Simen Vinge (9).JPG

Røsker opp i konservativ bransje

Alle hoteller kan ikke bli som rockehotellet Comfort Xpress. Men alle hotelledere kan med fordel tenke nytt, mener Simen Vinge, den unge eksdirektøren som har bak seg en sommer med 95 prosent belegg. Nå er han markedssjef for Comfort Hotels i Norden.

Publisert

Nyansatt markedssjef for Comfort Hotels i Norden. (Foto: Morten Holt)

Det er blitt kalt mye siden det åpnet i januar. Musikkhotellet, twitterhotellet, hipsterhotellet. Eksdirektøren selv har sans for en overskrift i Dagbladet: «Kjapt, hipt og billig». Comfort Hotel Xpress i Oslo har skilt seg ut helt siden lenge før starten. Og det har virket, ifølge Simen Vinge:

– I juni måned, da hotellene i Oslo hadde et gjennomsnittsbelegg på 75 prosent, hadde vi 95. Uten å ha brukt en krone på annonsering, sier han. Vinge var hotelldirektør da hotellet ble planlagt og startet opp.

Nå er han markedssjef for Comfort Hotels i Norden.

Skapte eierskap

Xpress ønsket å gjøre ting forskjellig fra alle andre. Alt fra interiøret til de ansatte i jeans og t-skjorte og den tilbakelente atmosfæren. Men spesielt er det de sosiale mediene som har gjort at gjestene føler at de har vært med på å skape hotellet.

– Lenge før hotellet åpnet, begynte vi å fortelle alt vi visste. Så begynte vi å stille spørsmål og involvere gjestene i å utforme konseptet. Vi spurte hva de ville ha informasjon om, hva slags musikk vi skulle spille, hvilke varer de ønsket i lobbyshopen. Da vi så begynte å selge disse tingene, solgte vi som bare det. Selvfølgelig – det var jo gjestene selv som hadde valgt dem ut.

Da det skulle velges farge i lobbyen, fikk de kommende gjestene si meningen sin. – Da vi la ut bilder etterpå, tenkte folk at «den veggen der er det jeg som har malt». Enda bedre enn «likes» og «followers» er folk som mener at de har vært med på å bygge hotellet ditt og er en del av det. Med denne «klubben» på plass, hadde vi et lojalitetsprogram allerede før vi hadde et hotell. Og vi har utnyttet denne klubben for alt den er verdt og stilt dem spørsmål hele veien, sier Vinge.

Stamgjesten «Fred»

Etter hvert så ledelsen også at disse menneskene som engasjerte seg, hadde noen fellestrekk. De satte sammen disse trekkene til en typisk gjest for hotellet: «Fred». Hver gang det ikke er mulig å spørre alle, så stiller man seg spørsmålet hvordan dette ville fungert for Fred.

– Fred bor aldri på hoteller som ikke har gratis wifi; han mener det er en selvfølge i 2011. Han går ofte i designerjeans, men gjerne i billig t-skjorte fra H&M. Han drikker alltid det dyreste importølet og spiser godt på restaurant, men tar trikken hjem. Fred er bevisst på hva han bruker pengene på. Han er den optimale gjesten på hotellet vårt. Da gjaldt det også å rekruttere optimale ansatte som alltid kan passe på at behovene til Fred er dekket, konstaterer Simen Vinge.

Audition

Derfor kjørte Xpress også en spesiell rekrutteringsprosess.

– Vi visste at det var mange om beinet. Søker du på Finn, finner du kanskje 150 resepsjoniststillinger, og alt ser nesten likt ut, sier Vinge. I annonsen hans sto det at den som skulle begynne, får lov til å ta seg fri dagen etter at favorittbandet spiller i byen. Det koster ingenting, men var nok til at annonsen ble godt spredt i blogger og på sosiale medier.

150 av de 500 søkerne ble invitert til audition.

– Vi kunne fint lånt et møterom på Royal Christiania, men vi leide heller rockescenen Revolver og kjørte audition der. Så sa vi til menneskene at de måtte ta med sin egen stol. Ikke bare fordi det er lite stoler der, men fordi vi hadde lyst til å se hvor kreative de var, sier Vinge. Han forteller om mengder av gode løsninger; for eksempel søkeren som hadde trukket om bestemors gamle gyngestol og sydd inn hotellets logo.

– Vi kjørte to minutters speedintervjuer med alle. Dag to inviterte vi tilbake 25 av dem, ga dem oppgaver og ba om innspill om hvordan vi kunne forme hotellkonseptet på best mulig måte for å ivareta Freds ønsker og behov. Vi holdt en åtte timers workshop, alle fikk presentere seg kreativt, på slutten av dagen ansatte vi sju, men det var 25 som gikk med en god følelse. Selv om de ikke fikk jobben, går de rundt i dag og snakker bare positivt om oss og oppfordrer venner til å bo hos oss når de er i Oslo.

Konservativ bransje

Men hvordan kan bransjen lære av noe slikt? Alle kan jo ikke gjøre akkurat som Comfort Hotel Xpress. Simen Vinge har svaret klart når det gjelder rekrutteringen:

– Det å tenke nytt, vil føre frem i en såpass tradisjonell og konservativ bransje. Det gjelder å tenke litt utenfor boksen og klare å finne kreative løsninger. I dag blir det ene hotellet oppfattet som ganske likt det andre, selv om vi ikke liker å tro det. Det skal egentlig ikke så mye til for å skille seg ut!

Les mer i Horeca nummer 8 2011

---------

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 42. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS