Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Drikketrender gir nye muligheter

Det har aldri vært mer å velge mellom på drikkesiden. Det gir fantastiske muligheter til å lage kombinasjoner av mat og drikke som skaper en fin opplevelse for gjestene.

Publisert

Samtidig kan det være krevende å finne frem til det som passer best når utvalget er så stort. Da betyr det mye å få gode råd fra fagfolk, noe du vil du få på Smak 2017 på Norges Varemesse i begynnelsen av februar.

– Alle med skjenkebevilling kan besøke avdelingen for alkoholholdige drikker på Smak 2017. Her finner du sentrale aktører i denne delen av markedet, som presenterer nyheter og de seneste trendene som gjør seg gjeldene innenfor vin, brennevin og øl. I tillegg får du mange konkrete tips til hva som kan passe på en drikkemeny på ditt sted, sier prosjektleder for Smak 2017, Torill Engelberg i en pressemelding.

Musserende vin på menyen. (Foto: Colourbox.com)
Musserende vin på menyen. (Foto: Colourbox.com)

Gin og musserende vin

– Hva er en av de hotteste drikketrendene akkurat nå, Tone Lystad i Vectura?

– Da vil jeg si gin. Og tonic. Vi merker stor interesse for noe som i utgangspunktet er en klassiker, men det er nye varianter som gjør det veldig bra og som opplever stor etterspørsel. Det samme gjelder tonic. Det er mange varianter å velge mellom, svarer Lystad.

– Ellers ser vi at interessen for musserende er sterk. Prosecco har vært et populært valg for mange i lang tid. Nå merker vi også en økende interesse for Cava. Her er det mye spennende og mange muligheter, ikke minst i forhold til å lage vinkart tilpasset et serveringssteds særpreg.

Og selvfølgelig øl

Øl fra Nøgne Ø klar for storhusholdningsbransjen. (Foto: Morten Holt)
Øl fra Nøgne Ø klar for storhusholdningsbransjen. (Foto: Morten Holt)

– Hva med øl? Dette er vel en veldig spennende kategori for mange serveringssteder, Jonas Bye i NorgesGruppen kategori innkjøp?

– I høyeste grad. Vi har hatt en vekst på 27 prosent hittil i år, og vi har rundt 1800 varelinjer innenfor denne kategorien. Derfor ønsker vi å vise noe av bredden vi tilbyr gjennom vår stand på Smak 2017. Her har vi også med oss noen av våre sentrale samarbeidspartnere som vi jobber sammen med for å utvide kategorien, svarer han.

Tilpass drikkevarene til ditt serveringssted

– Hvordan kan et serveringssted nyttiggjøre seg den bredden som nå er tilgjengelig?

– Mange forbrukere er mer opptatt av kvalitet og variasjon enn volum. De er på jakt etter nye smaksopplevelser, og ønsker å finne varianter som passer til ulike typer mat. Dette gir muligheter både til mersalg og det å skape positive kundeopplevelser. Derfor bør man besøke Smak 2017, og se nærmere på det spennende utvalget som også finnes på drikkesiden. Det gir mange muligheter, og du kan få konkrete tips og ideer til produkter som passer til ditt sted, sier Jonas Bye.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her