Lommetjuver, Solkysten og skremmende mat

Turismeforskningen ved UiS spenner fra turisters syn på skremmende mat og frykt for lommetjuver, til ryggsekkturisme og langtidsopphold ved middelhavskysten.

Publisert

Norsk hotellhøgskole spiller en betydelig rolle innenfor reiselivsforskningen i Norge. Én stor satsing handler om gjestens opplevelse, og hvordan denne realiseres gjennom strategier, markedsføring, ledelse, organisering og dyktige medarbeidere.

En annen dreier seg om turisme og ledelse. Forskerne er da blant annet opptatt av turisters oppførsel og erfaringer, utvikling av attraksjoner og destinasjoner, markedsføring og lokal turismeplanlegging.

Akkurat nå pågår en studie om hvordan lokale myndigheter og reiselivsbedrifter på Vestlandet ser på utvikling av turistveier, og hvordan disse kan fungere som katalysator for lokal reiselivsutvikling.

Veier som attraksjoner

– For turister er de naturskjønne delene av veinettet i Norge ikke bare transportårer, men også attraksjoner som gir interessante opplevelser, sier professor Jens Kr. Steen Jacobsen.

Hans professorkolleger Reidar J. Mykletun, Donald Getz og Tommy Andersson studerer festivaler. Mykletun har sammen med en kollega ved Aalborg universitet også utforsket smalahove og annen skremmende mat som måltidsopplevelser.

Sammen med spanske kolleger utforsker Steen Jacobsen og Leif Selstad turisme basert på sekundærboliger ved middelhavskysten. Selstad studerer også religiøs turisme i Japan og indianske dansesammenkomster som turistattraksjoner i USA.

Spenning på ferien

Førsteamanuensis Truls Engstrøm er involvert i undersøkelser av økonomisk avkastning i reiselivsbedrifter. Han har også utført studier av vågestykker og spenning som ingrediens i feriereiser. Professor Øystein Jensen har studert turismeutvikling i perifere områder på Madagaskar, blant annet turoperatørers bruk av lokale tjenesteleverandører.

Norsk reiselivsforskning er begrenset av manglende ressurser.

– Empiriske studier av folk på reise kan være ganske kostbare. Vi burde hatt et nasjonalt forskningsprogram for reiseliv, mener Steen Jacobsen. Saken er hentet fra Univers nr. 1 2012, et magasin fra Universitetet i Stavanger. Teksten er skrevet av Leiv Gunnar Lie, Universitetet i Stavanger

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"