Jon og Anna Aga Vega Havhotell
Jon og Anna Aga Vega Havhotell

Aga-suksess på Vega

Anna og Jon Aga har sakte, men sikkert bygd opp suksessbedriften Vega Havhotell. – Da vi overtok et falleferdig hotell, laget vi en handlingsplan for hvordan vi skulle gå frem for å få dette til å fungere, forteller ekteparet Aga.

Publisert

Vertskapet på Vega Havhotell, Anna og Jon Aga. (Foto: Morten Holt)

Med til sammen over 60 års erfaring i hotellbransjen, mente de å ha en viss formening om hvordan de skulle gå frem.

– Vi satte tre kriterier; kvalitet, personlighet og det at gjesten skal få alt i hendene; det vil si de skal slippe å trykke på en knapp for å få kaffe. De skal få den servert. Poenget er å skille seg ut. Her skal gjestene kunne nyte stillheten. Det er ikke TV på rommet, og det er ingen musikk som står og suser. Dette er bevisste valg, forklarer ekteparet Aga.

Et godt rykte

Fra en av suitene på Vega Havhotell. Utenfor ligger storhavet. (Foto: Morten Holt)

– Det aller viktigste for å oppnå suksess er å opparbeide seg et godt rykte, både gjennom matserveringen og kvaliteten på opplevelsen ved å bo her. Fornøyde gjester er gode ambassadører. Den første tiden ønsket vi å bli lagt merke til og være synlig lokalt, og vi hadde en klar målsetting om å være omtalt i lokalavisen minst en gang i måneden, sier Anna og Jon Aga.

Samtidig la de press på seg selv. Omtale får de når det skapes ting det er verdt å skrive om.

Først Helgeland – så Norge

Etter at den første markedsføringsperioden var over, der de i første rekke vil nå markedet to timers reisetid fra Vega, ble etter hvert salget også rettet utover fylkesgrensene.

Utenfor Vega Havhotell. (Foto: Morten Holt)

– Da vi følte at vi var godt innarbeidet lokalt og at lokalbefolkningen snakket godt om oss, rettet vi våre øyne mot hele Norge, og deretter også utenfor landegrensene. I dag er omtrent 80 prosent av gjestene våre nordmenn, forteller Anna Aga.

Konkurrerer på kvalitet

Av den samme kvalitetsgrunnen har de valgt å ikke ta imot busslaster, kun individuelle gjester. De ønsker ikke masseturisme, men at de som bor på Vega Havhotell skal få noe særegent.

– Busslaster er ensbetydende med ønske om rabatter, noe som er uaktuelt for oss. Vi har våre faste priser, og konkurrerer ikke på det, men på kvalitet. Vi må bare være beinharde på det for å overleve økonomisk her ute, sier Jon Aga.

Jon Aga i aksjon på kjøkkenet på¨Vega Havhotell. (Foto: Morten Holt)

– Vi har tjent på at vi hele tiden har fastholdt at kvalitet er det viktigste, skyter Anna inn.

Hotellet lå i brakk

Hotellet sto ferdig i 1986, men driften gikk ikke rundt. Totalt var det fire konkurser på stedet fra 1986 til 2000. Stedet lå så i brakk, og bygningsmassen var preget av sterkt forfall da ekteparet Aga overtok i 2003. De rev ut alt inventar, og bygde stort sett alt opp på nytt.

– Moren min, som er herfra, var veldig nervøs da vi bestemte oss for å overta hotellet. De som bor her, har jo sett hvordan det har gått tidligere, sier Anna smilende.

Før de kom til Vega, hadde paret holdt til på Geilo i en årrekke, der Jon var prosjektdirektør for Norlandia.

Les også: Jon Aga med kokebok; Jon Agas smak av Vega

"

Fra restauranten på Vega Havhotell. Her er det stappfullt hver eneste kveld i sommersesongen. (Foto: Morten Holt)

Men begge, og spesielt Jon, ville forsøke å etablere seg med virksomhet på Vega, der Anna hadde vokst opp.

Skrur av bryteren 10. august

Driften på havhotellet blir noe spesiell – med fullt trøkk i noen sommermåneder og roligere måneder på vinteren.

– Det er en veldig spesiell driftsform, som krever mye av oss som drivere. Sommerstid er det veldig hektisk. På vinteren kan vi slappe litt mer av, og i januar for eksempel har vi bare to husmødre som hjelper oss. Fra begynnelsen av juni til begynnelsen av august er det tilnærmet fullt hvert eneste døgn, men rundt den 10. august er det som om bryteren skrus av! sier Jon Aga.

Les hele saken og se flere bilder fra Vega Havhotell i Horeca nummer 6 2009

Bli abonnent på Horeca her

"