Kokker General Hotell
Kokker General Hotell

Jobbmarked for horecaansatte på Facebook

Salgs- og markedsansvarlig på General Hotell på Helgelandsmoen i Hønefoss, Jonas Gythfeldt, fant det vanskelig å finne fagfolk til nye stillinger. Da opprettet han likegodt en ny side for hotell- og restaurantbransjen på Facebook. Nå har siden nærmere 600 tilhengere.

Publisert

Det var kokkene på General Hotell som motiverte salgs- og markedsansvarlig på General Hotell, Jonas Gythfeldt, til å starte Facebook-siden. (Foto: Privat)

– Bare på de første 48 timer fikk vi nesten 200 medlemmer, og jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på initiativet fra andre arbeidsgivere. Den ble startet i frustrasjon over hvor vanskelig det er å finne skikkelige fagfolk - og har så langt ført til at flere har sett min annonse. Det viser at siden virkelig hadde livets rett, opplyser Jonas Gythfeldt.

Se Facebook-siden her

Se Horecanytts side på Facebook her

Utfordringer til rekruttering

– Jeg tror at, spesielt vi som ikke driver hotell-/restaurant i de store byene, har store utfordringer knyttet til å rekruttere folk med tilstrekkelig faglig bakgrunn til å holde det høye nivået vi selv forventer av våre bedrifter. Frustrasjonen blir også ekstra stor da vi flere ganger i året må bruke titusenvis av annonsekroner på stillingsutlysninger som i beskjeden grad treffer de folkene vi er ute etter å treffe, sier Gythfeldt.

"

– Det begynner å bli plagsomt å lyse ut stillinger, for du får 10-20 telefoner fra svenske og norske rekrutteringsbyråer hver eneste gang. Alle lover gull og grønne skoger, men vår erfaring er at de stort sett leverer dyrt og dårlig. Vi får også en stor prosentandel søknader fra våre venner i Sør- og Øst-Europa. Her finnes det sikkert mange kvalifiserte og flinke folk, men det er ikke nødvendigvis slik at det fungerer for alle bedrifter å endre hovedspråket på for eksempel kjøkkenet, uttaler Gythfeldt videre.

Les mer om General Hotell på deres hjemmeside

En arena for bransjen

Gytfeldts motivasjon med å opprette siden handlet om å skape en arena der bransjefolk med yrkesstolthet kan holde seg oppdatert om hvilke karrieremuligheter som finnes der ute.

– Det er min intensjon å holde dagligvarebransjen og rekrutteringsbyråene unna siden. For at siden skal lykkes, må selvsagt innholdet være relevant for brukerne (både arbeidsgivere og arbeidstakere), og derfor har jeg tro på en demokratisk løsning hvor alle som vil kan poste det de har å by på. Det er lov å håpe at alle medlemmene har litt selvjustis i forhold til hva de tillater seg å poste, håper Gythfeldt.

Snart 600 medlemmer

I skrivende stund har siden rundt 580 medlemmer, og den vokser jevnt og trutt.

– Siden ble opprettet søndag ettermiddag 7. mars, men det var først mandag formiddag at jeg begynte å markedsføre den. Nå har jeg snart brukt to dagsverk på markedsføringen, og håper at det vil være en god investering med tanke på min nåværende og mine fremtidige stillingsutlysninger. Min stillingsutlysning har til nå fått 107 klikk - men den er også markedsført noe bredere over sosiale medier enn kun via denne Facebooksiden, sier en entusiastisk Jonas Gythfeldt.

"
Powered by Labrador CMS