MS Nordkapp Hurtigruten

En flotilje av Norges største hoteller

Flotiljen av hurtigruter er 13 av Norges største hoteller. Hotell på kjøl, vel å merke. Opptil et halvt tusen passasjerer skal bespises hver dag. De overnatter i moderne lugarer, hvor det er rasjonert på dørkplassen som vanlig er til sjøs, men bekvemmelighetene står ikke tilbake for landbaserte hotell. MS Nordkapp er blant de minste av dagens hurtigruter, i den såkalte 2000-klassen. Likevel er det et stort hotell å holde styr på.

Publisert

Hotellsjef Mats Pettersen kunne ikke ha tenkt seg en mer hyggelig jobbtilværelse. Han nyter hver time om bord, selv om arbeidsdagen alltid overstiger 12 timer. (Foto: Odd H. Vanebo)

– Min hovedoppgave er å drive hotellet fra dag til dag de 22 dagene jeg står om bord per. turnus. Turnusen er tilpasset Hurtigrutens rundreiseopplegg Bergen–Kirkenes–Bergen, hvor hver rundreise tar 11 dager. Altså to rundreiser per. turnus: 22 dager på, 22 dager av. Det betyr at vi jobber 12-timers dag, som gir 22 dager avspasering etter hver turnus, forklarer hotellsjef Mats Pettersen.

Sterkt lederteam

Han har et sterkt lederteam å spille på, med kjøkkensjef og restaurantsjef, purser og husøkonom samt reiseleder. Hele clouet med rundreisen er jo utsynet mot et av verdens vakreste stykker kystlandskap, ispedd en sammenhengende serie events, som er alt fra mannekengvisninger med mannskapet på catwalken i baren, via korte ekskursjoner på hvert anløpssted, til ørnesafari med safaribåt i Raftsundet.

Det betyr at reiselederen som behersker et minimum av verdensspråkene, er helt uunnværlig.

Trives sammen

MS Nordkapp. (Foto: Odd H. Vanebo)

Ekte trivsel, er åpenbart ledemottoet for omgangsformen mellom medarbeiderne, og mellom medarbeiderne og passasjerene. Her er ingen sure miner å oppdage. Ikke engang sure gjester, skjønt de finnes.

– Nei, det er ytterst sjelden gruff i kommunikasjonen, sier Pettersen og gjør krav på at han er helt ærlig. Men det dreier seg om noe så enkelt og så vanskelig som – ja, å trives sammen. Selv mot slutten av arbeidsdagen.

MBWA

Hvordan arbeidsdagen arter seg for sjefen?

– Jeg starter kl. 08 med å gjennomgå mail og oppdatere meg datamaskinen, på dagens gjøremål, det som skal skje med og for passasjerene.Så tar jeg den første runden rundt i avdelingene for å snakke med medarbeiderne.

MBWA – Management By Walking Around?

– Ja, det heter visst så, men vi flotter oss ikke med så fine begrep her om bord. Men det er viktig at jeg som ansvarlig leder, møter alle på respektive arbeidsplasser, og gjerne gir en håndsrekning.

– Jeg har et morgenmøte med lederteamet hvor vi summerer opp siste døgn, og blir enige om nærmere enkeltheter knyttet til dagens gjøremål. Latteren sitter løst hvis vi skal stille på en mannekengoppvisning for klærne som er til salgs i suvenirbutikken, som vi hadde i går. Jeg stilte også på catwalken i baren på toppen. Virkelig gøy. Det var stappfullt.

Stadig nye runder rundt på avdelingene med løpende kommunikasjon.

Malerisk navn på den flotte restauranten, som skaper de riktige assosiasjoner – Nessekongen. (Foto: Odd H. Vanebo)

– For meg er det viktig å vite at jeg hele tiden har oversikt og kontroll. Men jeg overstyrer ikke; jeg har dyktige medarbeidere som både kan og gjør jobben. Det er masse overlapping, som forutsetter at vi jobber så tett sammen som vi gjør, forklarer hotellsjefen, som også inngår i skipets lederteam sammen med offiserene – kaptein, overstyrmann, chief, førstemaskinist og reiseleder, det teamet som sitter ved ’Captain’s Table’ aller fremst i restauranten. (En kuriositet: Hotellsjefen er organisert i Sjømannsforbundet!)

Langsiktig toppledelse

Det er en egen årsrytme, med sommeren som høysesong. I lavsesongen midt på vinteren kan belegget være minimalt, opp til stinn brakke om sommeren.

– Jeg har opplevd null passasjerer, men det er bare den ene gangen på 20 år, smiler han. Bemanningen tilpasses belegget til enhver tid, men selvfølgelig med en minimumsbemanning.

Turbulent tid

Hurtigruten har gjennomlevd noen turbulente år med så sterk turbulens at det har vært satt spørsmålstegn ved fremtiden for riksvei 1.

– Men vi har stått velsignet utenfor dette mediekjøret. Om bord har det vært "business as usual". Ikke bare det, vi har fått tilført ressurser for å øke servicegraden. Det er jo om borde verdiskapningen skjer. Vi har hatt og har en god og langsiktig toppledelse på land, understreker hotellsjefen.

Nå råder igjen den store optimismen, med god grunn – I fjor startet oppkjøret til høysesongen i mai. I år var det god start i januar, sier Mats Pettersen, og legger ikke skjul på at Hurtigruten er på tur inn i en ny storhetstid.

Les hele saken i Horeca nummer 6 2010

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS