Fjording har vunnet dobbelt gull i San Francisco World Spirits Competition. (Foto: Fjording)

Norsk kremlikør blant verdens beste

Bare et drøyt år etter Fjording ble lansert, vant den norske kremlikøren tittelen «Double Gold» i anerkjente San Francisco World Spirits Competition, en av verdens mest prestisjefylte konkurranser i sitt slag. Nå skal kampen mot giganten Baileys trappes opp.

Publisert
Fjording og gründer Øyvind Løkling har vunnet dobbelt gull i San Francisco World Spirits Competition. (Foto: Fjording)

Med dette har et enstemmig dommerpanel vurdert nykommeren som en av verdens aller beste kremlikører.

– Jeg har hele tiden selv ment at jeg lager verdens beste kremlikør, men nå mener tydeligvis dommerne det samme, sier gründer Øyvind Løkling med et smil.

Tittelen «Double Gold» betyr at samtlige dommere i ekspertpanelet har gitt den norske kremlikøren gullmedalje, og at den således regnes for å være blant verdens aller beste i sitt slag. Ikke verst for en liten produsent fra Norge.

San Francisco World Spirits Competition regnes for å være en av de viktigste og mest respekterte brennevinskonkurransene i verden, og aldri har deltagelsen vært større enn i år. Over 3000 innsendte bidrag er blitt vurdert.

Les også: Det Norske Brenneri – blant verdens beste brennerier

Foto: Fjording

Sa opp jobben for å følge drømmen

Gründeren fikk ideen til Fjording for 15 år siden. Nordfjordingen undret seg over hvorfor det ikke fantes en norsk kremlikør, all den tid vi har overproduksjon av melk og rikelig tilgang på potetsprit – og dermed unike muligheter til å lage kremlikør av høyeste kvalitet. Han ventet på at etablerte aktører skulle gripe sjansen. – Men ingenting skjedde. Til slutt tenkte jeg at jeg måtte gjøre det selv, forklarer han.

Løkling hadde så klokkertro på sin egen idé at han valgte å forlate en trygg jobb og sikker inntekt og satte seg fore å lage verdens aller beste kremlikør. Ingrediensene er norsk potetsprit, spritstabil fløte, vann fra fjellene i Nordfjord, karamell, hasselnøtt og kakao, og likøren produseres av Gardsbrenneriet på Sandane.

Les også: Fjording – den første norskproduserte kremlikøren

Les også: "Take off" med Fjording

«Davids kamp mot Goliat»

– Det å komme seg inn på det norske markedet er som «Davids kamp mot Goliat». Den irske produsenten Baileys er nærmest enerådende på markedet for kremlikører i Norge, og det har den vært i 45 år. Tenk det, Baileys har 45 års historie i Norge med null lokal konkurranse. Jeg har selv drukket min andel av Baileys, men det har alltid vært med en bismak, for jeg har alltid drømt om å gjøre det bedre selv, sier nordfjordingen.

– Jeg er i utgangspunktet en helt vanlig, forsiktig nordfjording. Men hver dag jeg står opp, minner jeg meg på hvem jeg konkurrerer mot. Det er Baileys – en av verdens sterkeste merkevarer. Da kan du ikke gå stille i dørene! Deres dominans på markedet har trigget meg og har endret retning i livet mitt. Jeg er her for å ta opp kampen, sier den eventyrlystne fjordingen.

Flere satser på kortreist kvalitet

Det er et nitid arbeid som kreves når du som liten produsent skal komme seg inn i norske markedet. Heldigvis satser stadig flere på kortreiste kvalitetsprodukter. Denne sommeren introduseres Fjording i barene på Hurtigruten, og den serveres i dag ved en rekke hotell- og restauranter. Stadig flere vinmonopol tar inn drikken, og Løkling håper på økte markedsandeler i 2019.

Målet er langsiktig etablering, og Løkling har ikke dårlig tid.

– Vi har god produksjonskapasitet på brenneriet på Sandane, og håper å skape flere arbeidsplasser der de neste årene. Men jeg har innsett at i dette markedet må man skynde seg sakte, og jeg tenker produkt fremfor pris, og kvalitet fremfor enkle løsninger, sier gründer Løkling i meldingen.

Les også: Fjording med folkefinansiering

Til fjordhestens ve og vel

Navnet Fjording valgte Løkling blant annet fordi han har en spesiell forkjærlighet for fjordhester.

– Min bestefar og onkel drev med fjordhest-oppdrett, og jeg vokste opp i en bygd full av fjordinger. En hesterase som dessverre har utfordringer med lave fødselstall og fare for innavl. Derfor går én dollar av hver solgte flaske til dem som fremmer fjordhestens ve og vel. Det motiverer meg til å selge enda mer. De som drikker Fjording er med på å gi fjordhestmiljøet et klapp på skuldra og noen ekstra kroner inn i arbeidet med å gi fjordhesten et livsgrunnlag også i fremtiden, sier Løkling.

Sommeren 2019 blir det delt ut 45 000 kroner basert på debuthøstens salg.

Fjording Nordic Cream Hazelnut Caramel

Størrelse: 0,5 liter.

Produksjon: Gardsbrenneriet i Nordfjord.

Pris: 398,30 kroner.

Selges: På Vinmonopolet. Hyllevare i 67 pol - og kan fås via bestilling.

Les mer på Fjording.com

Powered by Labrador CMS