Norges Varemesse
Norges Varemesse

Innovasjon i alle ledd på Smak 2014

Innovasjon i alle ledd er ledetråden for seminarprogrammet på Smak 2014. Programmet i det store seminarrom 1 er utviklet i samarbeid mellom Norges Varemesse og Spirit Gruppen. Spirit Gruppen er spesialister på shopper-/trade-innsikt, konseptutvikling, kampanjearbeid og kompetanseutvikling innenfor varehandelen. Selskapet jobber innenfor dagligvare, KBS og horeca.

Publisert

Se det komplette seminarprogrammet for Smak 2014 på Norges Varemesse (bildet). (Foto: Norges Varemesse)

– Hva legger dere i innovasjon?

– Å skape noe nytt handler om en annen måte å tenke på, enten det er nye produkter, nye markeder eller nye måter å håndtere utfordringer på: Hvordan lykkes med innovasjonsdrevet verdiskapning, sier Tom Aulie i Spirit Gruppen.

Tom Aulie i Spirit Gruppen.

Seminarene på Smak foregår i seminarrom 1 og 2 i hall E.Det er eget program for Øl, vin & brennevinsområdet i Hall E, seminarrom 3, for deg med skjenkebevilling. Påmelding og betaling skjer utenfor møterommene.

Se hele seminarprogrammet lengre ned i saken

Innovasjon og konseptutvikling

Allerede åpningsdagen, tirsdag 4. februar, settes søkelyset nettopp på innovasjon og konseptutvikling. – Vi starter med å se på hvilke trender som preger utviklingen. PEJ Gruppen er en av Nordens ledende aktører innenfor trender og vil dele den innsikt de besitter, opplyser Aulie.

– Konseptutvikling og historiefortelling er viktige ingredienser for de aller fleste bedrifter som har suksess i markedet. Programmet er sydd sammen for å dekke behovet til alle målgrupper som er representert på Smak, både leverandører og detaljister. Hva kan vi lære av de beste? På programmet står innlegg fra Blender, Esso 100 % Veimat (samarbeid med Nortura Proff), PwC kantine i særklasse og Lofotprodukt. Alle disse jobber aktivt med konseptutvikling og historiefortelling, men har litt ulik tilnærming til markedet. Avsluttes med debatt hvor alle foredragsholderne deltar.

Alt henger sammen med alt

Onsdag 5. februar er temaet hvordan destinasjon, mat og opplevelse henger sammen. Kundene blir mer og mer forvent: Hva skal til for å skape en unik posisjon som destinasjon i kombinasjon med hoteller, spisesteder og opplevelser? Alt henger sammen med alt.

– Vi starter konferansen med å løfte blikket ved å få innsikt fra en turistundersøkelse, erfaringer fra NHO Reiseliv og en rekke destinasjoner som har hatt stor suksess, bl.a. Valdres med Rakfisk Festivalen, Cornelius Restaurant utenfor Bergen og Hurtigruten med nytt lokalmatprogram. Lokalmat og differensiering gjennom lokalmat, vil være sentrale temaer gjennom hele dagen, opplyser Aulie. Igjen blir det avslutning med debatt hvor alle foredragsholderne deltar.

Leverandørenes rolle

Torsdag 6. februar er temaet «leverandørenes rolle i fremtidens marked»: – Vi vil fokusere både på kjedesiden og deres krav til leverandørene, og hvordan man som leverandør beveger seg fra å være produktleverandør til kompetanse-/samarbeidspartner. NorgesGruppen og Innkjøpskjeden NHO Reiseliv representerer kjedesiden. Fra leverandørsiden har vi fått med Nortura Proff, Bama Storkjøkken og Solberg & Hansen, alle leverandører som jobber aktivt med konseptutvikling og kompetanseoverføring. Vi avslutter dagen med debatt med alle foredragsholderne.

«A great place to work»

– Fredag 7. februar rettes oppmerksomheten mot hvorfor vår bransje er «a great place to work». Bransjen trenger dyktige fagfolk, men arbeidstider og -forhold skremmer mange fra å fortsette i bransjen. Hvordan tilrettelegge for gode arbeidsforhold i bransjen?

– Vi får ta del i filosofien til noen av de flinkeste i klassen; hvordan de tilrettelegger en spennende arbeidsplass. Vi møter blant andre bronsevinner i World Skills, Mads Ueland, representanter for Fursetgruppen, Meny Colosseum (Årets matglede-butikk i år, Årets dagligvarebutikk i fjor, beste Meny-butikk m.m.) m.fl. Avslutning med debatt, hvor alle foredragsholderne deltar, opplyser Aulie.

Seminarrom 2

I seminarrom 2 er det opplegg for smalere, mer homogene målgrupper, opplyser prosjektleder for Smak 2014, Torill Engelberg:

– På ettermiddagen tirsdag 4. februar slipper Norsk Kaffeinformasjon til med temaene «Kaffe på restaurant» og «Kaffe på jobben». Innimellom vil Trond Ramsøskar, Norske interiørarkitekters- og møbeldesigneres landsforening NIL, ta for seg hva vi kan forvente av kafé-, restaurant- og hotelldesign i tiden fremover: Hvordan vil gjestenes søken etter det genuine påvirke de fysiske omgivelsene, og hvilke detaljer kan det lønne seg å legge vekt på for å skape gode, selgende rom med fornøyde brukere?

Matomsorgsdagen

Torsdag 6. februar er den store Matomsorgsdagen. Skolematens Venner mener det er på høy tid å innføre et sunt skolemåltid for alle elever i grunnskolen – slik de fleste andre land i Europa har gjort.Norske elever får ikke mat på skolen. Hos oss er det foreldrenes ansvar at barn får nok og riktig mat i løpet av skoledagen. I Sverige og Finland sørger kommunen for at det serveres et varmt måltid hver eneste dag. Etter hvert har også norske skoler innført matservering og de rapporterer om bedre skolemiljø og trivsel. Skolematens Venner ønsker å vise eksempler på hvordan det jobbes med skolemåltider i Norge, og to rektorer/skoleledere presenterer sine modeller. Samtidig skjer det en kvalitetsmessig oppgradering av skolematen i svenske kommuner, der de har utviklet verktøy for «bra mat i skolan». Så hvordan skal vi gå fram for å få til gode måltidsløsninger og hvordan skaper vi kvalitet?

Så fra skolebarn til godt voksne, - hvordan gi de eldre best mulig måltidsopplevelse? Kost- og ernæringsforbundet og BFSN har regien på andre del av Matomsorgsdagen.

Samfunnets forventninger står ikke alltid i forhold til rammevilkårene det samme samfunnet gir. Alle er enige i at de eldre på sykehjem bør få ernæringsriktig og delikat tilberedt kvalitetsmat, aller helst laget på kortreiste råvarer. Man ønsker å tilby lokale tradisjonsretter som de eldre har et forhold til. Maten skal være dagens høydepunkt. Samtidig kuttes det i budsjetter, driften skal effektiviseres og kjøkken legges ned. Så hvordan kan kjøkkenet møte fremtidens krav og utfordringer med de ressursene som er til rådighet? Rekrutteringen til kokkefaget er bekymringsverdig, så hvem skal lage maten? Hvordan kan ny kjøkkenteknologi bringe eldreomsorgen videre?

På seminaret vil institusjonskokker og representanter fra næringsmiddelindustrien, matforskningen og det politiske miljøet fortelle om erfaringer og lufte tanker om morgendagens matomsorg.

Cafe & Convenience

Fredag 7. februar er det et eget seminaropplegg for Cafe & Convenience i seminarrom 2.

Seminarene på Smak 2014

Se hele seminarprogrammet under

Tirsdag 4. februar

Kl. 11:00 – 14:00, seminarrom 1

Hvordan lykkes med innovasjon? Vi ser dette i et trendbilde og peker på veien videre i et innovasjonsperspektiv. Markedet er utgangspunktet - konseptutvikling og en forankret historiefortelling er konsekvensen. Del 1, kl. 11.00 – 12.15

Trender. Hvordan lykkes med innovasjon? Ved PEJ gruppen Scandinavian Trend Institute Jakob Søndergaard

Del 2, kl.12.30 – 14.00

Konseptutvikling og historiefortelling. Hvordan kan vi lære fra de beste!* Markedet er utgangspunktet – våre konsepter en konsekvens. Ved Ronny M Gjøse, adm.dir. i Blender AS. * «100 % Veimat». Integrert konseptutvikling kjede/leverandør. Av Hans Petter Halmrast, kjedesjef Nortura Proff og Sigurd Kristoffersen, kategorisjef Esso. * PwC, «Kantine i særklasse». Ved Tore Maaø, Operations Senior Manager. * Lofotprodukt, et lite innovasjonseventyr. Ved Sigvald Rist, adm.dir Lofotprodukt.

Debatt - Suksesskriterier for konseptbygging og innovasjon. Ledes av Tom Aulie, Spirit GruppenMålgruppe:Alle som jobber med konseptutvikling, markedsføring og salg. Leverandører, grossister og detaljister.

Kl. 15:00 – 15:45, seminarrom 2Kaffe på restaurant«Kaffen som serveres på Oslos beste restauranter er en fornærmelse mot gjestene. For selv om Oslo er verdens kaffehovedstad, er det likevel forbausende få av Oslos bedre restauranter som gjør noe ut av kaffeopplevelsen. De gjør en grundig jobb med maten og vinen, men tror åpenbart at kaffen fikser seg selv så lenge de kjøper den inn fra et ok brenneri», skrev kaffeelsker og Aftenposten-journalist Anders R. Christensen i en kommentar i april 2012. Ved Norsk Kaffeinformasjon

Kl. 15:00 – 15:45, seminarrom 3 På tide å erstatte en del utenlandske importerte vin- og brennevinsprodukter med norske lokalproduserte?Foredragsholder: Halvor Heuch, fagdirektør Brennevin, Arcus AS

Kl. 16:00 – 16:45 seminarrom 2 Hva kan vi forvente av kafe-, restaurant- og hoteldesign i tiden fremover?

Hvordan vil gjestens søken etter det genuine påvirke de fysiske omgivelsene, og hvilke detaljer kan det lønne seg å legge vekt på for å skape gode, selgende rom med fornøyde brukere? Ved Trond Ramsøskar, tidligere president i NIL (Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening)

Kl. 17:00 – 17:45, seminarrom 2 Kaffe på jobben Det er dessverre fortsatt kaffeleverandører som opererer med kreative løsninger i sine anbud, slik at kunden «blindes» tilstrekkelig til å inngå det som ofte blir dårligere og dyrere kaffeløsninger. Både privat og offentlige virksomheter har kontaktet Norsk Kaffeinformasjon etter at de har opplevd anbudsinnhentingen av kontorkaffe som en komplisert og villedende affære. Foredrag som er krydret med relevante caser. Ved Norsk Kaffeinformasjon

Onsdag 5. februar

Kl. 11:00 – 14:00, seminarrom 1

Mat - destinasjon - opplevelse Viktige ingredienser i norsk reiseliv; fjell, fjord og norsk mat - og gjerne sjømat! Hvordan kan en utnytte dette og hva kreves av samarbeid?

Del 1, kl. 11.00 – 12.30

Turistundersøkelse:Hvordan mat, reise og opplevelse tas ut i et samspill. Ved Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør Innovasjon Norge

Destinasjon, mat og opplevelse:Destinasjon, mat og opplevelse = sant! Ved Kristin Krohn Devold, adm.dir. i NHO Reiseliv

Lokalmatens eventyrlige utvikling: – Hvordan holde markedsløftet fremover? Inger Solberg, dir. for Landbruk og Marin, Innovasjon Norge

Del 2 – kl. 12.45 – 14.00

Presentasjoner fra aktører som har brukt lokalmat, destinasjon og opplevelse i kombinasjon.

Trond Walstrøm, Beito Ysteri

Cornelius restaurant. Ved Odd Einar Tufteland, sjømatentusiast

Hurtigruten. Innlegg om Hurtigruten nye lokalmatprogram (engelsk). Ved Chris Hudson, direktør hotelldrift Hurtigruten

Dialog og oppsummering. Mat & drikkes rolle i reiselivet? Hvordan lykkes med å differensiere seg gjennom lokalmat/destinasjon/opplevelse? Ledes avTom Aulie/Spirit Gruppen

Målgrupper:Hotell, restaurant, kafe, leverandørindustrien, destinasjoner, opplevelseselskaper

Kl. 14:00 – 14:45, seminarrom 3 Master Class Talisker Foredragsholder: Mikael Lundén, Diageo – som har holdt foredrag og arbeidet med whisky de siste 20 årene.

Kl. 15:00 – 15:45, seminarrom 2IT på kjøkkenet. Fremtidens IT-teknologi er på vei - er du klar? IT-utviklingen går i stor fart og stadig fler bransjer opplever store endringer. Hvilke teknologier er på vei inn i storkjøkkenbransjen allerede og hvilke tror vi kommer fremover? Hvordan vil dette påvirke oss og hvilke muligheter ligger foran oss? Bli med på en spennende fremtidsreise med utviklerne bak den nye IKT-løsninger for storkjøkkenleverandørene i Norge. Ved Tore Foss, daglig leder og gründer i Smart Tech AS og Martin Pettersson, teknologiansvarlig og IT-arkitekt og gründer i Smart Tech.

Kl. 15:00 – 15:45, seminarrom 3 Norsk eplesider – dårlig kopi av hvitvin, eller håmdtverksprodukt på linje med mikro-øl? Foredragsholder: Åge Eitungjerde, fra Balestrand i Sogn, gründer og daglig leder ved Balholm AS og gründer, cidermaker og destillatør ved Ciderhuset. Kl. 16:00 – 16.45, seminarrom 3 Skummende lidenskap - fem stabeiser og deres ølØlkjenner Gustav Jørgensen er aktuell med sin nye bok om pionerene som i løpet av det siste tiåret har vært med på å revolusjonere hele det norske ølmarkedet. En historie om stahet, viljestyrke og suksess. I regi av Bryggeri- og Drikkevareforeningen

Kl. 16:00 – 16:45, seminarrom 2 Teknologisk verktøy for hele bransjen Bransjen må allerede forholde seg til krav fra det offentlige når det gjelder elektronisk faktura. I 2014 kommer krav om at et serveringsted må kunne dokumentere næringsinnhold og allergener på det som serveres. Hvordan vil dette påvirke bransjen og hvordan kan aktørene møte disse kravene ved å benytte teknologi? Og hvilke muligheter gir dette for de forskjellige aktørene? Stadig nye krav for en fragmentert bransje fordrer samarbeid mellom de berørte aktørene for å sikre suksess. Hvordan kan dette la seg løse? Ved Bjørn Anskau, daglig leder Millum AS

Kl. 18:00 - 18:45, seminarrom 2 Samfunnsansvar og rettferdig handel – slik lykkes du!Samfunnsansvar er i vinden som aldri før. Både forbrukere og myndigheter har klare forventninger til at arbeidstakerrettigheter, gode sosiale forhold og miljøkrav er ivaretatt når de handler en vare. Har din bedrift riktig kompetanse og kunnskap om rettferdig handel? Hvordan kan din bedrift styrke sitt omdømme internt og eksternt ved å jobbe aktivt med ansvarlig handel?

Rettferdig handel er blitt en viktig del av identiteten til Mester Grønn, Norges største blomsterkjede. Administrerende direktør Erling Ølstad deler sin erfaring med hvilket engasjement og prioriteringer som må til for å lykkes med samfunnsansvar.

Torsdag 6. februar

Kl. 11:00 – 14:00, seminarrom 1

Leverandørenes rolle i fremtidens marked

Del 1 – kl. 11.00 – 12.15

TrenderHva vil kundene i varehandelen og shopper ha? Funn i analyse. Ved Tom Aulie, Spirit Gruppen

Leverandørenes rolle i fremtidens HoReCa/Storhusholdning/KBS-marked.Hvilke krav vil stilles fra markedet når det gjelder nye samarbeidsformer i fremtiden? Hvilke type leverandører vil være fremtidens vinnere?

NorgesGruppen. Ved Bjørn Stangejordet, direktør kategori/innkjøp storhusholdning

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Ved Morten Karlsen, Innkjøpsdirektør

Del 2 – kl. 12.30 – 14.00

Fra produktleverandør til kompetanse-/samarbeidspartner i horeca, storhusholdning/KBS markedet

Nortura. Ved Salgsdirektør Petter Brinchmann.

Solberg Hansen/Team Vendelboe. Ved Andreas Hertzberg, adm. dir.

BAMA Storkjøkken. Ved Bent Andersen, Salgs-/markedsdirektør

Debatt: Krav til kompetanse fremover? Hvilke drivere vil påvirke oss? Ledes av: Tom Aulie/Spirit Gruppen

Målgruppe:Leverandører og kjederKl. 10:30 – 17:00, seminarrom 2

Morgendagens matomsorg. Et to-delt dagseminar med temaet matomsorg. Del 1 – 10.30 – 13.15Innføring av skolemåltid – hvordan skaper vi kvalitet?

Velkommen ved Unn Karin Olsen, Skolematens Venner. Status for skolemåltidet i Norge.

Presentasjon av to modeller ved to rektorer/skoleledere (2 x 15 min)

Eva Sundberg: Det verdifulle måltidet, kvalitetsaspekter ved skolematen

Jonas W. Andersen: Er bransjen klar? Muligheter og ansvar

Einar Risvik: Oppsummering og visjon. Utfordringer og mulige strategier for å lykkes med innføring av skolemåltidet.

I regi av Skolematens Venner Del 2 – 14.00 – 17.00Hvordan ser morgendagens matomsorg ut?

Velkommen ved Arnt Steffensen, leder i Kost- og ernæringsforbundet

Pensjonistforbundet: Hvilke ønsker har de eldre egentlig når det gjelder matserveringen?

Einar Risvik fra matforskningsinstituttet Nofima tar et blikk inn i fremtiden.

Gunnar Roten, Aivo: Hvordan kan små og store kjøkkener møte myndighetenes krav til stadig mer detaljert dokumentasjon?

Michael Allerup Nielsen, kjøkkensjef på Herlev Hospital i København forteller om erfaringer fra Danmark

Oppsummering, spørsmål og debattI regi av Kost- og ernæringsforbundet og BFSN

Kl. 15:00 – 15:45, seminarrom 3 Whisky for nybegynnere Foredragsholder: Tor Eivind Hansen, sommelier og whiskyfantast, konsulent hos Edrington Kl. 16:00 – 16.45, seminarrom 3 Håndtverksøl og ølets anatomiSnorre Leikanger fra Nøgne Ø holder et foredrag om ølbrygging og håndtverksølets posisjon i dagens Norge. Forskjellige øltyper og trender står også på programmet. I regi av Bryggeri- og Drikkevareforeningen

Fredag 7. februar

Kl. 09:30 – 14:00, seminarrom2

Cafe & convenience - en bransje vokser frem

Odd Henrik Vanebo, som har fulgt serveringsbransjen tett siden 1970-tallet, og convenience siden 1990-tallet i egenskap av redaktør for ledende fagblad, begrunner hvorfor han oppfatter convenience som «en ny bransje for en ny tid».

Hvorfor stå alene?Det spørsmålet stiller - og besvarer - adm. dir. Arne Paulsen i Samkjøpsgruppen AS, som har hatten full av kjedekonsepter: God Mat, GO'2 arena, Go'bakern, GO2 Grill. Men denne gang vil Paulsen legge mest vekt på Grill. Til å assistere seg, har han med Terje Kvernberg, innehaver av Buvik Kafe & Selskapsmat AS som har gode erfaringer med ikke å stå alene.

Menyprofil som strategisk verktøyDag Sem, innehaver av dag sem reklamestudio as, vil fortelle om de strategiske valg som ligger til grunn for Det Lille Extra-konseptet: hvordan ideen ble til og hva konseptet har betydd for utvalgte spisesteder som har tatt menyprofilen i bruk.

Suksessformel 1: gjeninnføring av godt kjøpmannskap Svein Erik Alstad-Evjen, kjedeleder MIX i NorgesGruppen Servicehandel AS, tar for seg hvordan fremtidig vekst og suksess i profilert kjøpmannseid virksomhet skal skapes: ved å gjeninnføre verktøy for godt kjøpmannskap og videreutvikle kjøpmannen som leder for egen bedrift.

Suksessformel 2: verdibasert ledelse og riktig beliggenhet Roar Sether, etableringsdirektør i Reitan Convenience AS, tar for seg filosofien og suksessfaktorene til Europas nest største convenience aktør. Oppsummering med mulighet for å stille spørsmål til foredragsholderne.Møteleder: Odd Henrik Vanebo

Kl. 11:00 – 14:00, seminarrom 1

Seminar: YOUNG @ SMAK For å lykkes med å skape noe nytt handler i stor grad om kompetanse og kompetente medarbeidere. Hvordan vise vei som leder? Hvordan kan mat- og drikkeindustrien gjøre seg lekker for ungdommen?

Del 1 – kl. 11.00 – 12.00

Hvorfor er vår bransje «a great place to work»?

Fursetgruppen. Ved Gøran Sæther, adm.dir

Bronsevinner i World Skills 2013, kokk Mads Ueland

Del 2 – kl. 12.15 – 14.00

Hvordan lære av de beste? Ingen innovasjon uten kompetente medarbeidere. Hvordan vise vei som leder?

Inge Stenbakk/Meny Colusseum, kåret til årets kjøpmann 2012, årets matglede butikk 2013

TBA

Ledes av: Tom Aulie, Spirit Gruppen

Målgruppe:HoReCa, KBS, Uteliv, storhusholdning, dagligvare

Kl. 13:00 – 13:45, seminarrom 3Master class Talisker Foredragsholder: Mikael Lundén, Diageo – som har holdt foredrag og arbeidet med whisky de siste 20 årene. Kl. 14:00 – 14.45, seminarrom 3 Håndverksøl og ølets anatomiSnorre Leikanger fra Nøgne Ø holder et foredrag om ølbrygging og håndtverksølets posisjon i dagens Norge. Forskjellige øltyper og trender står også på programmet. I regi av Bryggeri- og Drikkevareforeningen.