Hovedkomite_Smak2014_lav
Hovedkomite_Smak2014_lav

Smak 2014 fanger opp ny trend

Smak 2014 tar pulsen på bransjen ved å fange opp en raskt voksende trend i næringen. Det nye konseptetCafe&Conveniencevil gjøre Smak-messen i februar neste år enda mer komplett. Dette er Norges største fagmesse, og vil befeste posisjonen som en nasjonal begivenhet for hotell, serveringsbransjen, storkjøkken, service- og dagligvarehandel i februar 2014 på Norges Varemesse.

Publisert

Hovedkomiteen for Smak 2014. Bak fra venstre Vidar Korneliussen, Trond Andersen, Per-Arne Grime, Ingunn Jordheim, Per Engen, Richard Hagel, Odd Henrik Vanebo, John Arne Jørgensen og Arne Dalseng. Foran fra venstre Linda Lindhphaintner, Torill Engelberg, Christian Hoel og Petter Nome. (Fraværende på bildet Britt Sørø og Jack Andersen.) (Foto: Torunn Eikanger)

Messen arrangeres i samarbeid med NHO Reiseliv og Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge. Parallelt, i tilstøtende hall, kjøres messen Mat & Emballasje.

Samme gode konsept som før

– Men selvfølgelig vil horeca og dagligvare få samme oppmerksomhet som tidligere. Mer enn 400 mat- og drikkeleverandører, utstyrsleverandører samt interiør/design, vil dominere utstillingsplassen på til sammen 25.000 m² fordelt på fem haller hos Norges Varemesse i Lillestrøm, opplyser prosjektleder Torill Engelberg.

Hun gleder seg over at Smak-messen er så sterkt instituert som den er blitt, og uformelt av nordiske medier kåret til ‘Nordens beste’ for horeca med mat- og drikkekategoriene i dagligvare i forlengelsen.

Convenience

I faggruppen for Cafe&Convenience sitter (fra v.) Trond Andersen, direktør egne arrangementer Norges Varemesse; Torbjørn Ellingsen, kjededirektør Kysten Rundt; May Britt Østby, kjedeansvarlig 7-Eleven og Odd Henrik Vanebo, redaktør FastFood. (Foto: Ole Petter Opøien)

Men det er ikke alle som kjenner og forstår begrepet convenience? – Convenience er et uttrykk for en ny retning som vokser fram. Nye tider krever nye løsninger: Mat og drikke ‘i farta’ og kjappe måltider inngår i den nye livsstilen, og både serveringsnæringen og dagligvare fanger opp den nye megatrenden. Kiosker, bensinstasjoner og servicehandel selger og serverer stadig mer spiseklar mat og drikke.

– Disse trendene vil Smak 2014 ta pulsen på. Det vokser fram en helt ny bransje, som spiser både av servering og dagligvare. Convenience, som innbefatter KBS, kaffebarer, kafeer og konditorier og det som kalles «quick service restaurants», sikter seg inn mot moderne, travle mennesker. Vi har å gjøre med morgendagens vekstbransje, forklarer Engelberg.

En egen faggruppe, bestående av Torbjørn Ellingsen, kjededirektør Kysten Rundt; May Britt Østby, kjedeansvarlig 7-Eleven; Terje Bergh, markedssjef Deli de Luca; Knut Einar Ludvigsen, KBS-ansvarlig Tine; Christian Hoel, salgsdirektør Nortura PROFF; Odd Henrik Vanebo, redaktør FastFood og Trond Andersen, Norges Varemesse, jobber med å utforme det endeligCafe&Convenience-konseptet.

En stor bransjebegivenhet

Smak 2014 blir samme store bransjebegivenhet som de tidligere Smak-messene. (Foto: Ole Petter Opøien)

Men primært blir Smak 2014 en messe for horeca og den delen av dagligvare som selger delikatesser og spiseklar mat, alle typer drikke og de samme råvarene som anvendes i horeca. Smak 2014 vil bli den samme store bransjebegivenheten som tidligere. Det blir flere NM, andre konkurranser og et stort seminarprogram.

I det hele tatt, det ligger an til at Smak 2014 blir en enestående mulighet til å treffe kollegaer og likesinnede: hovedarena for alle som ønsker å vise kunder og konkurrenter at man satser fremtidsrettet. Her møtes næringens profesjonelle aktører, her pleies etablerte forbindelser og nye relasjoner skapes.

– Alt på ett brett, effektive dager og en samlet bransje. Noter deg datoene allerede nå: 4.–7. februar 2014, oppfordrer Torill Engelberg.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"