NilsArthurGjeitanger15Hoelstuen
NilsArthurGjeitanger15Hoelstuen

Velfortjent matglede hos Hoelstuen

Når andre restauranter har sine beste dager og perioder, stenges restauranten Hoelstuen i Harstad. Det har gitt et godt plussresultat på bunnlinjen.

Publisert

Nils Arthur Gjeitanger har fått fart på restauranten Hoelstuen i Harstad. (Foto: Morten Holt)

Restauranten stenges i fire uker midt på sommeren og i romjula, og heller ikke søndagsåpent gir noen ekstra kroner i kassa

– Etter flere års drift, har jeg sett når det er for ustabil trafikk og for lite penger igjen på bunnlinjen. Da kan vi like godt holde stengt, og sette inn ressursene når det er nødvendig, mener innehaver Nils Arthur Gjeitanger.

Nå ligger driftsmarginen på rundt 10 prosent.

Juni er topp

Det oser av både mat og nostalgisk atmosfære i restauranten Hoelstuen i den gamle Hoelgården i Harstad. Til venstre vinhyllen. - Vi investerer i vin, sier innehaveren. (Foto: Morten Holt)

I år har omsetningen skutt i været. Totalt har omsetningsøkningen vært på rundt 24 prosent inneværende år.

Men Gjeitanger vet at det kan bli hardere kamp om gjestene neste år. En periode i 2011 var nemlig en av de andre gourmetrestaurantene i Harstad, De 4 Roser, stengt på grunn av restaurering. Det har ført enda flere spisegjester opp trappa i Hoelgården til Hoelstuen.

– Det første halvåret av 2011 var usedvanlig bra for oss, og mye tyder på et godt 2011-resultat, sier Gjeitanger.

Spesielt i juni kommer gjestene. Da er det høytid i Hoelstuen, og omsetningen denne måneden er neste det dobbelte av de fleste andre måneder. Sånn har det vært i alle år. Det starter i siste halvdel av mai, og topper seg i juni. Kanskje har det noe med at sommeren kommer for fullt i nord på denne tiden. Samtidig drar Festspillene i Harstad mange gjester.

– Har én pris – full pris!

Det oser av både mat og nostalgisk atmosfære når du tar trappen opp til restauranten Hoelstuen i Harstad sentrum. Gründer, kjøkkensjef og eier er energiske Nils Arthur Gjeitanger, som etter hvert har fått fart på sakene. Han har satset på kvalitet og utstrakt bruk av råvarer fra regionen. Han har hentet stor inspirasjon til rettene fra den nordnorske kystkultur, ispedd litt fra det internasjonale kjøkken

– Vi har stabilisert oss økonomisk fordi vi opererer med én pris – full pris! Da får gjesten det han eller hun forventer å få, bedyrer Gjeitanger. Han inngår ingen kompromisser. For å servere måltider og egnet drikke til den kvaliteten han ønsker må han ta betalt for det.

Dagens

Eier, grüinder, daglig leder og matentusiast Nils Arthur Gjeitanger bruker selv mye tid ved grytene. (Foto: Morten Holt)

Det er en liten a la carte på Hoelstuen, men det er ”Dagens”, enten i form av fire eller fem retter, som selger.

– Rundt 80 prosent av måltidene er "Dagens", anslår han.

4-retteren koster 645 kroner, 5-retteren 745 kroner. Til disse kan du velge tre forskjellige vinpakker, til enten 385, 485 eller 585 kroner.

– Jeg kaller vinpakkene ”Vanlig”, ”overskjenk” og ”eksklusiv”, sier Gjeitanger smilende. Over år han utviklet vinsamlingen. – Vi investerer i vin, sier han.

En snuoperasjon

Men det har vært en snuoperasjon for å få ting på stell. Egenkapitalen er i positiv endring.

Noen av endringene for å få bedre drift er nevnt.

– Men ellers gjør vi akkurat det samme på kjøkkenet. Vektlegger kvalitet, sier han.

I 2003 etablerte han restaurant på Gammelbrygga like i nærheten.

– Men det var etter at vi kjøpte konkursboet til ”En smak av oliven” og fortsatte driften som Hoelstuen i ærverdige Hoelgården at økonomien etter hvert bedret seg.

– Jeg var nok for billig de første årene her. En tid var det merkelig mange konkurser i byen, og vi merket det også til gagns. I 2006 vurderte vi om vi skulle fortsette eller legge ned hele driften, men så skjedde det noe i Harstad. Markedet endret seg og et stadig med aktivt næringsliv har bidratt positivt. Gjestene kom tilbake og betalte for kvalitet, sier han.

Forretningstrafikk

Og det er spesielt de yrkesreisende, representasjon og middager i forbindelse med møter og kursvirkeomhet som drar lasset.

Han tror at nesten 70 prosent av omsetningen nå kommer fra disse segmentene.

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca, nummer 8 2011

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 42. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"