FrodeRønneMalmoMathallen5
FrodeRønneMalmoMathallen5

Mathallen tar form

Mathallen på Vulkan på Grünerløkka tar form, og om et drøyt år skal den åpnes til glede for alle som er opptatt av bordets gleder. Det skal bli landets nye ”tempel” for matglede – ulikt alt du har sett her til lands tidligere.

Publisert

Markedssjef i Aspelin Ramm, Frode Rønne Malmo, foran Mathallen, som nå er under oppføring. I bakgrunnen bygges PS Hotel og Scandic Vulkan, som begge åpnes til høsten (Foto: Morten Holt)

– Vi er i dialog med mange aktuelle samarbeidspartnere og aktører i den nye hallen. Så langt er responsen entydig positiv, sier markedssjef i Aspelin Ramm, Frode Rønne Malmo.

Sammen med markedsdirektør i Aspelin Ramm, Sverre Landmark og Randi Kvissel Haugen (fortid i KSL Matmerk) skisserer og planlegger nå Rønne Malmo det som skal bli gastronomiens nye storstue. Aspelin Ramm investerer nærmere 100 millioner kroner i hallen frem til den skal åpnes 1. september 2012.

Mathallen i Oslo får glassfasade. (Foto: Morten Holt)

Energiriktig område

Mathallen ligger på Vulkan på Grünerløkka, like inntil Akerselva og Kubaparken. Foruten Mathallen finner du her Dansens Hus, Bellonahuset og Fabrikken, og fra høsten 2011 også Scandic Vulkan (149 rom), PS:Hotell (35 rom) og Westerdals School of Communication.

Hele området er selvforsynt med energi, og det nye Bellonabygget med solfangere i fasaden er det første næringsbygget i Norge med energiklasse A. Når Scandic og PS:Hotell åpnes til høsten blir det de første norske hotell i beste energiklasse.

Bransjens møtested

– Mathallen, som oppføres i en gammel industrihall fra 1910, skal bli en markedsplass for handel med så sterke produkter og aktører at dette blir en turistdestinasjon i hovedstaden. Her skal det være plass til alle former for mat og drikke – og gis plass for både profesjonelle og forbrukere. Foruten at det skal bli en arena for matfestivaler, drikkemesser, banketter og konkurranser, blir det også et senter for utdanning, kurs og forskning, sier Sverre Landmark.

Han smaker litt på uttrykket ”gastronomiens hus”; men er redd det kan bli oppfattet feil:

Mathallen ligger på Vulkan-området på Grünerløkka. I bakgrunnen ser vi Radisson Blu Plaza Hotel. (Foto: Morten Holt)

– Mathallen skal være folkelig, ekte og tilgjengelig, sier han.

Tre etasjer – 4000 kvadratmeter

Totalt blir den kjedenøytrale Mathallen på om lag 4000 kvadratmeter, fordelt over tre plan. På hovedplanet (2200 kvadratmeter) blir det butikker og markeds- og aktivitetsareal.

– Det vil til en hver tid være minst 20 aktører i hallen, og gjennomsnittsstørrelsen på hvert areal blir på 70-80 kvadratmeter. Det skal bestå av små enheter. Et stort, åpent areal vil være ideelt for messer og festivaler, og ikke minst for Bondens Marked i den kalde årstid.

Over hovedplanet ligger 1000 kvadratmeter på en mezzanin-etasje, som skal gi rom for blant annet kurslokaler og demokjøkken. I kjelleren på 800 kvadratmeter blir det lager, kjøl, frys og personalrom, og vi har også tanker om et serveringsareal ut mot Akerselva, sier Frode Rønne Malmo.

Røff stil

I og med at Mathallen etableres i en 100 år gammel industrihall, legges det opp til en røff stil. Det skal være et ujålete sted der alle med interesse for mat og drikke føler seg velkommen.

– Det blir slipt betong på golvene, åpent bæreverk i stål, teglsteinsvegger og mest mulig åpne arealer. Når du er inne i Mathallen skal du ”flyte” mellom butikkene, sier han.

