AlmquistkokkerStordalenBillingGiske.jpg

Jobbmuligheter som aldri før i reiselivsnæringen

Som en del av rekrutteringskampanjen ”Verden er din” lanserer NHO Reiseliv en kortfilm og et nytt rekrutteringsfond. Målet er å vise mulighetene i en næring som kan tilby både mange og varierte arbeidsplasser til unge søkere i årene som kommer. Statsråd Trond Giske og Petter Stordalen støtter opp om initiativet.

Publisert

Trond Giske, Petter Stordalen og Knut Almquist, adm. dir i NHO Reiseliv med de faglærte kokkene fra Matleilighet.blogg.no og resepsjonssjef Vibeke Billing fra lanseringen. (Foto: Nils Fredrik Wisløff, Gambit H&K)

Kampanjens budskap er å løfte frem alle mulighetene som reiselivsnæringen kan by på. Hensikten er å øke rekruttering til yrkene kokk, servitør, resepsjonist og reiselivsmedarbeider, der det er et stadig økende behov for unge faglærte personer.

Bransjefolk i film

For å inspirere unge søkere, stiller både Petter Stordalen, verdensmester i kokkekunst Geir Skeie og Norges yngste hotelldirektør, Simen Winge, i en ny kortfilm på www.verdenerdin.no.

"

24 år gamle Simen Vinge er hotelldirektør for nyåpnede Comfort Hotel Xpress. (Foto: Morten Holt)

Kampanjen støttes også av flere toppbloggerne som Julia Nyland , Therese Nielsen og Stine Steen, som alle har fått prøve seg i reiselivsbransjen. Bloggerne formidler opplevelsene på kampanjebloggen verdenerdin.blogg.no

Se filmen med Stordalen, Skeie og Vinge på www.verdenerdin.no

Kampanjen støttes også av Nærings- og handelsdepartementet.

Les også: Credo-lærlinger med norgesmestre i Stavanger

Handlekraft og nytenking

"

Stine Steen besøker T.G.I. Friday’s i Karl Johan (Foto: Stine Steen)

- Dette er et kreativt tiltak som viser handlekraft og nytenking. Tilgangen til kvalifisert arbeidskraft er en av de største utfordringer reiselivsnæringen står overfor i årene fremover, og derfor er det viktig at både myndighetene og næringen gjør sitt for å styrke rekrutteringsarbeidet, sier Nærings- og handelsminister Trond Giske.

Som et ledd i arbeidet for å engasjere ulike målgrupper til selv å spre den nye kortfilmen på nett, har NHO Reiseliv etablert et rekrutteringsfond på 100.000 kroner. Midlene går til et reisefond for en ungdomsskoleklasse, der en eller flere elever har latt seg inspirere av kortfilmen.

Petter Stordalen i samtale med med de faglærte kokkene fra Matleilighet.blogg.no. (Foto: Nils Fredrik Wisløff, Gambit H&K)

Bedre synlighet

- Engasjementet fra bloggerne og ambassadørene for reiselivsnæringen i kortfilmen, vil bidra til større synlighet rundt mulighetene i reiselivet. Vi håper å gjøre det enklere for ungdom i alderen 14 til 16 år å velge riktig utdanningsprogram, og fortelle dem om gode jobb- og karrieremuligheter i en næring som trenger fagfolk, sier direktør Jostein Hansen i NHO Reiseliv.

Målet for antall visninger av filmen er 100 000 innen 1. mars 2011.

Vil du ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS