Color Line Flying Culinary Circus og Sarah Ferguson2

Color Line samarbeider med FCC og Fergie

Norsk kokkekunst er i verdensklasse, og mat er blitt et konkurransefortrinn for reiseliv verden over. Color Line har inngått et langsiktig samarbeid med hertuginnen av York, Sarah Ferguson, og kokkekvartetten The Flying Culinary Circus. Målet er å stadig utvikle mat- og drikkeserveringen om bord på skipene.

Publisert

Sarah "Fergie" Ferguson og The Flying Culinary Circus samarbeider med Color Line. (Foto: The Flying Culinary Circus)

«I samarbeid med en som virkelig kan engelsk tetradisjon, hertuginnen av York – Sarah Ferguson og det kreative kokketemaet Flying Culinary Circus, har Color Line nå utviklet en lunsjopplevelse helt utenom det vanlige – Afternoon tea», heter det i en pressemelding fra Color Line.

FCC skal utvikle buffeen

Fra kveldsbuffeen på Color Line. (Foto: Morten Holt)

Verdens første og eneste omreisende kokkegruppe, The Flying Culinary Circus, har de siste ti årene kokkelert og spredd matglede i mer enn 50 land, og er det prefererte kokketeamet når de store verdensstjernene har fest.

Fra september skal kokkekvartetten utvikle buffeen om bord, sammen med Color Line, og bidra til å styrke sortimentet med både nye matprodukter og drikke.

Med seg i konseptutviklingen, har de hertuginnen av York, Sarah «Fergie» Ferguson, og sammen har de skapt «Fergie´s Flying Culinary Circus», hvor de utvikler og produserer produkter i form av blant annet te, kaffe, duftlys, mat, drikke og servise.

Les også: Livet som kokk på sjøen (publisert november 2014)

I gang denne uka

"

Luksuriøse omgivelser på Color Line. (Foto: Morten Holt)

Utrullingen starter allerede i september om bord på skipene mellom Sandefjord og Strømstad, og på Color Fantasy.

– Vi innledet samarbeidet for å styrke hverandre. Alle bedrifter, uansett størrelse og suksess, har godt av å bli utfordret fra utsiden – Color Line likeså. Flying Culinary Circus er en unik sammensetning av idé- og kunnskapsrike mennesker – en voldsom inspirasjon for oss, forteller Rune Johansen, drifts- og utviklingssjef i Color Line.

Ikke den tradisjonelle «danskebåten»

Foto: Morten Holt

Ifølge Trond Svendgård, medeier i FCC, startet det hele med at kokketeamet tok en tur med Color Line sitt cruiseskip til Kiel. Der oppdaget de at skipet absolutt ikke var den tradisjonelle «danskebåten» som de – og mange med dem – hadde inntrykk av.

– Opplevelsen om bord var veldig luksuriøs. Vi har ved flere anledninger jobbet på noen av verdens mest luksuriøse yachter og cruise lines, så vi har plukket opp mange triks. Vi tenkte derfor at disse skulle vi jaggu jobbet med, for her har vi jo masse gode ideer, sier Svendgård.

Styrke opplevelsen ombord

Trond Svendgård (til venstre) er en av initiativtakerne til samarbeidet mellom Color Line, Flying Culinary Circus og Sarah Ferguson. (Foto: The Flying Culinary Circus)

FCC kontaktet Color Line og la frem sine tanker. Resten er historie.

Nå jobber de sammen for å styrke opplevelsen om bord – ikke bare på cruisebåtene, men på alle Color Line sine skip. I følge Svendgård er målet å gi gjestene enda bedre matopplevelse, og at alle skal få innsikt i hvor bra konseptet er.

– Vi har fått en mulighet til å forme det i så stor grad – sammen med Color Line – at vi velger å jobbe eksklusivt med dem for å gjøre en best mulig jobb. Color Line trenger noen som er såpass gale som oss, og som ser ting med nye øyne. Mottoet vårt underveis har vært «ha det gøy». Klarer vi å smitte det over på de ansatte i Color Line vil gjestene møte enda flere smil enn de allerede gjør, sier Svendgård videre.

Mer hjemmelaget, mindre industri

Fergies Flying Culinary Circus - på Color Line. (Foto: The Flying Culinary Circus)

Color Line har i lengre tid hatt søkelys på hjemmelaget mat, og tanken bak de nye buffeene er helt i selskapets ånd: «Mer hjemmelaget. Mindre industri». Målet er å bruke enda færre produkter fra matindustrien enn skipene allerede gjør.

Fra en av suitene på Color Lines skip. (Foto: Morten Holt)

Svendgård forklarer:

– Forskjellen på en god og dårlig buffet er ikke nødvendigvis utvalget, men hvorvidt rettene er hjemmelaget eller ei. Om valget sto mellom industriprodusert eller nyrørt jordbærsyltetøy, ville de fleste valgt nyrørt. På samme måte ville de valgt hjemmelaget Skagensalat foran ferdigmajones. For å tiltrekke den nye generasjonen, som blir mer og mer kvalitetsbevisste når det gjelder mat og råvarer, er vi avhengig av kontinuerlig utvikling. I løpet av fem år skal folk tenke «Color Line har uten tvil Norges beste buffé». Det skal vi bidra til.

Fergie´s Flying Culinary Circus

Det er ikke bare samarbeidet mellom Color Line og FCC som står i fokus når konseptet utrulles. For hva skjer når verdens mest kreative mesterkokkgruppe begynner å utvikle produkter sammen med en hertuginne med høye krav til standard? Jo, da får du «Fergie´s Flying Culinary Circus», heter det i pressemeldingen fra FCC.

Sammen skal de utvikle og produsere produkter i form av blant annet te, kaffe, duftlys, mat, drikke og servise.

– Vi har sett opp til Sarah og hennes arbeid, så vi er virkelig beæret over å få lov til og jobbe med henne, sier Trond Svendgård.

- Endelig kan jeg få inn litt matlaging i livet mitt og det med de kuleste kokkene i verden, sier Sarah Ferguson.

Selv er Sarah Ferguson svært glad for samarbeidet med de norske kokkene:

– Jeg har alltid sagt at jeg ikke kan lage mat, men endelig kan jeg få inn litt matlaging i livet mitt og det med de kuleste kokkene i verden, sier Ferguson i pressemeldingen.

Eksklusiv forhandler

Restaurantopplevelsene på Color Line kan by på storslagen utsikt. (Foto: Morten Holt)

«Med Sarah Ferguson med på laget har The Flying Culinary Circus hatt tilgang på noen av de beste teene og de ypperste teblanderne i verden. Resultatet er åtte komplette teopplevelser av verdens høyeste kvalitet», heter det videre.

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

– Å drikke te er som en seremoni – med naturlige stoffer som forsterker en gitt situasjon. Vi har derfor rendyrket disse situasjonene slik at teseremonien blir ekstra virkningsfull, sier Svendgård.

I tillegg til te vil det spes på med en rekke små delikatesseprodukter – samt serveringsservise – slik at du enkelt kan invitere til eksklusivt teselskap når du er trygt i havn. Alt fra platåfat, gafler og kopper til syltetøy, kjeks og til og med kaker og drops vil være til salgs om bord på Color Line. De første produktene vil dukke opp for salg i september, og Color Line er en av tre eksklusive forhandlere som får gleden av å tilby de nærmest kongelige produktene.

Royal Afternoon Tea – kickstart med hertuginnen

Luksuriøse omgivelser på Color Line. (Foto: Morten Holt)

I forbindelse med samarbeidet, og som et alternativ til lunsj, vil Color Line Cruises tilby produktet «Afternoon tea», som skal finne sted hver dag mellom 13.00 og 16.30 i Observation Lounge. Produktet er en forlengelse av samarbeidet med Fergie´s Flying Culinary Circus og byr på en teopplevelse utenom det vanlige.

"

Color Lines skip har mye å by på. (Foto: Morten Holt)

Da vi startet samarbeidet med Sarah, syntes vi det var spennende å fokusere på noe hun kunne belære oss i, noe som er erkeengelsk, og gjerne av adelig karakter. Valget falt fort på afternoon tea – et måltid vi har lært oss å sette pris på og som har potensiale til å bli meget populært i Skandinavia, sier Svendgård, og fortsetter:

– Det er rett og slett et hyggelig og avslappende lite måltid, og et tema som gir gjestene om bord noe helt nytt og eksklusivt. Erkeengelsk med en touch av litt gale kokker må jo være en bra kombinasjon, avslutter han. Allerede i morgen, onsdag 9. september kickstarter konseptet om bord på cruiseskipet Color Magic, og gjestene kan velge å erstatte den tradisjonelle lunsjen med «Afternoon tea».

Cool Britannia

Color Fantasy i storm i Skagerak. (Arkivfoto)

På lanseringscruiset de kommende dagene, kommer Flying Culinary Circus for å inspirere med sine kokkekunster, og Sarah Ferguson vil være til stede – blant annet for å drikke te med gjestene.

Hertuginnen får i tillegg æren av å åpne premieren på det nye showet om bord, med den passende tittelen «Cool Britannia».

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS