Dybvik er Årets matfunn. (Foto: Morten Holt)
Dybvik er Årets matfunn. (Foto: Morten Holt)

Klippfisk 321 Ovn er Årets matfunn

I knallhard konkurranse med fire andre finaleprodukter ble det til slutt Jakob & Johan Dybviks Klippfisk 321 Ovn som ble kåret til Årets matfunn 2014. Vinneren ble kåret på bransjefesten After8 torsdag kveld, der et firesifret antall mennesker var samlet i Folketeaterpassasjen i Oslo sentrum.

Publisert

Jublende glade Dybvik-gutter etter at Klippfisk 321 Ovn ble kåret til Årets matfunn. Fra venstre Jan Petter Dybvik, Nils Henning Nesje, Ole Christian Skagen, Jakob Dybvik og Sindre Dybvik. (Foto: Morten Holt)

«Klippfisk 321 Ovn er basert på en tradisjonsrik norsk råvare i et nytt konsept der nye forbrukere og enkelhet er satt i fokus», heter det blant annet i jurybegrunnelsen.

Fem meget sterke finalister

Jakob Dybvik med vinnerproduktet i Årets matfunn 2014, Klippfisk 321 Ovn. (Foto: Morten Holt)

– Vi har hatt mange gode produkter å velge mellom. Etter hvert nominerte vi fem meget sterke finalekandidater, og det har vært vanskelig å skille dem. De representerer fem vidt forskjellige produktgrupper, og det gjorde sluttarbeidet ekstra spennende og utfordrende, sier juryleder Harald Osa.

– Vinnerproduktet Klippfisk 321 Ovn er en svært spennende nyhet som er nyskapende, og som utvilsomt fanger nye målgrupper. Det representerer raske, sunne og smakfulle måltider der rene norske tradisjonsrike råvarer er tatt i bruk, sier Osa.

Nå nye forbrukere

Klippfisk 321 Ovn er et av flere produkter i det nye klippfisk-konseptet til Dybvik. Konseptet skal hjelpe forbrukerne å lage klippfisk på nye måter, og produsenten ønsker også å fange nye målgrupper, blant annet barn og unge.

Det var én av Dybviks ansatte, Nils Henning Nesje, som kom på ideen til det nye produktet. Han testet det på sine små barn i 3-4-årsalderen, som satte stor pris på det de fikk servert. Dermed ble ideen satt i produksjon – med god respons i markedet.

Vi har vurdert fem meget sterke finalekandidater, og det har vært vanskelig å skille dem, sier juryleder Harald Osa. (Foto: Morten Holt)

Nå finner du Klippfisk 321 Ovn innpakket i 280 grams ståposer i mange av landets dagligvareforretninger.

Se film om hvordan du tilbereder fisken her

Fra 32 produkter til én vinner

32 mat- og drikkeprodukter ble i første fase vurdert av juryen.

Disse fem nådde finalen, og fikk muligheten til å presentere seg på Smak 2014: Tørrmodnet ytrefilet med fett (Trondheim Slaktehus), Byggrynsgrøt med byggryn fra Skjåk (Fjordland/Arne Brimi), Krydra tomatsaus (Ryfylke Smak/Lauvsnes Gartneri), Iseple (Egge gård, Lier) og vinneren Klippfisk 321 Ovn (Jakob & Johan Dybvik).

Les mer om hver enkelt av de fem finalekandidatene her

Kriteriene

Juryen har lagt spesielt vekt på disse kriteriene:

* Produktets smak, aroma og konsistens

* Produktet må være norsk

* Produksjonen må være bærekraftig

* Produktet bør ha potensial til å nå bredt ut

* Norske råvarer må benyttes ved foredling

* Produktet må gjerne ha en historie å fortelle

* Emballering og design vurderes også som en del av produktet

* Prisen deles ut for et nytt produkt med lanseringstidspunkt etter Smak 2011 (februar 2011)

"

Dybvik jubler for Årets matfunn. Juryleder Harald Osa (til høyre) jubler med de glade vinnerne. (Foto: Morten Holt)

Vise frem det beste

Jublende Dybvik-gutter etter seieren i Årets matfunn 2014. (Foto: Morten Holt)

– Formålet med konkurransen er å vise fram det ypperste av norsk mat og drikke, og skape mer oppmerksomhet om norske råvarer, sier spesialrådgiver Arne Rød i Innovasjon Norge, som har samarbeidet med Smak 2014 om "Årets matfunn". Innovasjon har vært den røde tråden gjennom hele Smak 2014.

– Norsk mat og drikke er i vinden som aldri før – det er trendy med det autentisk norske. Vi har da også råvarer i verdensklasse her i landet, noe denne konkurransen har vist, poengterer prosjektleder for Smak 2014, Torill Engelberg.

Juryen

Juryen i Årets matfunn 2014 har bestått av Harald Osa (Bama, juryens leder), Peter Wahl Sekne (Fursetgruppen), Nils Henrik Geitle (De Historiske hotel & spisesteder), Morten Holt (Horeca), Arne Rød (Innovasjon Norge) og Torill Engelberg (Norges Varemesse/Smak 2014).

Vinneren får 50 000 kroner fra Innovasjon Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Relaterte artikler