Karl Erik Pallesen Figgjo

Toppkokker roser Figgjo-nyheter

Figgjos hovedsatsing denne våren er den nye serien Figgjo Brem. Toppkokker som Karl Erik Pallesen og Christian A. Pettersen roser det norskproduserte porselenet. De setter pris på at serien er funksjonell og elegant, samt at den er allsidig, som gir dem mange muligheter.

Publisert

– Jeg får rom for kreativitet og mange måter å servere på med disse nyhetene fra Figgjo, sier Karl Erik Pallesen.

Karl Erik Pallesen (Kokkekampen TV2, Gastronomisk Institutt og Det norske kokkelandslaget) har testet de tre ulike tallerkenene på restauranten Fisketorget i Stavanger.

Den nye Figgjo-serien Brem.

Han er glad for å ha norskprodusert porselen i Stavangers sjømatmekka Fisketorget, og liker at serien er funksjonell, lekker og med et rent elegant uttrykk.

Rom for kreativitet

Figgjo Brem.

– Jeg får rom for kreativitet og mange måter å servere på med disse nyhetene fra Figgjo. Det sier toppkokken Karl Erik Pallesen som har testet de nye tallerkenene. Han avslører ikke hvor mange reker det er i bestselgerblingsen.

– Jeg vil bruke disse til flere anledninger, både supper, salat, forretter og desserter. De går også til hovedretter. Det fine er at de tre ulike størrelsene på de like dype tallerkenene gir måltidet en rød tråd, legger Pallesen til.

– Tåler mye og har god stableevne, sier Pallesen

Pallesen velger seg en ny tallerken fra Figgjo Base til en av Fisketorgets bestselgere, byens største rekesmørbrød.

Figgjo Base.

– Jeg marinerer reker i hengt rømme, bruker sitron, dill, pepperrot, urter, reddik og hjertesalat. Dette er et høyt smørbrød og rekene er hjertelig til stede. Denne blingsen med litt hard skorpe er perfekt på tallerkenen med håndtak, sier Pallesen. Han berømmer også seriens stableevne. Tallerkenene tåler også mye, og det er viktig i et spisested med betonggulv.

– Figgjo Base med håndtak er for meg en lunsjtallerken, og kan passe fint til å presentere retter med aparte, der jeg setter små skåler med tilbehør rundt maten på tallerkenen.

– Gir muligheter, mener Pettersen

Christian A. Pettersen. (Foto: Morten Holt)

Christian André Pettersen jobber på Spiseriet i Stavanger konserthus. Han er en av landets beste kokker og har vunnet NM i kokkekunst to ganger – i tillegg til seire i flere andre kokkekonkurranser.

Nå er mer på gang. Han er i semifinalen i S.Pellegrino Young Chef 2015 og deltar nok en gang i nordisk mesterskap i kokkekunst, som han har vunnet en gang tidligere.

Les også: Unge norske kokker i S.Pellegrino Young Chef 2015 (publisert februar 2015)

– Figgjo Brem er en svært allsidig serie, som gir oss mange muligheter, sier Pettersen.

Han ser for seg både stilmessig rene retter eller mer dekonstruert kokkemat med all smak i «ett bitt» som en god risotto.

– Den flate bunnen i tallerkenene gjør at du kan få til mye forskjellig og det er en flott serie for oss, understreker han.

Figgjo AS

"

Figgjo AS er en tradisjonsrik porselensfabrikk som holder til på Figgjo i Sandnes kommune. Figgjo AS har flere ganger mottatt Merket for god design, sist i 2014, og den internasjonale prestisjeprisen Red Dot Design Award.

Figgjo AS eksporterer 40 prosent av produksjonen til Europa, Midtøsten, Asia og Sørøst-Asia.

Porselen fra Figgjo AS er attraktivt for norske kokker og bedriften er en stolt sponsor av kokkelandslagene i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Nederland, Sveits og Ungarn.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS