Trønderne Joar Monstad og Gunvor S. Lie ble vinbønder i Italia.
Trønderne Joar Monstad og Gunvor S. Lie ble vinbønder i Italia.

Norsk par med vingård i Piemonte

Mange nordmenn har en drøm om å etablere seg i Italia. Gunvor S. Lie og Joar Monstad gjennomførte drømmen. Paret sa opp sikre jobber og solgte det de hadde i Norge, og kjøpte i stedet vingård i Italia. Nå er de blitt vinbønder og turistverter på heltid.

Publisert

Nå har de bodd i Italia siden 2006. På en høyde i idylliske Piemonte, like i nærheten av kjente vinbyer som Asti og Barolo, og med småbyen Nizza Monferrato rett borte i veien, nyter de sitt nye søreuropeiske liv på Cascina Collina (betyr ”bondehus på en liten høyde” på italiensk).

Gunvor S. Lie og Joar Monstad.
Gunvor S. Lie og Joar Monstad.

Les hele saken i Horeca nummer 6 2010

Joar Monstad ved vinrankene like ved huset. (Foto: Morten Holt)

Vin og utleie

Foruten vinproduksjon satser de også på turisme. Tre leiligheter står klare til disposisjon for gjestene, og de som ønsker det, kan også ta en dukkert i bassenget som de to har bygd like inntil vinrankene, som soler seg i den sørvestvendte skråningen like inntil huset.

– Noen spør oss om vi har brent alle broer. Nei, sier vi. Vi bygger broer, og lar våre venner og andre få muligheten til å oppleve det Italia vi har blitt kjent med, svarer Gunvor og Joar, som begge har barn hjemme Norge.

Fordeler arbeidsoppgavene

Fra Cascina Collina er det nydelig utsikt. (Foto: Morten Holt)
Fra Cascina Collina er det nydelig utsikt. (Foto: Morten Holt)

Joar, som har sin fortid i sjøforsvaret og som distribusjonssjef i Linjegods Trøndelag (nå Schenker), har hovedansvaret for utearbeidet i vinmarkene, der han sørger for å redusere avkastningen slik at de druene som til slutt modnes er av høy kvalitet.

Cascina Collina med bassenget. Det er tre utleieleiligheter til høyre i bygget. (Foto: Morten Holt)

Gunvor, som forlot jobben i Nord Trøndelag E-verk, tar seg av markedsføring og promotering, salg, regnskap og det som skjer inne i huset, og deltar ute i vinmarkene når hun har litt ledig tid. Det er også hun som har designet etikettene på vinflaskene, som prydes av forbokstavene til de to gründerne,

Les også: "Norsk" Barbera-vin

Cascina Collina. (Foto: Heidi Fjelland)

– Vi begynte helt på ”scratch”. Vi har snakket med lokale vinbønder og lest oss opp. Jeg for min del har lest mye engelskspråklige vinbøker for å lære og for å komme i gang. Det har vært svært nyttig, men jeg lærer noe nytt hver eneste dag, forteller Joar Monstad.

Norske markedet

Og de har fått det til. De første årgangene av vinen har fått gode kritikker.

I år er den fjerde årgangen av Barbera d’Asti Cascina Collina Dolore Passionale tappet på flaske.

Den er klar for salg utpå sommeren neste år. Foreløpig produseres utelukkende vin for det norske markedet, og de har lagt seg i middelklassen med en vin til 140 kroner flaska.

– Det er så mange om beinet her nede, at vi i første omgang har valgt å satse på våre hjemlige trakter. Dette burde jo være en attraktiv vin for blant annet restauranter og hoteller, og vi arbeider nå for å komme inn på dette markedet. Det er en veldig anvendelig vin, forteller Gunvor og Joar, som også er i ferd med å lansere en mer eksklusiv rødvin fra gården, Barbera d’Asti Cascina Collina Superiore, som passer til litt kraftigere kjøttretter.

Barbera passer til det meste. Lyst og mørkt kjøtt eller for den saks skyld alene. Prøv også 2007-årgangen til torsk og kveite! (Foto: Morten Holt)

Den er produsert av druer kun fra de eldste vinstokkene på gården, og har ligget 12 måneder på eikefat. Den første utgaven skal være klar i november 2010.

