Linda Søvik. (Foto: Morten Holt)

Har doblet omsetningen på tre år

Finanskrisen gjorde det trøblete for First Hotel Grims Grenka, men nå har hotellet fått vind i seilene. Designhotellet har doblet omsetningen på tre år, og pilene peker i riktig retning.

Publisert

Linda Søvik har vært hotelldirektør på First Hotel Grims Grenka siden 2012, og vært med på den eksplosive omsetningsøkningen på hotellet. (Foto: Morten Holt)

First Hotel Grims Grenka ble åpnet med brask og bram i 2008 – den gang som det eneste hotellet i Design Hotels i Norge. Det første året pekte pilene rett til værs, men så kom finanskrisen, og det smalt skikkelig i murveggene i Kongens gate. I perioden 2009-2011 var tallene ildrøde.

Men etter en lang og omfattende snuoperasjon, ser det nå lyst ut for First Hotels sitt flaggskip i Norge.

Måtte ta grep

First Hotel Grims Grenka i Oslo. (Foto: Morten Holt)

– Vi måtte gjøre noen grep, og på en måte foreta en nysatsing på hotellet. 10 nye rom ble bygd i 2012, et nyttig tilskudd til driften. Fra 2011 til 2014 har vi klart å doble omsetningen, og vi forventer vekst også fremover, sier hotelldirektør Linda Søvik, som kom til hotellet i april 2012.

Fra lobbyen på First Hotel Grims Grenka. (Foto: Morten Holt)

Fra en omsetning på 14 millioner kroner i 2011, var omsetningen i 2014 nær 28 millioner kroner, og resultatet betydelig forbedret. I 2015 forventes enda et nytt løft.

– First Hotel Grims Grenka har klart å vokse kraftig i denne perioden til tross for at konkurransen i hotellets segment er blitt vesentlig hardere i Oslo, med blant annet etableringen av The Thief, sier Erlend Ellingsen, som er kommunikasjonsansvarlig i Flying Elephant, som eier First Hotels.

– Vi har en rekke gode hoteller, men Grims Grenka er flaggskiphotellet vårt i Norge. Selv om hotellet er forholdsvis stort i antall kvadratmeter, har det kun 65 rom. Det betyr at det neppe er Grims Grenka som vil stå for de største inntektene av konsernets hoteller, men også her forventer vi selvfølgelig sunn og god drift, sier han.

Det skandinaviske – en rød tråd

Restaurant Madu på First Hotel Grims Grenka. (Foto: Morten Holt)

Foruten nye rom og at markedet generelt peker i riktig retning for First Hotel Grims Grenka, er det «ryddet opp» på hotellet de siste årene.

Vi har gjort mye internt for å få et bedre resultat. Vi har fått riktige folk på riktige plasser. Prisstrukturen er blitt mye bedre, og vi er til stede i sosiale medier. Vi har dessuten lagt mye større vekt på mat- og drikkekonseptet på hotellet – med barene Brooms & Hatchets og Q Lounge, samt satsingen på restauranten Madu, der vi har et sterkt søkelys på det nye skandinaviske kjøkkenet. Vi fokuserer på det norske og det lokale – gode, rene smaker som passer for alle, forteller Søvik.

Kan hente enda mer på F&B

Hotelldirektør Linda Søvik og barsjef Mathias Alsén på First Hotels Grims Grenka. (Foto: Morten Holt)

På serveringsstedene smelter de skandinaviske gastronomitrendene sammen med innovativ bartending (se egen sak), og danner en rød tråd gjennom hele hotellet.

Fra takterrassen Q Lounge på First Hotel Grims Grenka.

– Økningen i omsetningen på F&B har økt i takt med omsetningen på hotellet. Det er likevel på F&B vi forventer den største økningen den kommende tiden, og det er liten tvil om at vi har et uutnyttet potensial her. Restaurantanmeldelsene til Madu er strålende, nå må vi konsentrere oss om å nå ut med konseptet til alle potensielle gjester, sier hotelldirektøren.

Kjøkkensjef Stian Haugland bruker de beste nordiske råvarene til å komponere menyer, preget av årstidene. Restauranten byr på à la carte, samt 3-, 4- og 5- retters menyer. I samarbeid med Ølakademiet tilbys det også spesialtilpassede ølpakker til maten, og barsjef Mathias Alséns cocktailer fra baren kan med fordel nytes i restauranten.

– Et annerledes, men folkelig hotell

Fra høstsuiten på First Hotel Grims Grenka.

Men Søvik og Ellingsen påpeker at den kanskje viktigste årsaken til veksten er rendyrkingen av konseptet.

– Vi skal skille oss ut, ikke være noe «vanlig hotell», og vi konkurrerer i det såkalte «high end»-markedet. The Thief og Grand Hotel er hoteller vi sammenligner oss med og konkurrerer mot. Men samtidig som vi er et unikt designhotell i det øvre hotellsegmentet, ønsker vi også å være et «folkelig» og usnobbete hotell. I og med at vi har atskillig færre rom enn de nevnte «konkurrentene», blir stemningen her noe annerledes, mener Søvik og Ellingsen.

Ingen rom er like

Fra sommersuiten på First Hotel Grims Grenka.

Ingen av de 65 rommene på First Hotel Grims Grenka er like, og du kan sannelig få litt retningssansproblemer og overraskelser i enkelte av dem, som preges av kriker og kroker og løsninger du ikke finner på andre hoteller. Men det gjør også at hotellet får sin helt spesielle sjarm. Det er langt fra noen A4-løsninger på rommene.

– Konseptet er gjennomført og forbilledlig. Vi kan ikke la et så bra hotell være en «skjult perle», kun kjent blant de innvidde. Dette skal ut til folket, sier Erlend Ellingsen.

Les mye mer om First Hotel Grims Grenka i magasinet Horeca (nummer 4 2015, som hadde utgivelse i juni)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Powered by Labrador CMS