Markedssjef Cathrine Giæveer og kommersiell direktør i Mack, Roger Karlsen.
Markedssjef Cathrine Giæveer og kommersiell direktør i Mack, Roger Karlsen.

Glutenfritt fra Mack

Macks Ølbryggeri lanserer fem nye øl i mai 2016. Tre av dem er glutenfrie.

Publisert

– Dette gjør antageligvis Mack til det norske bryggeriet med best utvalg av glutenfritt øl. Ja, vi går så langt som å si at vi vil være norgesmester på glutenfritt øl, sier kommersiell direktør Roger Karlsen i en pressemelding.

– Vi lanserer nå i mai Mack Lite Glutenfri, Isbjørn Lite Glutenfri og Freeze Glutenfri. Det betyr at vi kan tilby både alkoholholdig og alkoholfritt øl som er glutenfritt. Etterspørselen etter glutenfritt øl er økende. 5 – 10 prosent av befolkningen har glutenintoleranse i en aller annen form, og stadig flere lanseringer innen mat- og drikkevarekategorien er glutenfrie forteller Karlsen.

Ny teknologi

Det er tre eksisterende øl har Mack gjort glutenfrie ved hjelp av ny teknologi.

– Ølet er tilsatt et enzym mot slutten av bryggetiden som bryter ned glutenproteinene. Smaken er helt uforandret på alle tre. Det er en glede for oss å kunne tilby flere glutenfrie produkter til et marked som vi vet etterspør dette. Og oss bekjent er Freeze det eneste norske ølet som er både alkohol- og glutenfritt, sier en smilende Karlsen.

Rosa sommerøl og kjente ølklassikere

En annen nyhet fra det nordnorske bryggeriet er Isbjørn Sommerøl.

– Dette er et friskt og fruktig øl. Vi har benyttet amerikansk citra-humle som gir en krydret aroma i retning av lime og mango. Innpakningen er også frisk; hvite og rosa bokser som vil skille seg ut blant mer klassisk sommerøl. Isbjørn har vært en stor suksess for Mack, og med denne lanseringen velger vi å satse enda mer på merkevaren Isbjørn. Isbjørn Sommerøl er et produkt som gjennom Coop vil selges over hele Norge, forteller markedssjef Cathrine Giæver

– Dette tror jeg blir sommerens favoritt for mange, sier Giæver.

Mack Fatøl er et annet produkt som lanseres nå i mai. – Det nordnorske fatølet er et fyldig og smaksrikt øl, og har vært et produkt mange har etterspurt, sier Cathrine Giæver. Hun forteller at Mack ønsker å være lydhøre for hva kundene ønsker, og at Mack Fatøl i stor grad er et resultat av konkrete ønsker.

Vikingen Haakon

I tillegg til nyhetene kommer også kjente produkter i ny drakt nå i vår. Macks eldste produkt, Mack Bayer fra 1878, har fått seg en liten ansiktsløftning, mens storselgeren Haakon har fått helt ny drakt.

– Haakon har siden lanseringen i 1994 alltid hatt en viking med i designet i større eller mindre grad, sier Giæver.

– Etter en noe diskret tilstedeværelse de siste årene, har vikingen igjen krevd sin plass. Dette ser vi blant annet gjennom en tøff illustrasjon fra slagmarken, og gjennom sterke assosiasjoner til runer i logoen til Haakon. Gjennom det nye designet både viser vi frem Haakons historie og gjør ølet mer interessant også utenfor både Nord-Norge og Norge, uttaler markedssjefen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)