Nord-Norge Svartisen1

Bedre enn fryktet i nord

2009 ble bedre enn fryktet for hotellbransjen i Nord-Norge. Det ble 4500 færre gjestedøgn på hotellene enn i 2008, men den prosentvise nedgangen var på bare 0,3 prosent. Oppnådd pris per rom var 814 kroner, 13 kroner høyere enn i 2008. Norge totalt hadde en nedgang i antall hotellgjestedøgn på 3,1 prosent i 2009.

Publisert

2009 ble bedre enn fryktet for hotellbransjen i Nord-Norge. Her fra Svartisen. (illustrasjonsfoto: Morten Holt)

Norske gjestedøgn hadde i 2009 en prosentvis vekst på hotellene i Nord-Norge på 3 prosent, mens utenlandske gjestedøgn hadde en reduksjon på hele 10,6 prosent.

Det er også forskjeller internt i landsdelen; Nordland har en vekst i totalt antall gjestedøgn på 2,1 prosent, Troms en nedgang på 2,8 prosent, mens Finnmark har en liten nedgang på 0,9 prosent.

Regiondirektør Geir Solheim.

K/K har sviktet

– Ut fra tallene i statistikken er det tydelig å se at det er forretningstrafikken, og da spesielt kurs og konferansemarkedet, som har sviktet, sier regiondirektør Geir Solheim, NHO Reiseliv Nord-Norge, i en kommentar.

Kurs/konferanse i Nord-Norge har en nedgang i 2009 på 8,5 prosent i forhold til 2008, mens yrkestrafikk har en nedgang på 1,2 prosent.

Ferie- og fritidstrafikken derimot har en vekst på 3,2 prosent i 2009 i landsdelen, takket være en økning av innlandstrafikken.

Privatmarkedet fra Norge øker, mens forretningsmarkedet innskrenker.

Oppnådd pris pr rom

Tallene viser at landsdelen hadde en vekst i oppnådd pris pr rom. Gjennomsnittsprisen i Nord-Norge var pr rom i 2009 814 kroner mot 801 kroner i 2008. En prosentvis vekst på 1,7 prosent.

Det har vært en nedgang i beleggsprosenten for Nord-Norge på 2,6 prosent i 2009, mens Norge totalt har en nedgang på 8,3 prosent. Dette betyr at det er kommet flere hotell/hotellrom på markedet. Nedgangen i beleggsprosenten er høyere enn nedgangen i antall gjestedøgn

Camping/hyttegrender

På camping og hyttegrender har det i 2009 totalt vært 1 008 000 overnattinger i Nord-Norge, 23 000 færre enn i 2008, minus 2,3 prosent. Nedgang av norske overnattinger på camping har vært 1 prosent, mens utlendinger har en nedgang på 4 prosent.

Internasjonal markedsføring/forhold

For å innhente tapte gjestedøgn fra utlandet trengs betydelig økning i den internasjonale markedsføringen av Nord-Norge.

Den norske kronekursen har styrket seg betydelig i forhold til andre valutaer i 2009. Dette medfører høyere kostnader for utenlandske gjester i Norge. Samtidig betyr det at det er rimeligere for nordmenn å feriere i utlandet. Dette har derfor en dobbel negativ effekt for norsk reiselivsnæring, heter det i en melding fra NHO Reiseliv i Nord-Norge.

Alle tall er hentet fra SSB`s overnattingsstatistikk for desember 2009, som nylig ble offentliggjort.

Statistikken finnes også på www.nhoreiseliv.no

"
Powered by Labrador CMS