Over fire millioner kroner

– Hvorfor havnet dere her?

– Vi var på ferie her i 2004, og likte oss veldig godt. Vi tenkte; hvorfor ikke prøve, og dro allerede da på noen visninger. I januar 2005 ble vi gjort oppmerksomme på denne eiendommen, og reiste ned for å se på stedet med et da svært så forfallent og ubeboelig bondehus på en høyde like sørvest for Nizza Monferrato. Men vi hoppet på, og betalte 380 000 euro. Etterpå har vi nok brukt 150 000 euro på oppussing og rehabilitering av huset, bygging av tre ferieleiligheter, bygging av basseng, produksjonslokale og generell investering av uteområdet, sier Gunvor og Joar.

Joar Monstad og Gunvor Lie nyter et glass vin utenfor hovedhuset. (Foto: Privat)

Det betyr at ekteparets vindrøm og investering i det gode liv i Italia så langt har kostet drøyt fire millioner kroner.

– Vi sa da vi startet at vi skulle se an det hele og evaluere etter fem år. Om vi kunne leve av dette. Allerede for to år siden kom vi til et veiskille. Vi trengte flere penger. Heldigvis var det to bergensere som fattet interesse for det hele, og som nå har gått inn som medeiere. Det gjorde at vi kunne komme oss videre, sier Gunvor og Joar.

Vinmarkene

De høstet sin første vinavling i 2006. Så langt har de kun satset på den blå Barbera-druen (med en klar smak av kirsebær), som er svært utbredt i området. Totalt eier de selv 19 mål sørvestvendt vinmark med Barbera, alt fra sju-åtte til 60-70 år gamle vinstokker, mens de leier ni mål, også med Barbera, i et østvendt område like i nærheten. Jordsmonnet er rødaktig og leirholdig med en del jern og kalk.

Utsikt fra vingården mot småbyen San Marzano, med Barbera-vinstokker så langt øyet kan se. (Foto: Morten Holt)

De sørvestvendte hellingene gir det beste resultatet. – Det er der du har de beste forholdene og får de beste avlingene, mener Joar.

Nylig plantet de også et fem mål stort felt med Chardonnay-vinstokker. Her er Joar Monstad i arbeid på feltet. (Foto: Morten Holt)

– Avlingene har vært veldig forskjellig de fire første årene. I 2006 ble det produsert 8000 flasker. Året etter bare 6000, forteller han.

Snart også hvitvin

Nylig plantet de også et fem mål stort felt med Chardonnay-vinstokker, like inntil huset. Om tre til fire år skal også den første hvite vinen fra paret være klar for salg.

– Det blir spennende, sier Joar Monstad.

– Vi har også planer om å kjøpe enda mer vinmark. Målet er å klare å produsere mellom 15 000 og 20 000 flasker årlig. Da kan vi leve godt av dette.

- Så langt er det ferieleilighetene som gir oss de største inntektene, om lag 75 prosent i 2010, så turistvirksomheten har i høy grad bidratt til at vi har kunnet gjennomføre vindrømmen, forteller han.

Egen produksjon

Joar Monstad i det nye produksjonsanlegget i kjelleren på Cascina Collina. (Foto: Morten Holt)

De første årgangene er produsert av en lokal produsent i nabobyen, men denne sommeren står ekteparets eget produksjonsanlegg klart i kjelleretasjen under boligdelen.

Fra nå av skal hele vinprosessen foregå på vingården.

Se flere bilder lenger ned.

Les mer om vingården på hjemmesiden

Se hele reportasjen i Horeca nummer 6 2010

Fra bassenget er det fin utsikt utover det karakteristiske Piemonte-landskapet. (Foto: Morten Holt)

I den ene enden av huset, der det tidligere var fjøs og høyloft, har paret bygd opp tre ferieleiligheter. (Foto: Morten Holt)

Hovedhuset på Cascina Collina. (Foto: Morten Holt)

Joar Monstad med 2008-årgangen av Barbera-vinen fra Cascina Collina. (Foto: Morten Holt)

Vinstokker med Barbera-druer i Piemonte i Italia. (Foto: Morten Holt)

Joar Monstad i vinmarka. (Foto: Morten Holt)

Barbera d’Asti Cascina Collina Dolore Passionale - 2008. (Foto: Morten Holt)