SigmundLysvoll HildeSkoglund2b

Vil skape mer liv i Lødingen

Lødingen er et knutepunkt i nord. Men mange reiser forbi tettstedet med det kjente ferjeleiet. Det vil Sigmund Lysvoll på Brygga Hotell gjøre noe med.

Publisert

Daglig leder Sigmund Lysvoll sammen med resepsjonist Hilde Skoglund i baren på Brygga Hotell i Lødingen. (Foto: Morten Holt)

Som nordlending ønsket Sigmund Lysvoll seg tilbake til sine hjemlige trakter, og etter mange år i ”utlendighet”, startet han sist sommer som leder for hotellet på bryggekanten i Lødingen, ferjestedet der fjordene Vestfjorden, Tjeldsundet og Ofotfjorden møtes.

Han registrerer at det ikke er all verdens liv i Lødingen, og ser et potensial både blant dem som bor der og blant de mange som passerer på ferjeleiet bare noen hundre meter unna hotellet.

Hotellet er nå det eneste i bygda etter at Lødingen Hotell nå er blitt flyktningmottak.

Opplevelsesturisme

Sigmund Lysvoll på Brygga Hotell i Lødingen vil skape mer liv i bygda, som er et knutepunkt for ferjetrafikken i nord. (Foto: Morten Holt)

Lysvoll deltar aktivt i Lødingen Næringsforum, og ønsker der å knytte kontakter og å få med flere aktører i en felles reiselivssatsing.

– Brygga Hotell er et nytt og moderne anlegg med stabile og trygge eiere som gir oss fritt spillerom. Det gir meg ro til å bygge nettverk. Her i nord er det liten tvil om at det er et spesielt stort potensial for ferie med opplevelser. Lødingen mangler den typen ferietilbud. Per i dag har vi en sjømatfestival i juli og et sykkelritt i slutten av juni. Vi trenger noe mer. Men nå er samarbeidet i Lødingen Næringsforum styrket takket være en engasjert og dyktig styreleder. Målet er å dra nytte av hverandre for å få en billig og effektiv markedsføring for Lødingen som destinasjon. Vi er dessuten med i et 2-årig ”Fram-prosjekt” i regi Innovasjon Norge der hovedmålsettingen er å gjøre noe positivt med bunnlinjen, forklarer Lysvoll.

Større overnattingskapasitet

Brygga Hotell i Lødingen. (Foto: Morten Holt)

Per i dag er det yrkesreisende og kurs/konferanse som bærer omsetningen det aller meste av året.

– I sommersesongen er 9 av 10 overnattingsgjester turister, men resten av året er det helt motsatt. Da har vi nesten utelukkende yrkesreisende og konferansegjester, forteller Lysvoll.

Hotellet har i dag 16 boenheter, men eiendomsselskapet har nå kjøpt nabobygningen, og han håper at det kan gi 12-13 nye rom.

– Vi trenger større overnattingskapasitet for å huse større kurs- og konferanser, forklarer han.

Torsdag drar alle hjem

Fra mandag til torsdag er det som regel helt fullt på hotellet. Mange større bedrifter i omegn gjør sitt til at rommene fylles opp av arbeidsreisende, men Lysvoll forteller at de aller fleste yrkesreisende vender nesen hjemover allerede torsdag.

– Det er en klar trend at folk tar lengre helger, og det har medført at torsdag (natt til fredag) er den desidert dårligste dagen for oss, sier han.

For å få folk til hotellet i helgene, prøver de minst hver tredje helg å arrangere nattklubbkvelder for lokalbefolkningen, noe som er populært. – Da har vi fulle hus her, sier han.

Les mer på hotellets hjemmeside

Les hele saken i Horeca nummer 3 2012

Bli abonnent på Horeca her

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS