Oslo Spiseforretning VinnerJarleBaer nett

Ny menypris til Oslo Spiseforretning

Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris ble denne uka tildelt Oslo Spiseforretning. Restauranten får prisen for å lykkes med å skape en tydelig norsk identitet gjennom et gjennomarbeidet og godt spisekart. Restauratør og kjøkkensjef Jarle Baer mottok et nydesignet diplom, tegnet av illustratør Kari Sortland. Ingrid Espelid Hovig og Unn Karin Olsen fra Stiftelsen Norsk Matkultur sto for prisutdelingen.

Publisert

Jarle Baer og Oslo Spiseforretning er vinner av Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris 2010. Prisen ble delt ut av Ingrid Espelid Hovig og Unn Karin Olsen. (Foto: Harald Osa)

Under Matkulturdagen i Samfunnssalen i Oslo 12. oktober ble Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris delt ut for aller første gang.

– Denne prisen dreier seg om spisesteder som profilerer norsk mat gjennom hva som settes på menyen og måten maten presenterer på i spisekartet, sier jurymedlem Unn Karin Olsen.

Norsk identitet

"Etter juryens mening lykkes Oslo Spiseforretning fullt ut med å skape en tydelig norsk identitet ved konsekvent å bruke norske betegnelser og navn på rettene samtidig som de forteller hvilke råvarer de bruker og hvor produktene kommer fra. Det er godt samsvar mellom restaurantens beliggenhet, det som serveres og hvordan de presenterer seg i menyen. Gjennom sitt valg av norske kvalitetsråvarer fra faste, utvalgte produsenter signaliserer kjøkkensjefen et ønske om å vise hva landet og regionen har å by på. Og måten språket brukes på i menyen er et eksempel til etterfølgelse", uttaler juryen, som foruten Olsen har bestått av Wenche Andersen, God Morgen Norge og nordisk matambassadør, og Per A. Borglund, matskribent i A-magasinet.

Vil ha norsk på norsk

– Vi har flere mål med å dele ut en menypris, sier Harald Osa, daglig leder i Stiftelsen Norsk Matkultur.

– For det første er det et ledd i arbeidet med å fremme norsk matkultur og norske råvarer; her har restaurantene en viktig rolle, som de bør være mer bevisste på. For det andre håper vi at prisen vil bidra til å løfte kvaliteten på menyspråket og utformingen av menyene. I stedet for faguttrykk og utenlandske betegnelser, vil vi se flere norske ord og navn på retter i menyene, rett og slett fordi det fungerer bedre som betegnelser på norsk mat. Prisen skal få fram de gode eksemplene og premiere de bedriftene som gjør en strålende jobb, slik Oslo Spiseforretning gjør, sier Osa.

Powered by Labrador CMS