PeterSandDørstadAustralia1

Bereiste nordmenn smaker mer

Restaurantsjef Peter Sand Dørstad ved Kunstnernes Hus i Oslo, mener nordmenn bør være mindre redde for å prøve nye viner. Selv er han akkurat tilbake etter et gjesteopphold som vinmaker hos Lindeman´s i Australia, og gleder seg til å introdusere nye smaker.

Publisert

Peter Sand Dørstad i vinmarkene i Australia.

I høst tråkket Peter Sand Dørstad seg helt til topps i en norsk konkurranse med fem andre finalister, om jobben som vinmaker hos et av Australias mest tradisjonsrike vinhus.

Nå er restaurantsjefen tilbake på norsk jord, etter å ha fulgt produksjonsprosessen for Lindeman´s i to uker.

– Kvalitet fra et annet kontinent

– Australia produserer overraskende mye kvalitetsvin. Jeg tror det er mange nordmenn som går glipp av alle de gode australske dråpene nettopp fordi de ikke har noe kjennskap til dem, sier Sand Dørstad. I løpet av de to ukene i Australia har restaurantsjefen fått smaken på australsk vin, og er ikke fremmed for å benytte seg av den oftere også på jobb.

Australske vinmarker.

Rikere smak

– Generelt synes jeg nordmenn burde bli flinkere til å prøve nye viner. Mange viner fra de andre kontinentene produseres under helt andre forhold og får gjerne en rikere smak, sier Sand Dørstad.

Han har bakgrunn fra Brasserie France og Grefsenkollen restaurant i Oslo, før han nylig startet som restaurantsjef på Kunstnernes Hus like ved slottsparken.

Ung utfordrer

Australsk vinproduksjon er svært ung, og lages under helt andre forhold sammenlignet med europeisk tradisjon. Australia har bare produsert vin de siste 200 årene, men har til gjengjeld kommet langt i sin teknologiske utvikling hva gjelder vinproduksjon.

– Det var interessant å se hvordan Lindeman´s produserer vinen sin under ekstreme klimaforhold. Under mitt opphold var det over 40 grader i Australia, og det knytter helt andre utfordringer til produksjonen sammenlignet med europeisk vinproduksjon. Lindeman´s vin er et produkt som representerer stabilitet, sier Sand Dørstad.

Svak australsk vinøkning

Vinmonopolets statistikk for mars 2012 viser en beskjeden, men positiv, økning i salg av australsk vin.

– Det er en veldig spennende tid for australsk vin. Vi opplever økt interesse og etterspørsel, og mye av dette er sannsynligvis et direkte resultat av at nordmenn i enda større grad er bereiste utover Europa. Dermed utvides horisonten, også når vi handler på vinmonopolet, sier Katrin Juvet som representerer Lindeman´s i Norge.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS