Bo Jensen satser nå internasjonalt. Her sammen med Bent Stiansen under oste-VM i Bergen i fjor høst. (Foto: Morten Holt)

Bo Jensen satser internasjonalt

Bo Jensen har hatt stor suksess hjemme i Norge med sine oster, og var også den norske produsenten som plukket med seg flest medaljer i oste-VM i Bergen i fjor høst. Nå satser han enda mer internasjonalt, og vil «selge sand i Sahara».

Publisert
Bo Jensen (nummer to fra venstren) satser internasjonalt. (Foto: Privat)

– Jeg kaller meg nå den «reisende ostemann», og starter nå med en tur til London. Dit kommer blant annet en journalist fra et amerikansk ostemagasin. Det blir bra med omtale i USA! sier Bo Jensen.

Les også: 74 norske oster fikk medalje i oste-VM i Bergen i 2019

«Kokkens hjerte»

– Hva er hemmeligheten?

– Jeg føler at jeg har kommet tett inn på «kokkens hjerte». Mange anerkjente kokker vil bruke ostene på menyen. Jeg elsker å spise på restauranter i utlandet, og hver gang jeg er på tur, tar jeg med mine oster, og sier de er en gave til kjøkkensjefen. Det har gitt resultater, sier Jensen smilende.

– Det var slik jeg gjorde da jeg besøkte Paul Bocuse – der vi var på kjøkkenet med ostene. 2. mars står Gordon Ramsey «på menyen», noe jeg virkelig ser frem til. I fjor var vi på besøk hos hans tidligere kjøkkensjef, og presenterte selvfølgelig ostene, sier Jensen.

I gang igjen på Aurenes

Bo Jensen sammen med Antoine Farge, som denne våren skal selge Jensens ost i Paris. (Foto: Privat)

Nå er Jensen på nytt i gang på Aurenes for å lage 2019-ostene. De første ostene med aske er stort sett klare.

– Det er alltid stor spenning når jeg starter opp igjen, og jeg er alltid like nervøs – på en god måte, hvordan det skal gå.

I ostebutikk i Paris

– I 2018 hadde besøk fra Antoine Farge, som skal starte ostebutikk i Paris denne våren, og han ville ha mine oster. Nå går en drøm i oppfyllelse, sier Jensen videre.

Senere i mars reiser han til Frankrikes hovedstad med de første ostene.

– Tenk å selge norsk chevre (geitost) og chevre-hovedstaden! Det er jo helt fantastisk. Det blir som «å selge sand i Sahara», sier han smilende.

Les også: Overlegen hjemmeseier i oste-VM

Du kan lese portrettet med vinneren av oste-VM, Jørn Hafslund, i Horeca nummer 1 2019, som er ute hos abonnentene i disse dager

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS