Scandic Vulkan i Oslo er én av mange bedrifter som i dag signerer en avtale om redusering av matsvinn. (Foto: Morten Holt)
Scandic Vulkan i Oslo er én av mange bedrifter som i dag signerer en avtale om redusering av matsvinn. (Foto: Morten Holt)

Forplikter seg til å redusere matsvinn

Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner, som samlet representerer hele verdikjeden for mat, undertegnet i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. 40 bedrifter fra matindustri, serveringsbransje, primærnæring og dagligvare står klare til å signere tilslutningserklæringer.

Publisert

Bedriftene skal kartlegge og rapportere på matsvinn. De skal også gjennomføre tiltak for å redusere matsvinn i egen bedrift og samarbeide om tiltak på tvers av verdikjeden. Matbransjen skal videre iverksette tiltak som kan bidra til at forbrukerne kaster mindre mat.

42 kilo per hode

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen inviterer de store dagligvarekjedene og en rekke andre store, norske bedrifter til å signere en erklæring der de slutter seg til målene i bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn.

En tredel av all mat som produseres i verden, blir ødelagt eller kastet. Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig norsk forbruker 42 kg mat som kunne vært spist hvert år. Matsvinn i hele matkjeden utgjør 68 kg per år. Anslag viser at hvis matsvinn var et land, ville det hatt verdens tredje største utslipp av klimagasser.

Tar det alvorlig

Myndighetene skal rekruttere offentlige virksomheter og kommuner til arbeidet med å redusere matsvinn. Den store oppslutningen viser at matbransjen tar dette på alvor, og at de ser verdien av samarbeid for å redusere matsvinn.

Blant annet signerer konsernsjef for NorgesGruppen, Runar Hollevik, kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 og kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop erklæringer der de slutter seg til bransjeavtalen.

Disse signerer i dag

I tillegg signerer representanter for en rekke andre store, norske industribedrifter avtalen.

Blant bedriftene er Bama, Barilla Norge, Brynildgruppen, Finsbråten AS, Foodman AS, Gartnerhallen, Grilstad, Gårdsand, Hansa Borg Bryggerier, Matbørsen, Mathuset Holmens, Mills AS, Cernova, Nortura, O.Kavli, Orkla ASA, Q-meieriene, Synnøve Finden, Sørlands Chips, Tine, Unilever Norge, Norsk Kylling AS, Hennig Olsen, Baxt, Thai Union/King Oscar, Nestlé, Lerøy Seafood Group, Pelagia AS, Insula AS, Compass Group, ISS FS Norge, Nordic Choice Hotels, Scandic Hotels, Scandic Vulkan, SalMar AS og Sodexo.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her