Atle Hovi Kunden er sjefen nett

- Smålighet og dårlig service en alvorlig trussel

- Mange virksomheter glemmer kunden til fordel for effektivitet, ledelse, medarbeidere og eiere, sier direktør Atle Hovi på Beitostølen Resort. Denne uka debuterer han som forfatter og lanserer boka Kunden er sjefen, der han hevder at smålighet og dårlig service er i ferd med å bli en alvorlig trussel for norske bedrifter.

Publisert

- Kundene må stå i toppen av pyramiden. Det er deres behov og ønsker som må vies mest omtanke, sier Hovi, som mener mange bedrifter har fjernet seg betydelig fra denne grunnregelen.

Jakt på effektivitet

Jakten på kostnader og overflødige hoder har gått for langt, mener forfatteren. Mange virksomheter tar seg så dårlig av kundene sine at de ikke fortjener å beholde dem, hevder Hovi i en pressemelding før lanseringen.

Den vil foregå i Hovis rike Beitostølen førstkommende lørdag, 19. april.

I boka beskriver han en rekke eksempler på slike tendenser, samtidig som han leverer et varmt forsvar for en ledelsesfilosofi som setter personlig service i høysetet.

- Det var behov for en norsk bok som på en praktisk og konkret måte gir et innblikk i moderne serviceledelse nå. For meg var det naturlig å ta utgangspunkt i hvordan vi tenker og jobber på Beitostølen, sier Atle Hovi.

Om Beitostølens suksess

I Kunden er sjefen er han svært åpen om den strategi og utvikling som har ledet frem til dagens Beitostølen Resort. Samtidig deler han ut massevis av konkrete tips om markedsføring, kundebehandling, klagehåndtering og serviceinnstilling.

- Jeg er stolt av at Beitostølen-konseptet er i ferd med å bli et begrep. For å beskrive det på en troverdig måte har jeg heller ikke lagt skjul på tabber og erfaringer vi har gjort underveis. Det tror jeg gjør boken mer spennende å lese, sier Atle Hovi.

Kundeservice

Beitostølen Resort har de senere årene jobbet bevisst og langsiktig for å utvikle seg som helårs reisemål for folk som vil feriere til fjells. Hovedgrepet har vært å kombinere servicekvalitet med utvikling av stadig nye aktivitetstilbud.

Omsetningen har vokst jevnt, og Beitostølen representerer nå drøyt 90 prosent av det samlede antall årlige turistovernattinger i hele Øystre Slidre kommune. Alle nyansatte går igjennom en obligatorisk opplæring på egen skole for å bli kjent med servicetenkningen.

- Første bud er at det er forbudt å si nei til kunden. Det finnes alltid andre løsninger, sier Atle Hovi.

Atle Hovi er medeier og konserndirektør i Beitotølen Resort. Han har utdannelse innen Hotel, Restaurant & Tourism Management fra University of Denver. I tillegg er han styremedlem i NHO Innlandet, samt flere lokale styreverv.

Fakta

Tittel: Kunden er sjefen!

Forfatter: Atle Hovi

Forlag: Kolofon Forlag, 2008

Antall sider: 142

Pris: 300 kroner

Powered by Labrador CMS