BrewDog lanserer Aune Sand-inspirert øl

Kunstneren og champagne-elsker Aune Sand har vært inspirasjon til BrewDogs nyeste øl. Nå lanserer det skotske bryggeriet «Hello My Name is Aune», som er en limited-edition Dobbel IPA brygget kun for det norske markedet. Som en hyllest til Sand, er ølet tilsatt jordbær.

Publisert
Nå lanserer det skotske bryggeriet BrewDog «Hello My Name is Aune», inispirert av Aune Sand. (Foto: BrewDog)

«Hello My Name is Aune» er én av ni øltyper fra Brewdogs «Hello My Name Is...»-serie.

Denne serien er brygget for å erkjenne takknemmelighet til hærskaren av «lidenskapelige punks» i Norge og ni andre europeiske land.

Hver øl er tilsatt smak av frukt tilknyttet det representative landet, og det er BrewDogs tilhengerne som selv har valgt frem navnene. I Norge konstaterte de norske tilhengerne fellestrekktrekk mellom BrewDog og Aune; de er begge særegne av natur og utfordrer de etablerte normer og sosiale strukturer.

En skål for Norge

Det er ikke første gangen «Hello My Name Is ...»-serien er tilgjengelig I Norge. «Hello My Name Is Censured» ble lansert i 2013. Utenfor Norge gikk dette ølet under navnet «Hello My Name Is Mette Marit», men nok om det.

Norge har i en lang tid vært et viktig marked for BrewDog og i 2015 åpnet bryggeriet BD57, en ølbar på Grünerløkka i Oslo. BrewDog forventer en eksport av rundt 400 000 liter øl til Norge i 2017.

Les også: Brewdog på Grünerløkka

– Nordmenn har spilt en sentral rolle for vår suksess og håndverker-ølets revolusjon. Vi bare visste vi måtte drive virksomhet i Norge øyeblikket vi besøkte og opplevde hvor lidenskapelige folk var om deres øl. «Hello My Name is Aune» er vår skål til Norge og den tilliten landet har vist BrewDog den globale kampen mot dårlig øl. Denne ølen er et gladelig angrep på smaksløkene, og er alt det en Dobbel IPA skal være. Jeg er sikker på at vi kan få Aune Sand til å bytte sin høye champagneføring mot en halvliter av dette. sier BrewDogs med-grunnlegger James Watt.

Folkeemisjon

BrewDog er en pioner ettersom selskapet blir finansiert gjennom folkeemisjon («crowdfunding»), og i forrige måned ble den femte runden med «Equity for Punks» lansert. Aksjene bryggeriet selger i denne runden skal resultere opp mot 524 millioner kr for å finansiere selskapets videre utvidelse i Europa og resten av verden. Limited-edition ølen feirer BrewDogs eksisterende norske investorer og fans, og skal inspirere nye til å bli med på øl-revolusjonen.

Les også: Norske ølfans kan bli partnere i BrewDog

Les også: Gulating inviterer til stor folkeemisjon

Største publikumsdrevne folkeemisjonen i historien

Den nyeste runden av «Equity for Punks» satser på å samle inn mellom 10 og 50 millioner pund ved å tilrettelegge for 421 052 nye B-aksjer. Det vil være mulig å tegne aksjer frem til 15. januar 2018. Pris per aksje er 23.75 pund (ca. 254 norske kroner) og de vil bli solgt i bolker på to, med en minimums investering av to aksjer pålydende 47.50 pund (ca. 508 kroner).

BrewDogs suksess har resultert i en verdiøkning på 2765 % siden 2010, og bryggeriet består av et globalt team på 800 medarbeidere, 47 barer rundt om i verden, og to bryggerier i verdensklasse lokalisert i Ellon, Aberdeenshire og Columbus, Ohio. Mye av selskapets vekst har bakgrunn i Equity for Punks, som siden 2009 har bidratt med investeringer pålydende 41 millioner pund.’

Investeres over hele kloden

Det opprinnelige innsamlingsmålet på 10 millioner pund vil bli brukt til å bygge et nytt brygghus ved Ellon bryggeriet for å møte etterspørselen både i UK og Europa. Øvrige investeringer utover dette vil være med på å utvikle selskapets første sur-øl anlegg, The Overworks. Dette anlegget vil gjøre at BrewDog kan fortsette å utvikle nye øltyper som sprenger grensene for håndverks-øl.

Øvrige innsamlede midler som overstiger det opprinnelige innsamlingsmålet opp til maksimalt £50 millioner, vil bli brukt for å akselerere selskapets globale vekst. Inkludert 10 millioner pund til et nytt bryggeri i Asia, og fem millioner pund til et bryggeri i Australia. Tre millioner pund skal investeres i selskapets britiske barer. Planen er å åpne 15 nye barer i 2018, inkludert fire BrewPubs.

BrewDog ønsker også å investere to millioner pund i oppbyggingen av et eget TV-nettverk basert på suksessen til TV programmet, Brew Dogs, som ble vist på Esquire Network i USA, det mest sette programmet om øl noensinne.

– Investering i BrewDog handler ikke bare om å se verdien av aksjene dine øke mye raskere enn de ville gjort på børsten, det handler om å bli med i et globalt fellesskap med en hensikt. Ikke bare vil du motta fordeler som ikke kan kjøpes for penger, men du vil også bli en del av det største publikumsdrevne folkeemisjonen i historien. Det å være en Equity Punk handler om å være en del av noe som har potensial til å forandre verden, sier James Watt i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS