nho reiseliv logo 2014
nho reiseliv logo 2014

NHO Reiseliv satser tungt på Smak 2014

Matens posisjon i reiselivet, utfordringene for fremtidens matvareprodusenter og rekruttering til kokk- og servitøryrket står på NHO Reiselivs agenda under stormessen Smak 2014 i februar.

Publisert

Smak arrangeres hvert tredje år, og er Norges største fagmesse for hotell, serveringsbransjen, storkjøkken, service- og dagligvarehandel. Smak 2014 arrangeres fra tirsdag 4. til fredag 7. februar på Norges Varemesse på Lillestrøm.

NHO Reiseliv er sammen med Bransjeforeningen for storkjøkkenleverandører i Norge og Norges Varemesse partner og vertskap for messen. Denne gang er tema «Innovasjon - fokus i alle ledd».

Mat + reiseliv = sant

På messens andre dag skal NHO Reiselivs administrerende direktør Kristin Krohn Devold holde innlegg om matens betydning og posisjon i reiselivet.

– Reiselivet er mulighetenes bransje, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

– Norsk mat med gode norske råvarer er en sentral del av det norske reiselivsproduktet. Reiselivet er mulighetenes bransje, og Smak 2014 vil bidra til å heve kvaliteten og oppmerksomheten rundt matens og personellets viktige rolle i reiselivet, sier Krohn Devold.

Forrige gang messen ble arrangert i 2011, hadde den nesten 29 000 besøkende fra hele landet. Av disse kom 35 prosent fra serveringsbransjen, 10 prosent fra hotellbransjen, 20 prosent fra storhusholdning, 20 prosent fra service- og dagligvare og resten fra utdanning, IT og interiør.

På lag med fremtidens matvareprodusenter

400 utstillere deltok på messen i 2011. Blant utstillerne var leverandører, produsenter, grossister, agenter og distributører av mat og drikke, utstyr og interiør til proffmarkedet. Det er ventet et like bredt utvalg av utstillere til årets messe.

Et viktig tema under Smak 2014 er hvilke krav horecamarkedet vil stille i fremtiden. NHO Reiselivs egen innkjøpsavdeling jobber aktivt for at norske matvareprodusenter skal møte fremtidens krav.

I forbindelse med Smak 2014 vil innkjøpsdirektør Morten Karlsen holde et innlegg om hvilke forventninger NHO Reiseliv har til sine samarbeidende leverandører i fremtiden.

Horecabransjens Ærespris

– Verdens befolkning vokser i en enorm hastighet, og vi vil snart trenge en ekstra jordklode for å imøtekomme fremtidens behov for matvarer. Samtidig øker matsvinnet i vestlige land. Det er viktig at norske produsenter og den norske serveringsnæringen forholder seg til disse fremtidige utfordringene, sier Karlsen.

Under messen skal «Horecabransjens Ærespris» deles ut for første gang. Det skjer i forbindelse med bransjefesten After 8 torsdag 6. februar. Prisen går til en person som gjennom en årrekke har betydd mye for den norske horecabransjen.

Les mer om Horecabransjens Ærespris her

Trygg arbeidsplass i fremtiden

På messen i 2011 kom det rundt 1100 yrkesskoleelever som var invitert. Det ble kåret vinnere i ulike kokkekonkurranser. Rekruttering til kokk- og servitøryrket er et viktig punkt på programmet også under Smak 2014.

På avslutningsdagen arrangeres «Young @ Smak», som samler kjente navn i bransjen. Den talentfulle kokken Mads Ueland fra Statholdergaarden, som i fjor vant bronsje i World Skills, kommer for å fortelle hvorfor han har valgt reiselivsnæringen. Det samme gjør administrerende direktør Gjøran Sæther i Fursetgruppen, som blant annet drifter den kjente Ekebergrestauranten i Oslo. Det blir også debatt om hvordan næringen skal lykkes med kompetanse, rekruttering og fremtidig utvikling.

– Reiselivsnæringen ser optimistisk på fremtiden og forventer økt behov for kvalifisert arbeidskraft. Vi trenger både dyktige unge kokker og servitører, og reiselivet vil kunne sikre trygge arbeidsplasser for mange norske ungdommer i fremtiden, sier Krohn Devold.

Smak 2014 foregår over fem haller fordelt på mat, drikke og maskiner og design. Messen er en lukket varemesse for bransjen.

Les mer på NHOreiseliv.no

Pressemelding

"

Relaterte artikler