NordlysSommarøyArcticHotel

Solstorm gir turiststorm

Januar 2012 er en milepæl i utviklingen av Nord-Norge som vinterdestinasjon. Det kommer over 40 prosent flere feriegjester til Nord-Norge, og faktisk over 50 prosent flere utlendinger, himmelhøyt over landsgjennomsnittet. Hvorfor velger turistene å komme til Nord-Norge når det er som mørkest og kaldest?

Publisert

Nordlys. (Foto: Sommarøy Arctic Hotel)

NordNorsk Reiseliv ser klart nordlyset som en av de viktigste faktorene. Årelang innsats mot presse, kringkasting, turoperatører og direkte mot publikum parret med store presseoppslag internasjonalt rundt solstormene gjør at turistene formelig stormer til.

Nord-Norge øker over dobbelt så raskt

Totalt økte antall gjestedøgn i Nord-Norge med 19 %, mot 8 % i landet totalt. I Finnmark var økningen på 9 %, i Nordland på 16 % og i Troms på hele 25%.

Camping og hyttegrender har en enda sterkere vekst, nemlig på 27 %, mot bare 4 % i landet som helhet. I Finnmark var økningen på 9%, i Nordland på 16 % og i Troms på hele 58 %. I det som tradisjonelt har vært en stille tid, har hotellene i Troms et totalbelegg på 57 %, Nordland på 36,8 % og Finnmark på 27,7%.

72 % flere utlendinger til Troms

Nord-Norge økte antallet utenlandske hotellovernattinger med eventyrlige 51 %, mot 14 % i landet totalt. Økningen i Nordland er på 5 %, i Finnmark på 43 % og i Troms på hele 72 %. NordNorsk Reiseliv setter dette i sammenheng med nordlysturismen, som for alvor har fått vind i seilene denne vinteren.

Flere feriegjester

Nord-Norge har totalt en økning i ferie/fritidsgjester på hotellene på 41 %, mot bare 6 % i landet som helhet. Nordland øker med 17 %, Finnmark med 38 % og Troms med hele 53 %.

Camping- og hytteutleien øker med 27 % i Nord-Norge, mot 4 % i hele landet. Også her leder Troms med hele 58 % økning, mens Nordland og Finnmark øker med hhv. 16 % og 9 %.

Pen økning på forretning og K/K

På kurs/konferanse øker Finnmark med eksplosive 97 % og Nordland med eventyrlige 52 %, mens Troms registrerer en nedgang på 1 %. Til sammen øker dog Nord-Norge mot 23 % på K/K, mot en nasjonal økning på 11 %.

På forretningstrafikken øker derimot Troms med 11 % og Nordland med 10 %, mens Finnmark minker med 18 %. Til sammen øker Nord-Norge med 6 %, som ligger under landsgjennomsnittet på 9 % økning.

Utfordringer for videre vekst

Troms, med motoren Tromsø, leder an i økningen. Et stort antall nordlysprodukter og gunstige flyruter gjør det lett å komme hit. Også vintersatsingen i Finnmark gir store positive utslag, for også her finnes det et godt utvalg av utfluktsprodukter. Nordland har den minste økningen, og her har man kommet kortest i utviklingen av vinterprodukter.

NordNorsk Reiseliv har imidlertid vært med på utviklingen av vinterprogrammer og kjørt presse- og turoperatørvisninger i Lofoten og Vesterålen i vinter, så Nordland ligger like foran et gjennombrudd.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS