Hoteller i Oslo

Færre hoteller,  mange flere rom og senger

Det bygges og etableres stadig nye hoteller her til lands, men selv om tallet på antall hoteller må betegnes som stabilt, det blir likevel færre hoteller i Norge. I 1990 var det 993 hoteller i landet. Ved utgangen av fjoråret var det 987. I den samme perioden har antall hotellrom økt kraftig.

Publisert

Clarion Hotel Royal Christiania (nærmest til venstre) og Radisson Blu Plaza Hotel (glassbygget bak) konkurrerer om å bli Norges og Nordens største hotell. Til høyre Scandic Byporten. (Foto: Morten Holt)

Det blir færre hoteller, men markant flere hotellrom i Norge. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

I en rapport utarbeidet avNordic Hotel Consulting kommer det frem ar de nye hotellene har vesentlig flere rom enn hva de hadde på de mange hotellene som er nedlagt i løpet av de siste 20 til 25 årene.

Det bygges nesten ikke små, nye hoteller lenger. Det er ikke lønnsomt med små enheter i bransjen lenger.

67 500 hotellrom i Norge

I 1990 var det cirka 47 500 hotellrom på 993 bedrifter, mens i dag er det cirka 67 500 rom på tilsvarende 987 bedrifter.

Dette gir en økning i antall rom per bedrift fra 51 til 68.

Samme trend i Oslo

Utviklingen er omtrent den samme for Oslo. I løpet av de siste 13 årene har antall hoteller økt med sju enheter, mens antall rom har økt med mer enn 1800.

Fra en av suitene på Radisson Blu Hotel Plaza.

Dette tilsvarer en økning i antall rom per. hotell fra 119 i 1996 til 175 nå i 2009, heter det i rapporten.

Kjedene dominerer

I mye større grad enn i andre europeiske land domineres Norge av kjedehoteller og varemerker.

”Det norske hotellmarkedet er preget av kjedesamarbeid og varemerker. De første spede signaler på kjede¬samarbeid kom på slutten av 1960 årene. Først ute var InterNOR hotellene og Müllerhotellene. Esso Motor Hotel og SAS-hotellene var også brands som man så tidlig i det norske hotellmarkedet”, skriver Nordic Hotel Consulting.

Choice satte fart

Men fart i sakene ble det først midt på 1990-tallet, da Choice Hotels startet ekspansjonen.

Fra ett av rommene på Park Inn Oslo, som ble åpnet i januar 2010. (Foto: Rezidor)

Både Rica, Scandic og Best Western hadde allerede vært i det norske markedet noen år, men fart ble det først da Choice startet sin offensive strategi.

Thon vokser stadig

For øyeblikket kontrollerer kjedene i Oslo mer enn 90 prosent av alle hotellrommene i byen.

Thon Hotels, som har vokst kraftig de siste årene, er den kjeden med størst markedsandel i og med at det er 15 hoteller innenfor byens grense.

Thon har 15 operative hoteller med til sammen 2636 rom i Oslo.

Hotellboom rundt Gardermoen

Akershus er det fylket som har hatt den beste utvikling når det gjelder antall hoteller og rom i løpet av de siste årene.

Oslos skyline, Thon Hotel Opera med Radisson Blu Plaza i bakgrunnen. (Foto: Morten Holt)

Dette skyldes i stor grad etableringen av Gardermoen som hovedflyplass.

Gardermoen ble hovedflyplass i 1997, og de siste 13 årene er det etablert en rekke hoteller rundt flyplassen.

Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting bemerker imidlertid at det har gått dårligere økonomisk på Gardermoen enn på en del andre steder, hovedsaklig på grunn av kapasitetsøkningen. I fjor falt også antall overnattinger, og det er fare for prisfall.

Oslo/Akershus

I 1996 var markedsandelen av alle hotellovernattinger og kurs/konferanseovernattinger henholdsvis 3,8 prosent og 7.5 prosent. I 2009 var tilsvarende markedsandel 7,2 prosent og 15,0 prosent i Akershus.

I 1996 var Oslos tilsvarende andeler 15 prosent og 17,8 prosent for alle overnattinger, og 14.7 prosent og 14,3 prosent for kurs/konferanser.

Blant flere nye hoteller i Oslo er Rica G20 i sentrum, som ble åpnet onsdag 12. mai, og som samtidig styrket Ricas posisjon i byen.

Størst i Oslo

Både Radisson Blu Plaza og Clarion Hotel Royal Christiania, som i dag er de to største hotellene i Oslo, planlegger nå større utbygginger.

Men slik var ståa i Oslo ved inngangen til dette året:

1) Radisson Blu Plaza Hotel – 673 rom, 2) Clarion Hotel Royal Christiania – 508 rom, 3) Radisson Blu Scandinavia Hotel – 488 rom, 4) Thon Hotel Opera – 434 rom, 5) Grand Hotel Oslo – 290 rom, 6) Thon Hotel Bristol – 251 rom, 7) Thon Hotel Slottsparken – 246 rom 8) Quality Hotel 33 – 242 rom, 9) Scandic Edderkoppen – 241 rom, 10) Scandic Byporten – 239 rom, 11) Holmenkollen Park Hotel Rica – 222 rom, 12) Scandic Sjølyst – 209 rom, 13) Rica Helsfyr Hotel – 207 rom.

Nordic Hotel Consulting

* Nordic Hotel Consulting er et ledende hotellkonsulentselskap i Norden.

* Virksomheten ble etablert i Danmark i 2004, og utvidet med kontor i Norge høsten 2009.

* Selskapet arbeider både med lokale, regionale og internasjonale utviklere, investorer og banker.

* NHC utfører arbeid som feasibility analyser (gjennomførbarhetsanalyser), verdivurderinger, operatørsøk, kontakts forhandlinger m.m.

"

Powered by Labrador CMS