Kulinarisk Akademi mat
Kulinarisk Akademi mat

GI Oslo ble Kulinarisk Akademi

Mens tidligere Gastronomisk Institutt (GI) i Stavanger er blitt til Kulinarisk Institutt (KI), er tidligere Gastronomisk Institutt i Oslo nå blitt til Kulinarisk Akademi (KA). Det Virkelig Gode Liv er ny samarbeidspartner og deleier i KA, mens Thomas B. Nilsen er ny daglig leder.

Publisert

Alle de 12 ansatte ved tidligere Gastronomisk Institutt (GI) i Oslo blir med videre i Kulinarisk Akademi (KA), som holder til i de samme lokalene i Maridalsveien.

Gastronomisk Institutt med avdelinger i Oslo og Stavanger gikk konkurs i juni år. Kulinarisk Institutt i Stavanger så dagens lys allerede i juni, mens nå er også de moderne lokalitetene i Oslo utnyttet videre med Kulinarisk Akademi.

Jobbet med eiere

- Interessen og behovet for et sterkt kompetansemiljø innen mat og drikke i Norge er fortsatt betydelig. De siste månedene har derfor gått med til møter med nye potensielle eiere. De ansatte ved tidligere GI Oslo har i denne perioden stått sterk samlet i troen på at virksomheten har livets rett med nye eiere i ryggen, forteller Thomas B. Nilsen, som er daglig leder for den nye virksomheten i Oslo.

Ny eier og samarbeidspartner

- Mange interesserte har vært på banen og vi er svært fornøyd med vår nye eier og samarbeidspartner, Det Virkelig Gode Liv. Sammen har vi funnet fram til en spennende og fornuftig løsning som innebærer at vi viderefører vår tidligere virksomhet, men med styrket engasjement, mer smidighet og en klarere intensjon om å bli Norges fremste mat- og drikkefaglige kompetansemiljø, sier Nilsen.

Alle de tidligere ansatte i GI Oslo blir også medeiere i Kulinarisk Akademi.

- Medansvar og beslutningsmyndighet er motiverende, og et klart signal om den lidenskap vi har for bedriften og faget, understreker Nilsen.

Ambisjoner

Kulinarisk Akademis klare intensjon er å videreutvikle Mat-Norge.

- Vi vil derfor fortsatt fokusere på mat- og vinutdanning, promotere norsk mat og råvarer i utlandet sammen med EFF, Innovasjon Norge og andre, mat- og vinkurs for bedrifts og privatmarkedet, produktutvikling/kreativ prosess for måltidsindustrien og nisjeprodusenter gjennom Matlab´en og inspirasjonskurs for horecabransjen, sier Nilsen.

Les mer i det kommende nummeret av Horeca (nr. 6), som har utgivelse i begynnelsen av oktober