MartinFrydenlundKlosterhagenHotell
MartinFrydenlundKlosterhagenHotell

Skal lære oss gode frokostvaner

Folk fra Hordaland inntar gjerne dagens første måltid på jobben eller skole. Det fikk Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) til å reise på besøk til Martin Frydenlund ved Klosterhagen Hotell på Nordnes i Bergen. Nå kan kokkens frokostvisjoner havne på statsrådens bord.

Publisert

Martin Frydenlund på Klosterskogen Hotell. (Foto: Magne Sandnes)

– By på lokale og rene produkter fremfor serieproduserte frokoster, lyder rådet til andre bransjekolleger fra hotellet kjent for sine frokoster, sier Frydenlund.

­– Våre undersøkelser viser at bergensere oftere spiser frokost på jobb eller skole sammenlignet med resten av landet. Vi undret oss over om det var bergensernes sosiale natur som gjorde at de fleste valgte å spise utenfor hjemmet, og ble derfor veldig glade da Martin inviterte oss på frokost på sin arbeidsplass, sier daglig leder Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

På frokostturné

Ida Berg Hauge i Melk.no i samtale med Martin Frydenlund på Klosterskogen Hotell. (Foto: Magne Sandnes)

Berg Hauge er nå på en frokostturné Norge rundt. Samtlige 19 fylker og Svalbard får besøk, og hvert sted vil hun invitere seg med på en vanlig norsk frokost – rett og slett for å finne ut hva vi har på frokostbordet.

I Hordaland ble de invitert på frokost av Martin Frydenlund. Den 31 år gamle kokken blir ofte stemplet som en ekte frokostkokk. Selv har han som oftest lite matlyst om morgenen og ender opp med litt müsli og melk. Dette hindrer ham imidlertid ikke fra å lage en deilig og hjemmelaget frokost bestående av lokale produkter. Både brød, knekkebrød, syltetøy, tørkede tomater, sylteagurk og bakte rødbeter er hjemmelaget - til og med osten og yoghurten er lokal.

En lokal frokost

– Jeg vil gjerne tilby gjestene en smak av min matfilosofi som handler om rene smaker og lokale produkter. Forhåpentligvis føler de at de har fått smake på alt det Vestlandet har å by på – for eksempel er det få som forventer å få leverpostei med kalkunhjerte eller hjortepaté laget av selvskutt hjort, sier Frydenlund entusiastisk.

Frydenlund ble valgt ut blant flere frokostverter i Bergen fordi han har en sterk frokostvisjon som han ikke bare deler med nordmenn, men også med alle turistene som kommer innom Vestlandets hovedstad.

– Besøket hos Martin var både hyggelig og velsmakende. Det er lett å spise en større frokost enn man er vant til på dette hotellet. Jeg vet helt klart hvor jeg skal bo neste gang jeg kommer til Bergen, sier Berg Hauge.

Lager handlingsplan til statsrådene

Kunnskapen fra Norgesturneen skal Ida Berg Hauge bruke til å lage en handlingsplan for hvordan vi skal bevare den norske frokosten for framtiden. Den vil havne på kontoret til både landbruks – og matministeren og kunnskapsministeren som begge vil ha særskilt nytte av å ta vare på den tradisjonelle norske frokosten. For ikke bare vet man at norsk frokost med grovt brød og meieriprodukter gir den riktige sammensetningen av næringsstoffer. Undersøkelser viser også at barn som spiser frokost har lettere for å konsentrere seg og at de yter bedre utover formiddagen.

– En god frokost påvirker hjernen både umiddelbart ved å bidra positivt i forhold til læringsprosesser hos barn, og på lengre sikt gjennom å gi kroppen viktige næringsstoffer. Her har voksne et særskilt ansvar som barns frokostmodeller. Å overføre gode frokostvaner til barna sine er en investering i deres framtidige helse, sier Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"