XXLOFOTEN2
XXLOFOTEN2

Staker ut ny nordnorsk kurs sammen

Opplevelsesleverandøren XXLofoten i Svolvær og utstyrsleverandøren KomplettFritid i Bodø og har inngått et formelt samarbeid. Hensikten er å dra nytte av hverandres kompetanse og portefølje av varer og tjenester. Et av satsningsområdene er kurs- og konferansemarkedet.

Publisert

Foto: XXLofoten

XXLofoten er det største aktivitetsselskapet i Lofoten, med seks fast ansatte. Gjennom hele året tilbyr selskapet ulike meningsfulle opplevelseskonsepter med fokus på at Lofoten er det optimale ”klasserom" for mentalt og fysisk påfyll.

Flere eventyrlystne til Lofoten

Foto: XXLofoten

KomplettFritid har i løpet av relativ kort tid blitt en svært sentral aktør på alt som omhandler utstyr relatert til tur, fritid og friluftsliv.

Komplett Fritid tilbyr i dag rundt 25 000 vareartikler innenfor nevnte kategorier. Selskapet har et stort nedslagsfelt og formidabelt nettverk i sin netthandelsatsing.

Nå ønsker de to selskapene å tilrettelegge XXLofotens konsepter som bookbare turer på nett. Sammen aner de konturene av at langt flere eventyrlystne finner veien til Lofoten. I dag gjester mellom 4000 og 6000 bedriftskunder XXLofoten i løpet av et år. Komplett Fritid kan vise til over 1 100 000 besøk i 2011, og over 20 000 leverte ordrer igjennom nettbutikken.

Satsing mot kurs- og konferansemarkedet

Foto: XXLofoten

– Vi har lenge vært på utkikk etter en samarbeidspartner som forsterker oss i vår vekststrategi. Vår mangeårige strategiske satsing mot kurs- og konferansemarkedet har gitt oss verdifull kompetanse i håndteringen av komplekse arrangementer. Norges råeste lokasjon, Lofoten, kan like godt være et "showroom" for aktører som ønsker å promotere sine produkter, eller mindre grupper som ønsker den optimale naturopplevelsen. Dette samarbeidet vil ganske sikkert komme mange til gode, sier Geir Martin, gründer av XXLofoten.

– Våre to selskaper kompletterer hverandre på mange områder, men det viktigste er at vi har en felles verdiforankring, og at vi er genuint opptatte av å ivareta gjestene våre på aller beste måte, sier Frank Hagen, daglig leder i XXLofoten.

Skape ekte turglede

Foto: XXLofoten

Chris Løvold, leder for nettbutikken, påpeker at det er viktig å skille seg ut, samt å finne sin posisjon i et konkurranseutsatt marked.

- Vi ønsker å kunne tilby våre kunder noe ekstra.

All erfaring og fagkompetanse som er bygget opp i den tidligere Løvold-organisasjonen ønsker vi også å kunne tilby på nett. Krydret med XXLofoten sine konsepter, ser vi et stort potensial i samarbeidet. Å skape «ekte turglede» ovenfor våre kunder er noe vi til en hver tid strekker oss etter.

Monsen på laget

Foto: XXLofoten

KomplettFritids trumfkort er deres samarbeidspartner, friluftsguruen Lars Monsen, som er kjent fra mange TV-suksesser og ekspedisjoner. Siden begynnelsen av 2010 har Monsen jobbet aktivt i KomplettFritid som fanebærer og faglig spydspiss.

XXLofoten har, på sin side, gründere med bakgrunn fra Marinejegerkommandoen. Med andre ord; kunnskap og erfaring i det å håndtere gjester høyt og lavt til alle årstider, skal være vel ivaretatt. Kaviarkurs i Henningsvær!

– Du må ikke være fjellklatrer eller ha gått til Nordpolen for å være med oss på tur. Du kan like godt være med på kaviarkurs i Henningsvær! Vi er opptatt av å tilrettelegge for den optimale opplevelsen uansett gjestens fysiske utgangspunkt, sier Steinar Jøraandstad, idé- og konseptutvikler i XXLofoten.

XXLofoten AS

Morselskap etablert i 2000, XXLofoten etablert i 2005 Lofotens største opplevelsestilbyder og totaltilrettelegger, rettet mot møtevirksomhet, incentives, konferanser og kongresser Omsetning 2011: 10 millPrognose 2012: 12 mill

KomplettFritid AS

Eies av det tradisjonsrike og familieeide morselskapet Joh. Løvold AS 01.01.2011 foretok tidligere Løvold Bodø AS navneendring til KomplettFritid AS KomplettFritid AS består av nettbutikk og butikk Nettbutikk etablert: 02.06.2008 Omsetning 2011: 45 mill (25 mill på nett)Prognoser 2012: 65 mill (45 mill på nett)

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"