Ingunn Jordheim
Ingunn Jordheim

Smak: Attraksjoner bak hvert hjørne

Det blir attraksjoner å finne bak hvert hjørne på Smak 2014, som åpner tirsdag 4. februar. «Verdens beste rådgivere» på øl, vin og brennevin har sin egen messe i messen. Norges ledende leverandører av sjømat og en ambisiøs dagligvaregrossist er klare for årets bransjebegivenhet. Noen av landets dyktigste økologiske produsenter vil eksponere seg på Økotorget.

Publisert

Ingunn Jordheim.

– Alle som serverer gode måltider, øl, vin og brennevin, gjør klokt i å hente gode råd hos noen av verdens beste rådgivere på de edleste drikkene som skal fylle glassene, fremholder Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF). De gode rådgiverne blir å finne i den lukkede øl, vin- og brennevinsmessen i messen.

– Største og beste sortimentet

Verdens beste?– Ja, i det globale vin- og brennevinsmarkedet har det norske Vinmonopolet status som verdens beste utsalg av vin og brennevin, med det største og beste sortimentet. Og den beste kompetansen samlet på ett brett. Våre medlemmer utfyller denne kompetansen i nærkontakt med verdensmarkedet og Vinmonopolet. De jobber tett med bransjens aktører og er derfor gode rådgivere. Så bedre råd kan ikke hentes, poengterer Jordheim.

I år er det en ekstra god grunn til å besøke «Øl, vin & brennevin-messen» fordi det for aller første gang er å finne en helnorsk stand:

– Drinks of Norway er en samlende merkevare for norske produsenter av sider og fruktbrennevin fra utvalgte gårder og produksjonssteder i Norge. Alle produktene er laget på norske, lokalproduserte frukter og bær, som er dyrket på godt gammeldags vis: Med kjærlighet, fagkunnskap og en god porsjon tålmodighet. Og typisk nok er ulike kvalitetskrav sentrale i produksjonsprosessene. Dette gir oss de smakfulle drikkene som så lenge har vært en del av norsk kultur. Produktene selges på Vinmonopolet, i restaurantmarkedet og litt fra gård (under 4,7 %). Alle Drinks of Norway-produsentene er VBF-medlemmer, opplyser Ingunn Jordheim.

Dedikert inn i horecakanalen

– Vi vil vise fram Lerøy Sjømatgruppen, som er en av Norges ledende leverandører av sjømat til horecamarkedet, opplyser markedssjef Elin Johnsen: – Vi er 100 prosent dedikert til horeca- og convenience-markedet, som gjør det riktig og viktig for oss å være til stede på Smak 2014.

Elin Johnsen

Lerøy Sjømatgruppen består av åtte sjømatgrossister spredt over hele landet. – Denne spredningen gjør at vi kan tilby våre kunder lokale produkter fra respektive regioner; ferske råvarer i kombinasjon med en unik fagkunnskap hos grossistene. Gjennom vårt morselskap, Lerøy Seafood Group, som er Norges ledende sjømatprodusent og -leverandør, er vi sikret råvaretilgang. Det håper og tror vi skal være nøkkelen til å lykkes, fremholder hun.

Produkter messebesøkende vil få se og smake på? – Et representativt utvalg av våre gode, ferske produkter. Fjordørret vil bli viet ekstra oppmerksomhet, sier Elin Johnsen.

Eneste og beste alternativ

– På Smak 2014 skal Servicegrossistene AS bekrefte sin posisjon som landets eneste og dermed også beste alternativ til markedslederen som landsdekkende fullsortimentsgrossist til storhusholdning, sier direktør Jörg Otto Stehl.

– Vi skal også presentere et nytt samarbeide med Engrosfrukt som medfører at vi blir en slagkraftig riksdekkende leverandør også på frukt og grønnsaker.

Jan van der Burg.

Videre skal vi fokusere på våre styrker som er: Høy servicegrad, lokal tilknytning og stor fleksibilitet. Med andre ord: Vi leverer! – sier Jörg Otto Stehl.

Servicegrossistene skulle gjerne ha gått tyngre inn i KBS og resten av convenience, men har vært bokstavelig talt utestengt.

– Vi får ikke kjøpe sjokolade og sukkervarer til konkurransedyktige priser, og det er ikke vanskelig å forstå hvem som styrer leverandørene, som naturligvis er helt avhengige av de største aktørene. Prisene vi ble tilbudt, var høyere enn de prisene vi måtte betale ved å kjøpe i åpen dagligvarebutikk! Men nå kommer vi mye sterkere, etter at vi i vår inngikk samarbeidsavtale med Rema og en eventuell etablering av Core, fremholder adm.dir. Jan van der Burg.

Avtalen med Rema innebærer at Servicegrossistenes 21 medlemmer kan bestille de samme varelinjene som REMA 1000-butikkene kan hos REMA 1000. Dermed får de også tilgang til REMAs egne merkevarer.

Økotorget avspeiler makrotrend

Marte von Krogh.

– Økotorget er stedet å besøke om du vil ha kjennskap til matvarer som tilfredsstiller dagens forbrukertrender, sier Marte von Krogh, rådgiver i Oikos – Økologisk Norge. Forbrukerne ønsker naturlig mat og ekte opplevelser: – Vi vil spise mat som er sunn, solidarisk og snill mot miljøet.

– På Økotorget kan du stifte bekjentskap med noen av landets dyktigste økologiske produsenter og grossister. Her kan du også treffe fagfolk fra den ideelle organisasjonen Oikos-Økologisk Norge. Økotorget innbyr til samtaler om jord, økologi og vårt forhold til moderne matproduksjon.

Hvem blir å finne på Økotorget? – Grøstadgris, Homlagarden, Vitalkost, Helios, Norganic, Spesialkorn og Toten Egg, og naturligvis Oikos – Økologisk Norge, samt Debio som er sertifiseringsorganet for økologisk produksjon, opplyser Marte von Krogh.

Pressemelding

Relaterte artikler