Mathallen til venstre, Bellona-bygget til høyre. (Foto: Morten Holt)

Hver enkelt aktør som skal finne seg til rette her, må følge utbyggerens tanker. Aspelin Ramm får hjelp av Fjeldheim/Retail Republic og LPO til å tegne ut interiøret og hver eneste butikk.

– Det skal være en rød tråd, og vi må være sikre på at alt blir gjort riktig, men likevel får hver enkelt lov til ”å være seg selv”. Butikkene skal selvfølgelig se forskjellige ut, og Mathallen skal ikke oppfattes som et kjøpesenter, sier Rønne Malmo.

Kompetanse bak disken – kvalitet foran

– Her skal det være kompetanse og kvalitet bak disken, sier han, og forteller at de har hentet inspirasjon fra mathaller både i Lyon, Madrid, Barcelona, Berlin og Stockholm. Men i Oslo skal alt tilpasses norske forhold.

– Vi skal ikke kopiere noen av de andre hallene, men trekke ut positive elementer. Dessuten har vi en annen type matkultur med et annet kundegrunnlag, noe som vi baserer vår plattform på. Derfor kombineres ferskvaremarkedet med andre aktiviteter og funksjoner som har med mat og drikke å gjøre.

Scandic Vulkan tar form. Hotellet åpnes til høsten. (Foto: Morten Holt)

- En annen inspirasjonskilde har faktisk vært Litteraturhuset, som på svært kort tid etablerte seg som et naturlig samlingssted for litteraturinteresserte.

Proffer og interesserte forbrukere

Planlagt åpningstid (kjernetid) blir fra 10.00 til 19.00, og det arbeides også for at Mathallen skal være åpen på søndager.

– I helgene vil familiene komme for å handle, smake og lukte, og delta i ulike kurs og aktiviteter, sier han.

Hver tirsdag gjennom hele året vil det være fagdag for horecamarkedet. Dette er det stor interesse for; en fast dag for handel, lanseringer og aktiviteter av interesse for bransjen.

– Formålet med Mathallen er at både de interesserte forbrukerne og proffmarkedet skal finne sin arena – med mål om å skape en ny og spennende dynamikk mellom de interesserte forbrukeren og proffen, sier Rønne Malmo.

Vil være med

Han forteller at Mathallen ikke er markedsført vesentlig for å trekke til seg aktører. De har ligget under radaren, som han uttrykker det, men mange er allerede på hugget. Ingen med posisjon i markedet i dag vil unngå å være med på dette laget.

– Vi har selvfølgelig kontakt med de store, både på mat-, drikke- og utstyrfronten. Mange av de viktigste er vi nå i sluttforhandlinger med, sier Rønne Malmo, som er ansvarlig for utleie på Vulkan-området.

Mange under samme tak

I Mathallen kommer en slakter/kjøttforretning som vil representere noe helt nytt i Oslo som garantert vil vekke oppsikt.

– Her skal du finne kje og villsau, og kvaliteter som det i dag er vanskelig å finne. En pølsemaker. En fisk- og skalldyrsforretning med muligheter for østers og musserende til lunsj. Flere regionale sammenslutninger vil tilby lokale spesialiteter, og målet er at ingen i Oslo skal kunne klage over at de gode norske spesialitetene er vanskelige å få tak i. To svenske kokker har planer om ”et svensk hjørne”, der du finner svenske spesialiteter. En kaffebar, et bakeri og flere butikker med ost og spekemat. Og gjerne også noen regionale gårdsutsalg. Vi ser også for oss en blomsterhandel, en bokhandel med bøker om mat og drikke, for ikke å glemme utstyrsleverandørene.

Tungvektere på plass

Mathallens representanter er tilbakeholdne med å nevne navn på aktørene som er mest aktuelle:

– Vi er nå endelig i ferd med å få på plass en håndfull tungvektere; aktører som har muskler og innovasjonsevne til å bli med på dette, lover Sverre Landmark.

Les hele saken i Horeca nummer 4 2011

Bli abonnent på Horeca her

Vil ha ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"