Illustrasjonsfoto nordnorsk reiseliv film4 nett
Illustrasjonsfoto nordnorsk reiseliv film4 nett

Nordnorsk reiseliv på YouTube

Reiselivsbedriftene i Arena Innovative Opplevelser lanserer i disse dager 30 filmer som er skreddersydde for visning på nettet, spesielt på YouTube. Samtidig pågår produksjon av ytterligere 10 filmer som skal vise spektakulære vinteraktiviteter i Lofoten og Svalbard. I løpet av våren vil dermed rundt 40 spesiallagde filmer bidra til å markedsføre nordnorske opplevelser i verdensklasse.

Publisert

Spesiallagde filmer, beregnet for YouTube og lignende kanaler, skal markedsføre nordnorske spektakulære opplevelser.

Undersøkelser viser at majoriteten av forbrukerne nå benytter nettet til å planlegge reiser og få ideer til nye opplevelser og reisemål.

Ved å bruke film i sin markedsføring, har reisemålet eller attraksjonen en unik mulighet for å gi inspirasjon ved ferievalget.

YouTube har lagt lista for hvordan film bør lages for å nå fram i den digitale verdenen.

Korte og fengende

Spissede reportasjer, korte klipp, tøff musikk, uventede klipp og humor kjennetegner filmklipp på YouTube og lignende kanaler. Seerne bruker oftest PC, laptop eller mobiltelefonen for å se slike filmer.

Filmer og klipp må være derfor være korte og fengene for å ikke miste sine seere. – ”Tradisjonelle reiselivsvideoer er derfor lite egnet for disse kanalene. YouTube er klippenes forum”, sier filmregissør Per Tomas Govertsen.

Strategisk satsing på YouTube

Norsk reiseliv har i svært liten grad benyttet YouTube som markedsføringskanal av sine produkter. Reiselivsaktørene i Innovative Opplevelser er dermed først ute med en samlet og strategisk filmsatsing i sosiale medier som YouTube.

I løpet av 2010 planlegger Innovasjon Norge produksjon av filmer fra hele Norge, først og fremst beregnet for distribusjon på den nasjonale reiselivsportalen visitnorway.com.

Jakten på gåsehudopplevelsen

På jakt etter gåsehudopplevelsen - her fra Festvågtind i Lofoten. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Reiselivsaktørene i Innovative Opplevelser samarbeider i filmprosjektet med filmregissør Per Tomas Govertsen i Govertsen Film. Govertsen har lang erfaring som produsent og har blant annet produsert og deltatt i nærmere 30 reiseprogrammer for TV2.

Sammen med Govertsen har reiselivsbedriftene jaktet på de spesielle opplevelsene, nemlig de opplevelser som gir gjestene gåsehud!

I juni 2009 startet jakten på gåsehudopplevelsene og resultatet er nærmere 30 filmer med spektakulære opplevelser som Hvalsafari på Andenes, havrafting i Saltstraumen, vikingtokt på Lofotr Vikingmuseum og omvisning ved arkitekt Steven Holl på Hamsunsenteret på Hamarøy.

– Nye filmer med Arktiske opplevelser på Svalbard, Orcasafari i Lofoten, det arktiske lyset og midnattsgolf i Lofoten er opplevelser som nå står for tur, opplyser Govertsen.

Alle filmene blir fortløpende gjort tilgjengelige på www.youtube.com/user/gotonordland.

Opplevelser i verdensklasse

Arena Innovative Opplevelser er et samarbeid mellom 30

"

opplevelsesbedrifter, virkemiddelapparatet, og forsknings- og utdanningsinstitusjoner.

Bedriftene som deltar holder til i den nordlige delen av Nordland, det vil si i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Salten samt på Svalbard.

Filmprosjektet er finansiert av Innovasjon Norge i Nordland i tillegg til bedriftene selv.

Pressemelding