spennende, siden dette er den første doktorgraden i sitt slag i Norge. Det er inspirerende at kokkene på GI er inkluderende og åpne, og jeg håper å bidra med kunnskap som de kan dra nytte av i sitt arbeid, sier Guro Helgesdotter Rognså, skriver Gastronomi.no.

Utvider fagmiljøet

" – Vi setter stor pris på den kompetansen og nettverket Guro bringer med seg, og hun er en viktig del av Gastronomisk Institutts nye satsing innen forskning og utvikling, sier daglig leder Leif André Pedersen. – Det er bra for Gastronomisk Institutt at de utvider fagmiljøet innen forskning og utvikling. Vi i Tine tror dette vil komme fagmiljøene til gode, og vi gleder oss til å se fruktene av dette arbeidet, sier Eirik Selmer-Olsen, F&U direktør i Tine. Les mer på Gastronomi.no

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS