Historiens største Horeca-magasin

Årets første utgave av magasinet Horeca er på vei til abonnentene. Bladet, som også er et messenummer for Smak 2017, er det mest omfattende i bladets nesten 50-årige historie.

Publisert
Omslaget på Horeca nummer 1 2017. (Foto: Strand Hotel Fevik/layout: Tove Sissel Larsgård)

Horeca nummer 1 2017 byr nemlig på 124 sider om hotell, restaurant, kafé, catering, uteliv, reiseliv, institusjon og alt annet som berører horecabransjen.

Smak 2017

Smak 2017 er selvfølgelig hovedtema. Her finner du alt som er verdt å vite om messen, fra utstillere og utstillerkart, til produkter, seminarer, prisutdelinger og konkurranser som arrangeres i løpet av de fire dagene fra 7. til 10. februar på Norges Varemesse.

I konkurransedelen har vi satt spesielt søkelyset på den nordiske kokkekampen Nordic Chefs team Challenge og NM i maskinoppvask. Kokkekampen arrangeres for første gang, mens NM i maskinoppvask aldri tidligere har hatt så mange påmeldte deltakere.

På åpningspartyet på Smak skal Horeca, sammen med NHO Reiseliv og BFSN, dele ut Horecabransjens Ærespris til en markant person i bransjen gjennom mange år.

Solskinnshistorien på Fevik

I 23 år gikk strandhotellet på Fevik med underskudd. Så overtok Agnes Berntsen hotelldirektørstolen i 2003, og allerede året etter gikk hotellet i pluss.

Siden har det hele vært en solskinnshistorie, og i 2016 passerte omsetningen 45 millioner kroner.

Strand Hotel Fevik er typebedrift i Horeca nummer 1 2017.

Thon Hotels

Thon Hotels opplever et oppsving. Nylig kapret kjeden de to øverste plassene i frokostkåringen, og Thon Hotel Rosenkrantz, som ble nummer to i kåringen bak Thon Hotel Lofoten, har på kort tid markert seg som et av de mest populære hotellene i Oslo.

Vi har besøkt hotelldirektør Lars Petter Mathisen, som forklarer suksessen, og har også snakket med konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen, om utviklingen for den norskeide hotellkjeden.

Morten Thorvaldsen er også portrettert i Horeca nummer 1 2017.

Lederrekruttering i Rezidor

Rezidor har drevet global talentutvikling i over 20 år. Ett av de konkrete resultatene av arbeidet, er Helene Hallre.

Hallre er en av mange tusen unge talenter i Rezidor-systemet som har deltatt på lederutviklingskursene, i Rezidor, kalt «Business School».

Etter noen år på Radisson Blu Plaza Hotel i flere lederstillinger, styrer nå 31-åringen fra Oslo ett av Københavns mest sagnomsuste og kjente hoteller, Radisson Blu Royal Hotel.

Les mer om Rezidors «Business School» og om Helene Hallre i Horeca nummer 1 2017.

Alkoholfritt er trendy

Vi drikker mer og mer alkoholfritt øl, og i likhet med vanlig øl, ønsker vi å teste flere varianter. Helsetrenden ser ut til å ha nådd ølbryggeriene.

– Trenden er soleklar. Salget har tatt helt av i 2016, og vi regner med at utviklingen fortsetter inn i 2017, sier markedssjef og ølekspert hos Strag-Gruppen, Patrick Pelsholen.

– Vi lanserte Inferial Stout på Vinmonopolet i januar 2016, og ble tatt litt på senga av det overraskende store salget. Salget var mye større enn først antatt, så vi måtte starte å brygge mer, sier markedsansvarlig Tom Young og daglig leder Tore Nybø hos Nøgne Ø.

Les mer om den alkoholfrie trenden i Horeca nummer 1 2017.

Oppstart for Norsk Restaurantskole

Høsten 2017 starter 30 elever på nystartede Norsk Restaurantskole i Oslo.

– Høsten 2017 starter vi med 30 elever på VG1 og høsten 2018 med 30 elever på VG1 og 30 på VG2. Vi skal jobbe for at nærmere 100 prosent av elevene hos oss går ut i lære og tar fagbrevet. Etter mange års jobbing med å få godkjent en privat videregående restaurantskole i Oslo, har Kunnskapsdepartementet godkjent at vi kan få starte Norsk Restaurantskole (NRS), melder rektor Hege Arntzen.

Les mer om Norsk Restaurantskole i Horeca nummer 1 2017.

Det Norske Brenneri

Det Norske Brenneri i Grimstad er i voldsom utvikling, og leverer samtidig tall som eierne kan fryde seg over. I 2016 produserte brenneriet i Grimstad 300 000 flasker brennevin, de aller fleste akevitt. Til sammenligning ble det produsert 100 000 flasker i 2012.

Totalt produseres det mellom 30 og 40 forskjellige akevitter, men det er Hellstrøm Aquavit og fremfor alt Arvesølvet Akevitt som utgjør størsteparten av salget. De lokale akevittene står for om lag 30 prosent av den totale omsetningen.

– Vi har hatt et fantastisk år. I tillegg til det gode akevitt-salget fikk vår nylansering, Harahorn Small batch GIN, gullmedalje i verdens største brennevinskonkurranse i San Francisco. Det viser at norsk håndverksproduksjon, med bruk av norske urter og bær, er i verdensklasse. Dette er som å vinne OL-gull, sier gründer og medeier i det Norske Brenneri, Odd J. Nelvik.

Les mer om Det Norske Brenneri i Horeca nummer 1 2017.

Trøffelost fra Lofoten

André Larsen fra Thon Hotel Lofoten, som også er en av deltakerne i «Årets Grønne Kokk» på Smak-messen, lanserer snart en trøffelost i samarbeid med Marielle de Roos og Hugo Vink på Lofoten Gårdsysteri.

Den økologiske osten med trøffeltang er basert på ysteriets ost Steinfjording, en fast hvit geitost, som har høstet mange lovord.

– Det er med stor stolthet vi kan si at vi er de første i Norge som lager en økologisk norsk ost med smak av norsk trøffel. Men ikke trøffel slik vi kjenner den, men trøffel fra havet, sier Larsen.

Les mer om det spennende prosjektet i Horeca nummer 1 2017.

Andre større reportasjer

I tillegg er det også en rekke andre store reportasjer. Vi har besøkt Strag, som er i full gang igjen etter noen år på lavgir, du finner en stor artikkel om den lille hotellgruppen Continental Group i Budapest, og du kan lese om Paris er Off Paris Seine, et designerhotell på elven Seine i Paris.

Videre finner du større artikler om det Det norske måltid 2016, Lokalmat.no, Champagne, «Rondanekaffe» og Nespresso, som nå har utviklet kapselkaffe for topprestaurantene. En annen stor reportasje omhandler et forskningsprosjekt i regi Nofima som har forsket på hva som skal til for at vi skal velge sunnere mat i kantinen.

Du kan også lese og om den nye boka som omhandler 55 eksotiske hoteller og overnattingssteder i Norge, om tørrfisk-entusiast Tommi Bjørnsen, og om Gaggan Anand, som driver Restaurant Gaggan i Bangkok, regnet som en av Asias absolutt beste restauranter.

De tidligere Figgjo-ansatte Tonje Sandberg og Constance Gaard Kristiansen har etablert Odd Standard, som produserer dekketøy i former og materialer som ikke akkurat er A4. Det kan du også lese om i magasinet Horeca, nummer 1 2017.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Bransjenytt, Nytt om navn, Landet Rundt, Norden Rundt, Verden Rundt, Produkter, Bransjejus og Bransjekalender.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Horeca

* Horeca er Norges største fagmagasin rettet mot hotell, restaurant, kafé, uteliv, kantine, catering og storkjøkken.

* Bladet er velrenommert som forum. Det ble etablert som bladet Storkjøkken i 1969 (49. årgang i 2017), og har opp gjennom årene hatt flere navn, deriblant Bedre Storkjøkken, Horeca Storkjøkken og Horeca Meny. Siden 2004 har bladets navn vært Horeca.

* Magasinet har også nettstedet Horecanytt.no, som stadig vokser og blir mer og mer brukt av folk for å holde seg oppdatert om hva som rører seg i bransjen.

* Bladet har i hvert nummer normalt mellom 68 og 92 sider (Smak-nummeret i 2017 er på 124 sider) fullspekket med spennende, interessante og nyttig artikler som berører bransjen, og kommer ut sju ganger i året (fire før og tre etter sommerferien).

* Det er trykket på glanset papir og er limfrest.

* Horeca er ett av mange fagblader i Ask media, som har hovedkontor på Grøset like ved Kirkenær i Grue kommune i Hedmark.

Les mer om Ask media her

Les mer om hvem som arbeider i magasinet Horeca og nettstedet Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS